• 26 sep. 2018
    Kl 21:30
Kammermusikk
DEL 1: Trondheimsolistene
Barber Adagio
Van der Aa Up-close for cello, video og strykere
Geir Inge Lotsberg musikalsk leder
Fredrik Schøyen Sjølin cello
DEL 2: TSO
Van der Aa Spaces of Blank
Britten Four Sea Interludes
Anna-Maria Helsing dirigent
Christianne Stotijn mezzosopran

Trondheim Kammermusikkfestival: Dobbelkonsert med TSO og Trondheimsolistene

Vi kan love en sjelden innholdsrik konsert i Olavshallen denne onsdagskvelden. Festivalkomponist van der Aa blir presentert med to sentrale verk. Først ut er Fredrik Schøyen Sjølin, født og oppvokst i Trondheim og gjør nå kometkarriére som cellist i Den Danske Strykekvartett. Sammen med TrondheimSolistene fremfører han det spektakulære verket Up close, hvor også video spiller en sentral rolle. Etter pause er mezzosopranen Christianne Stoijn solist med Trondheim Symfoniorkester i verket Spaces of Blank, et verk som benytter mye elektronikk. I tillegg får vi høre Samuel Barbers Adagio og Benjamin Brittens Four Sea Interludes. Velkommen til en konsert som utfordrer alle sanser!

Festivalkomponist Michel van der Aa
Michel van der Aa er født i Nederland i 1970. Han er en multimedia komponist som utforsker lyd og bilde på nye måter; 3D-film, klassiske instrumenter, elektronikk, sangere, skuespillere og nettlesere, og blander dem alle sømløst inn i sitt musikalske vokabular. Bruken av ny teknologi gir ham muligheter til å skape flerdimensjonale verdenen, identiteter og realiteter.
I 2011 var han huskomponist i Concertgebouw-orkesteret i Amsterdam. Musikken han blir beskrevet som en maktkamp mellom video, elektronika og akustiske instrumenter. Kunstnerisk leder i Trondheim Kammermusikkfestival, Sigmund Tvete Vik, begrunner valget av van der Aa som festivalkomponist slik: ‘’Han passer perfekt til festivalens profil, og til Trondheim som teknologihovedstad. Han kombinerer musikk og teknologi med den største selvfølge, og New York Times skrev i en anmeldelse i fjor høst: ‘’High tech meets high art.’’ Og når vi først er inne på internasjonal anerkjennelse, så siterer vi fra den engelske avisen The Guardian: ‘’One of the most distinctrive of the younger composers in Europe today. His ability to fuse music, text and visual images into a totally organic whole sets him apart from nearly all his contemporaries.’’

DEL 1: Trondheimsolistene
Barber Adagio
Van der Aa Up-close for cello, video og strykere
Geir Inge Lotsberg musikalsk leder
Fredrik Schøyen Sjølin cello
DEL 2: TSO
Van der Aa Spaces of Blank
Britten Four Sea Interludes
Anna-Maria Helsing dirigent
Christianne Stotijn mezzosopran

Trondheim Kammermusikkfestival: Dobbelkonsert med TSO og Trondheimsolistene

Vi kan love en sjelden innholdsrik konsert i Olavshallen denne onsdagskvelden. Festivalkomponist van der Aa blir presentert med to sentrale verk. Først ut er Fredrik Schøyen Sjølin, født og oppvokst i Trondheim og gjør nå kometkarriére som cellist i Den Danske Strykekvartett. Sammen med TrondheimSolistene fremfører han det spektakulære verket Up close, hvor også video spiller en sentral rolle. Etter pause er mezzosopranen Christianne Stoijn solist med Trondheim Symfoniorkester i verket Spaces of Blank, et verk som benytter mye elektronikk. I tillegg får vi høre Samuel Barbers Adagio og Benjamin Brittens Four Sea Interludes. Velkommen til en konsert som utfordrer alle sanser!

Festivalkomponist Michel van der Aa
Michel van der Aa er født i Nederland i 1970. Han er en multimedia komponist som utforsker lyd og bilde på nye måter; 3D-film, klassiske instrumenter, elektronikk, sangere, skuespillere og nettlesere, og blander dem alle sømløst inn i sitt musikalske vokabular. Bruken av ny teknologi gir ham muligheter til å skape flerdimensjonale verdenen, identiteter og realiteter.
I 2011 var han huskomponist i Concertgebouw-orkesteret i Amsterdam. Musikken han blir beskrevet som en maktkamp mellom video, elektronika og akustiske instrumenter. Kunstnerisk leder i Trondheim Kammermusikkfestival, Sigmund Tvete Vik, begrunner valget av van der Aa som festivalkomponist slik: ‘’Han passer perfekt til festivalens profil, og til Trondheim som teknologihovedstad. Han kombinerer musikk og teknologi med den største selvfølge, og New York Times skrev i en anmeldelse i fjor høst: ‘’High tech meets high art.’’ Og når vi først er inne på internasjonal anerkjennelse, så siterer vi fra den engelske avisen The Guardian: ‘’One of the most distinctrive of the younger composers in Europe today. His ability to fuse music, text and visual images into a totally organic whole sets him apart from nearly all his contemporaries.’’