I salg fra 1. desember
Ung og gammel, tysk og fransk - et europeisk århundre
  • 05 mai 2022
    Kl 19:30
Klassisk symfoni
Konserten inngår i
  • Gullrekka
  • Bronsedryss
  • Plukk & miks
Ung og gammel, tysk og fransk - et europeisk århundre
  • Dirigent

    Han-Na Chang

  • Solist, fløyte

    Siri Hovde Nordbø

Program

  • Jörg Widmann
    (1973- )
    Au coeur de Paris (2017)
  • Jörg Widmann
    Flute en suite (2011)
  • Claude Debussy
    (1862-1918)
    Images for orkester
    - I. Gigues (1909–1912)
    - II. Ibéria (1905–1908)
    - III. Rondes de printemps ("Round dances of spring") (1905–1909)

Hver sesong presenterer Han-Na Chang og TSO verk av en nålevende komponist "for å introdusere en ny fargepalett fra dagens lydbilde for dere", og i 2021/22 er dette tyske Jörg Widmann. Kveldens to verk av ham er en kjærlighetserklæring til Paris, og en suite for fløyte og orkester. Au coeur de Paris er inspirert av Piafs to kjærlighetssanger La vie en rose og La ciel de Paris, Suiten består av ulike dansesatser og solist her er orkesterets egen solofløytist Siri Hovde Nordbø.

Debussys Images var det siste orkesterverket han skrev, og kan nesten omtales som postkort fra Storbritannia, Spania og Frankrike. Gigue lener seg på ulike skotske (og engelske) dansemelodier, og Iberia er inspirert av Spania og en fantasifull tolkning av landets folkemusikk. Mens Ronde du printemps er fransk tvers gjennom og også denne vever folkemusikk inn i det musikalske stoffet - en voggesang og en dansemelodi.

Hver sesong presenterer Han-Na Chang og TSO verk av en nålevende komponist "for å introdusere en ny fargepalett fra dagens lydbilde for dere", og i 2021/22 er dette tyske Jörg Widmann. Kveldens to verk av ham er en kjærlighetserklæring til Paris, og en suite for fløyte og orkester. Au coeur de Paris er inspirert av Piafs to kjærlighetssanger La vie en rose og La ciel de Paris, Suiten består av ulike dansesatser og solist her er orkesterets egen solofløytist Siri Hovde Nordbø.

Debussys Images var det siste orkesterverket han skrev, og kan nesten omtales som postkort fra Storbritannia, Spania og Frankrike. Gigue lener seg på ulike skotske (og engelske) dansemelodier, og Iberia er inspirert av Spania og en fantasifull tolkning av landets folkemusikk. Mens Ronde du printemps er fransk tvers gjennom og også denne vever folkemusikk inn i det musikalske stoffet - en voggesang og en dansemelodi.