TSO | Vilde Frang spiller Bartók

Kommer i salg 16. juni
"Som om den var skrevet til henne"
  • 29 jan. 2026
    Kl 19:00
Klassisk symfoni
Varer i 1 time og 45 minutter, inkl. pause
Sted:
Olavshallen
"Som om den var skrevet til henne"
  • Dirigent

    Adam Hickox

  • Solist, fiolin

    Vilde Frang

Program

  • Grażyna Bacewicz
    (1909–1969)
    Ouverture (1943)
  • Belá Bartók
    (1881–1945)
    Fiolinkonsert nr. 2, Sz. 112 (1938)
    - Allegro non troppo
    - Andante tranquillo
    - Allegro molto


    PAUSE
  • Antonín Dvořák
    (1841–1904)
    Symfoni nr. 7 i d-moll, op. 70 (1885)
    - Allegro maestoso
    - Poco adagio
    - Scherzo. Vivace
    - Finale. Allegro

Om konserten

Endelig står verdensstjerna Vilde Frang igjen på scenen i Olavshallen sammen med oss i TSO og med Adam Hickox på podiet. Denne gang for å glede publikum med en av det 20. århundres store fiolinkonserter.

Bartóks Fiolinkonsert nr. 2 er både lidenskapelig, ekspressiv og mektig – en real utfordring for enhver fiolinist, men Bachtrack omtaler Vildes framføring av den «som om den var skrevet til henne» og beskriver en konsert der hun bergtar og trollbinder publikum med sin naturlighet og sin emosjonelle tilstedeværelse.

Dvoraks Symfoni nr. 7 ses av mange som hans mest vellykkede verk, og selv om det kanskje er hans mest internasjonale og universelle, lurer det tsjekkiske likevel i bakgrunnen. Dvorak selv ønsket å ryste verden med denne symfonien og det lyktes ham med – dette er både hans mest dramatiske og mest emosjonelle verk.

Konserten åpner med en ouverture for orkester skrevet i 1943 under den tyske okkupasjonen av polske Grażyna Bacewicz. Hun har skrevet et dynamisk og energisk verk med stor klangfargerikdom som også inneholder en musikalsk versjon av morsekoden for seier; «prikk prikk prikk strek».

Om konserten

Endelig står verdensstjerna Vilde Frang igjen på scenen i Olavshallen sammen med oss i TSO og med Adam Hickox på podiet. Denne gang for å glede publikum med en av det 20. århundres store fiolinkonserter.

Bartóks Fiolinkonsert nr. 2 er både lidenskapelig, ekspressiv og mektig – en real utfordring for enhver fiolinist, men Bachtrack omtaler Vildes framføring av den «som om den var skrevet til henne» og beskriver en konsert der hun bergtar og trollbinder publikum med sin naturlighet og sin emosjonelle tilstedeværelse.

Dvoraks Symfoni nr. 7 ses av mange som hans mest vellykkede verk, og selv om det kanskje er hans mest internasjonale og universelle, lurer det tsjekkiske likevel i bakgrunnen. Dvorak selv ønsket å ryste verden med denne symfonien og det lyktes ham med – dette er både hans mest dramatiske og mest emosjonelle verk.

Konserten åpner med en ouverture for orkester skrevet i 1943 under den tyske okkupasjonen av polske Grażyna Bacewicz. Hun har skrevet et dynamisk og energisk verk med stor klangfargerikdom som også inneholder en musikalsk versjon av morsekoden for seier; «prikk prikk prikk strek».