Gratis inngang
Autentisk barokkmusikk
  • 10 mar. 2024
    Kl 13:00
Varer ca. 45 minutter uten pause
Sted:
Rådhussalen, Trondheim folkebibliotek
Autentisk barokkmusikk
  • Barokkfiolin
    Renata Kubala
  • Barokkcello
    Torleif Holm
  • Barokkfagott
    Sarah Warner Vik
  • Cembalo
    Gunnhild Tønder

Program

  • Giovanni Paolo Cima
    (1570 - 1622)
    Sonata for fiolin og violone
  • Dario Castello
    (1602 - 1631)
    Sonata Seconda a Sopran Solo (fiolin og continuo)
  • J.E. Galliard
    (1666 - 1749)
    Sonata nr. 3 for fagott
    - Largo
    - Allegro
    - Adagio
    - Spiritoso
  • J. B. de Boismortier
    (1689-1755)
    Sonata nr. 1 i d moll for to bassinstrumenter
    - Allegro
    - Vivace
    - Adagio
    - Allegro

Om konserten

Du får autentisk barokkmusikk på barokkinstrumenter denne søndagen i "Et lite stykke TSO på biblioteket".

Rossi var kjent som en fremragende fiolinist i sin levetid. Til tross for dette har ingen fiolinkomposisjoner fra hans hånd overlevd, og i dag hviler ryktet hans hovedsakelig på ett gjenlevende volum av tangentmusikk. Disse 10 toccataene er høyt ansett (Toccata VII med sin vilt kromatiske avslutning er best kjent). De er stilmessig nær musikken til Carlo Gesualdo og Johann Jakob Froberger, og de nyter godt av et rykte som en betydelig milepæl i tangentlitteraturen.

"Sonata Seconda a Sopran Solo" er et lite mesterverk, den samler mange ulike stiler som ble brukt i denne perioden (canzone, stylus fantastius, vokale recitativer alla Monteverdi, etc.) i ett verk, nesten som en opera i miniatyr. Giovanni Paolo Cima skrev "Concerti Ecclesiastici" utgitt i Milano (Milano, Italia) i 1610. På de siste sidene av denne omfattende verksamlingen er det noen instrumentalverk som vanligvis er anerkjent som (noen av de) aller første stykkene skrevet spesielt for fiolin og andre instrumenter.

Dario Castello jobbet på samme tid som Claudio Monteverdi og skrev nyskapende og banebrytende sonater som hadde en dyp effekt på generasjoner av italienske komponister. Svært lite er kjent om ham i dag, men på 1600-tallet var hans verker faktisk mer utbredt enn Shakespeare.

Tyske Johann Ernst Galliard begynte å studere komposisjon da han var 15 år, og han var også en dyktig obo- og blokkfløytespiller. Galliard fikk etterhver en anerkjent plass i kammermusikkensemblet til Prins Georg av Danmark. Senere flyttet han til England hvor han ble kapellmester i Somerset House. Galliard ble et kjent ansikt innenfor adelen på grunn av sin nærhet til og frekventering av den kongelige residensen. Galliard var med på å grunnlegge Academy of Ancient Music, men han kunne matche Händel og Bononcini når det kom til status som musikalsk leder. Han skrev musikken til operaen Calypso and Telemachus på forespørsel fra en venn, poeten John Hughes. Til tross for aksept fra likesinnede, forårsaket musikalsk politikk dens fiasko. Som et resultat fokuserte han på obospillingen sin og begynte i Händels italienske opera i 1713 som solist. Men han sluttet ikke å komponere, og har en lang rekke verker på samvittigheten som er bevart for ettertiden.

Boismortier var en enormt produktiv komponist av instrumentalmusikk, kantater, operaballetter og vokalmusikk. Mellom 1724 og 1747 produserte han minst hundre opus av populær og kommersielt suksessrik musikk, og kunne dermed leve godt uten låntakere. I sin Essai sur la musique ancienne et moderne fra 1780 skrev J.B. de la Borde om ham:
"Boismortier dukket opp på en tid da enkel, lite krevende musikk var moten. Denne begavede musikeren visste hvordan han skulle benytte seg av denne trenden, og skrev utallige airer og duetter for allmennheten, som skulle spilles på fløyter, fioliner, oboer, sekkepipe og hurdy-gurdy. Folk sa: «Lykkelige Boismortier, hvis fruktbare penn kan produsere et nytt volum hver måned, uten stress.» Boismortier ville kun svare "Jeg tjener penger."

Konserten arrangeres av TSOs Venner i samarbeid med Trondheim Folkebibliotek og Trondheim Symfoniorkester & Opera.

TSOs Venner har i lang tid vært en stor støttespiller for TSO. De hjelper til før og under konserter og arrangement, i tillegg til at de bidrar økonomisk. Ønsker du å gi et bidrag til TSOVs arbeid, bruk VIPPS 537402. For medlemskap se www.tsov.no.

Om konserten

Du får autentisk barokkmusikk på barokkinstrumenter denne søndagen i "Et lite stykke TSO på biblioteket".

Rossi var kjent som en fremragende fiolinist i sin levetid. Til tross for dette har ingen fiolinkomposisjoner fra hans hånd overlevd, og i dag hviler ryktet hans hovedsakelig på ett gjenlevende volum av tangentmusikk. Disse 10 toccataene er høyt ansett (Toccata VII med sin vilt kromatiske avslutning er best kjent). De er stilmessig nær musikken til Carlo Gesualdo og Johann Jakob Froberger, og de nyter godt av et rykte som en betydelig milepæl i tangentlitteraturen.

"Sonata Seconda a Sopran Solo" er et lite mesterverk, den samler mange ulike stiler som ble brukt i denne perioden (canzone, stylus fantastius, vokale recitativer alla Monteverdi, etc.) i ett verk, nesten som en opera i miniatyr. Giovanni Paolo Cima skrev "Concerti Ecclesiastici" utgitt i Milano (Milano, Italia) i 1610. På de siste sidene av denne omfattende verksamlingen er det noen instrumentalverk som vanligvis er anerkjent som (noen av de) aller første stykkene skrevet spesielt for fiolin og andre instrumenter.

Dario Castello jobbet på samme tid som Claudio Monteverdi og skrev nyskapende og banebrytende sonater som hadde en dyp effekt på generasjoner av italienske komponister. Svært lite er kjent om ham i dag, men på 1600-tallet var hans verker faktisk mer utbredt enn Shakespeare.

Tyske Johann Ernst Galliard begynte å studere komposisjon da han var 15 år, og han var også en dyktig obo- og blokkfløytespiller. Galliard fikk etterhver en anerkjent plass i kammermusikkensemblet til Prins Georg av Danmark. Senere flyttet han til England hvor han ble kapellmester i Somerset House. Galliard ble et kjent ansikt innenfor adelen på grunn av sin nærhet til og frekventering av den kongelige residensen. Galliard var med på å grunnlegge Academy of Ancient Music, men han kunne matche Händel og Bononcini når det kom til status som musikalsk leder. Han skrev musikken til operaen Calypso and Telemachus på forespørsel fra en venn, poeten John Hughes. Til tross for aksept fra likesinnede, forårsaket musikalsk politikk dens fiasko. Som et resultat fokuserte han på obospillingen sin og begynte i Händels italienske opera i 1713 som solist. Men han sluttet ikke å komponere, og har en lang rekke verker på samvittigheten som er bevart for ettertiden.

Boismortier var en enormt produktiv komponist av instrumentalmusikk, kantater, operaballetter og vokalmusikk. Mellom 1724 og 1747 produserte han minst hundre opus av populær og kommersielt suksessrik musikk, og kunne dermed leve godt uten låntakere. I sin Essai sur la musique ancienne et moderne fra 1780 skrev J.B. de la Borde om ham:
"Boismortier dukket opp på en tid da enkel, lite krevende musikk var moten. Denne begavede musikeren visste hvordan han skulle benytte seg av denne trenden, og skrev utallige airer og duetter for allmennheten, som skulle spilles på fløyter, fioliner, oboer, sekkepipe og hurdy-gurdy. Folk sa: «Lykkelige Boismortier, hvis fruktbare penn kan produsere et nytt volum hver måned, uten stress.» Boismortier ville kun svare "Jeg tjener penger."

Konserten arrangeres av TSOs Venner i samarbeid med Trondheim Folkebibliotek og Trondheim Symfoniorkester & Opera.

TSOs Venner har i lang tid vært en stor støttespiller for TSO. De hjelper til før og under konserter og arrangement, i tillegg til at de bidrar økonomisk. Ønsker du å gi et bidrag til TSOVs arbeid, bruk VIPPS 537402. For medlemskap se www.tsov.no.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.