Gratis inngang
The Stanisław Hadyna Song and Dance Ensemble "Śląsk” fremfører Kilars EXODUS
  • 31 mai 2022
    Kl 19:00
Dans
Balletten varer i 1 time, uten pause
Sted:
Olavshallen Lille sal
The Stanisław Hadyna Song and Dance Ensemble "Śląsk” fremfører Kilars EXODUS
  • Koreograf

    Michaił Zubkov

  • Direktør

    Zbigniew Cierniak

  • Kunstnerisk leder

    Jarosław Świątek

Om balletten

Exodus, fremført av balletten til det polske nasjonale sang- og danseensemblet "Śląsk" benytter seg av samtids- og folkedans, samtidig som de bruker elementer fra dramatisk teater. Skaperen og koreografen, «Śląsks» egen Michal Zubkow, har basert forestillingen på musikken til Wojciech Kilar. Kilars spektakulære musikk blir beriket av det visuelle elementet i dans, og skildrer vår reise gjennom livet på en levende måte: Vår jakt på lykke, oppfyllelsen av våre ønsker og forholdet og båndene vi bygger med andre.

Koreografien er inspirert av Wojciech Kilars ord om sitt eget stykke: "Jeg tror at ​​dette er hvordan jeg ser på meg selv; jeg er en glad-trist mann, som en så veldig banal akkord, brukt siden impresjonistenes tid (...); i musikken betyr moll en slags drømmeri, tristhet - mens dur betyr godhet, lys. Og denne banale akkorden kombinerer elementer fra begge."

Komponistens ord er illustrert med en duggdråpe, som er et tegn på slutten av natten og begynnelsen på den lyse morgenen. Den forsvinner rolig ved fødselen av en ny dag. Den ligner på en tåre fra en kvinne/mor som gir nytt liv, men tristhet og godhet, drømmerier og lys er elementer i hverdagen, i hvert liv.

Exodus

Exodus - et fenomen der hver deltaker i en masseflukt eller reise blir satt til en individuell utfordring. Denne utfordringen avslører de dypeste hemmelighetene i menneskets personlighet, og tvinger en til å ta egne valg. Det å trekkes inn i virvelen av masseherredømme, takler alle uavhengig. Den endelige avgjørelsen tas i henhold til hans egne regler, styrt av intuisjon, følelser og sunn fornuft. Slik foregår en ensom reise gjennom fordypningene i ens egen sjel, hvis mål er å finne sin plass blant andre reisende som vandrer på universets hav.

Forestillingen er fordypet i stilistikken og poetikken til samtidsdansen. Utgangspunktet for å tenke over konstruksjonen av verden presentert på scenen er en refleksjon over REISE, som en idé som også er utsatt for en sterk fristelse av å bli brukt som metafor.

Med utgangspunkt i Wojciech Kilars musikk og følelsene den inneholder, men også ved å lese komponistens klare tolkningsretninger (f.eks. referanser – ikke bare i tittelen – til den bibelske boken Exodus), bestemte koreografen seg for å konstruere en verden hvis hovedidé ville være nettopp REISEN. Men når alt kommer til alt, beskriver det bevegelser det egentlig ikke handler om substantiv, men om dynamiske, energiske verbimplikasjoner. Så vi snakker om REISE.

REISE er en metafor for livet, en handling av å reise på jakt etter en bedre verden, lykke, tilfredshet. Men det er også en REISE på leting etter DEN ANDRE, for å fokusere på en mann og å samskape med ham dramatiske spenninger som ganske enkelt kan kalles – RELASJONER. Det finnes imidlertid ingen slik reise uten den mest fundamentale, nemlig reisen i seg selv. Og det er også dette ‘Exodus’ handler om.

Śląsk Song and Dance Ensemble

Śląsk Song and Dance Ensemble (fullt navn: Polish National Song and Dance Ensemble "Śląsk" in memory of Stanisław Hadyna) er en av de største folkemusikk og -danseensembler i Polen. det ble grunnlagt av Stanisław Hadyna, er navngitt etter den polske regionen Schlesien ("Śląsk") og holder til i Koszęcin.

Stanislaw Hadyna var lærersønn, og er kjent for sin samling av folkesanger. Verdenen av legender og fantasier, som alltid er tilstede i sangene fra Schlesien, fascinerte ham fra barnsben av, og han dannet et ensemble som kunne gjengi rikdommen og originaliteten i schlesisk folklore. For å nå målet sitt trengte han talentfulle unge dansere og sangere som ennå ikke var skolerte på scenen. Ensemblet ble valgt ut blant 12 000 kandidater og slottet i Koszęcin ble deres base. Den første forestillingen til Śląsk ble fremført høsten 1954 i Warszawa, og ble en åpenbaring for hele landet. Målet med gruppen er å vise schlesisk gammel folklore, som har sin egen helt spesifikke identitet i et stort og kulturelt variert område.

Śląsk består av nærmere 300 personer, hvorav over hundre er kunstnere bestående av kor, ballett og orkester. De tilbyr programmer innenfor blant annet galla, vokal-instrumental, pedagogikk, samt unike show. Siden 2005 har teamet inkludert Silesian Center for Regional Education - en stor avdeling som arbeider med utdanningsaktiviteter, formidling og fremme av kulturelle verdier. De organiserer prosjekter på nasjonal og internasjonal skala, inkludert sommerkunstskole, folklorefestivaler og sang- og danseanmeldelser, i tillegg til ulike workshops ledet av dyktige lærere som gir deltakerne en introduksjon til vokalkunst og dans.

Ensemblet har holdt mer enn 6000 show for over 20 millioner mennesker over hele verden. De har opptrådt i USA, Canada, Australia, Frankrike, Tyskland, Italia, Belgia, Sverige, Nederland, Vatikanet, Kina, Mexico og mange andre land.

Om prosjektet

Denne danseforestillingen er en del av prosjektet Musical re-transmissions. Creation of cultural bridges in the relations of the musical environments of Norway and Poland.

Forestillingen er gratis for publikum.

Forestillingen er støttet av:

Om balletten

Exodus, fremført av balletten til det polske nasjonale sang- og danseensemblet "Śląsk" benytter seg av samtids- og folkedans, samtidig som de bruker elementer fra dramatisk teater. Skaperen og koreografen, «Śląsks» egen Michal Zubkow, har basert forestillingen på musikken til Wojciech Kilar. Kilars spektakulære musikk blir beriket av det visuelle elementet i dans, og skildrer vår reise gjennom livet på en levende måte: Vår jakt på lykke, oppfyllelsen av våre ønsker og forholdet og båndene vi bygger med andre.

Koreografien er inspirert av Wojciech Kilars ord om sitt eget stykke: "Jeg tror at ​​dette er hvordan jeg ser på meg selv; jeg er en glad-trist mann, som en så veldig banal akkord, brukt siden impresjonistenes tid (...); i musikken betyr moll en slags drømmeri, tristhet - mens dur betyr godhet, lys. Og denne banale akkorden kombinerer elementer fra begge."

Komponistens ord er illustrert med en duggdråpe, som er et tegn på slutten av natten og begynnelsen på den lyse morgenen. Den forsvinner rolig ved fødselen av en ny dag. Den ligner på en tåre fra en kvinne/mor som gir nytt liv, men tristhet og godhet, drømmerier og lys er elementer i hverdagen, i hvert liv.

Exodus

Exodus - et fenomen der hver deltaker i en masseflukt eller reise blir satt til en individuell utfordring. Denne utfordringen avslører de dypeste hemmelighetene i menneskets personlighet, og tvinger en til å ta egne valg. Det å trekkes inn i virvelen av masseherredømme, takler alle uavhengig. Den endelige avgjørelsen tas i henhold til hans egne regler, styrt av intuisjon, følelser og sunn fornuft. Slik foregår en ensom reise gjennom fordypningene i ens egen sjel, hvis mål er å finne sin plass blant andre reisende som vandrer på universets hav.

Forestillingen er fordypet i stilistikken og poetikken til samtidsdansen. Utgangspunktet for å tenke over konstruksjonen av verden presentert på scenen er en refleksjon over REISE, som en idé som også er utsatt for en sterk fristelse av å bli brukt som metafor.

Med utgangspunkt i Wojciech Kilars musikk og følelsene den inneholder, men også ved å lese komponistens klare tolkningsretninger (f.eks. referanser – ikke bare i tittelen – til den bibelske boken Exodus), bestemte koreografen seg for å konstruere en verden hvis hovedidé ville være nettopp REISEN. Men når alt kommer til alt, beskriver det bevegelser det egentlig ikke handler om substantiv, men om dynamiske, energiske verbimplikasjoner. Så vi snakker om REISE.

REISE er en metafor for livet, en handling av å reise på jakt etter en bedre verden, lykke, tilfredshet. Men det er også en REISE på leting etter DEN ANDRE, for å fokusere på en mann og å samskape med ham dramatiske spenninger som ganske enkelt kan kalles – RELASJONER. Det finnes imidlertid ingen slik reise uten den mest fundamentale, nemlig reisen i seg selv. Og det er også dette ‘Exodus’ handler om.

Śląsk Song and Dance Ensemble

Śląsk Song and Dance Ensemble (fullt navn: Polish National Song and Dance Ensemble "Śląsk" in memory of Stanisław Hadyna) er en av de største folkemusikk og -danseensembler i Polen. det ble grunnlagt av Stanisław Hadyna, er navngitt etter den polske regionen Schlesien ("Śląsk") og holder til i Koszęcin.

Stanislaw Hadyna var lærersønn, og er kjent for sin samling av folkesanger. Verdenen av legender og fantasier, som alltid er tilstede i sangene fra Schlesien, fascinerte ham fra barnsben av, og han dannet et ensemble som kunne gjengi rikdommen og originaliteten i schlesisk folklore. For å nå målet sitt trengte han talentfulle unge dansere og sangere som ennå ikke var skolerte på scenen. Ensemblet ble valgt ut blant 12 000 kandidater og slottet i Koszęcin ble deres base. Den første forestillingen til Śląsk ble fremført høsten 1954 i Warszawa, og ble en åpenbaring for hele landet. Målet med gruppen er å vise schlesisk gammel folklore, som har sin egen helt spesifikke identitet i et stort og kulturelt variert område.

Śląsk består av nærmere 300 personer, hvorav over hundre er kunstnere bestående av kor, ballett og orkester. De tilbyr programmer innenfor blant annet galla, vokal-instrumental, pedagogikk, samt unike show. Siden 2005 har teamet inkludert Silesian Center for Regional Education - en stor avdeling som arbeider med utdanningsaktiviteter, formidling og fremme av kulturelle verdier. De organiserer prosjekter på nasjonal og internasjonal skala, inkludert sommerkunstskole, folklorefestivaler og sang- og danseanmeldelser, i tillegg til ulike workshops ledet av dyktige lærere som gir deltakerne en introduksjon til vokalkunst og dans.

Ensemblet har holdt mer enn 6000 show for over 20 millioner mennesker over hele verden. De har opptrådt i USA, Canada, Australia, Frankrike, Tyskland, Italia, Belgia, Sverige, Nederland, Vatikanet, Kina, Mexico og mange andre land.

Om prosjektet

Denne danseforestillingen er en del av prosjektet Musical re-transmissions. Creation of cultural bridges in the relations of the musical environments of Norway and Poland.

Forestillingen er gratis for publikum.

Forestillingen er støttet av:

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.