-
05 apr. 2018Kl 21:30
Dirigent | Dalia Stasevska |
Solister | Hanne Korsbrekke Askeland, sopran |
Christopher Tun Andersen, fiolin | |
Rakhmaninov | Ne poy, krasavica, pri mne for sopran |
G. Charpentier | Depuis le jour fra operaen Loise |
C. Sinding | Suite for fiolin og orkester |
Tsjaikovskij | Romeo og Julie, fantasiouverture |
Bartok | Den mirakuløse mandarin |
Sopranen Hanne Korsbrekke Askeland og fiolinisten Christopher Tun Andersen har etter prøvespill blant mange svært gode kandidater kvalifisert seg til solistoppdrag med TSO. Hanne har valgt seg en av Rakhmaninovs vakre sanger og en arie av den noe ukjente Gustave Charpentier, som er mest kjent for sin opera Louise som skildrer Paris' hverdagsliv rundt forrige århundreskifte. Christopher har hentet frem vår egen Christian Sinding og hans Suite for fiolin og orkester, også kalt suite i gammel stil, som er en studie i eldre tiders musikk (en pastisj). Unge musikkspirer må passes og pleies hvis talentet med årene skal springe ut i full blomst. Deres musikalske evner må oppmuntres og utvikles. Og de beste som satser alt på den profesjonelle musikerrollen må også skaffe seg erfaring i og trygghet ved å spille foran et orkester og et publikum.
Bartoks musikk til den groteske pantomimen Den mirakluløse mandarin skildrer et par slubberter som tvinger en jente til å lokke personer inn fra gaten hvoretter de rundstjeles og bankes opp. En rik kinesisk mandarin (embedsmann) blir forsøkt ranet, men på mirakuløst vis slipper han unna. Dette er musikk som utdyper de store følelsenes dyp og høyder, samtidig som dets stramme formoppbygging gir verket en helhetlig tydelighet som bare store musikkverk kan etablere.
Tsjaikovskij kalte sin Romeo og Julie for en fantasiouverture etter som han vektla dramaets følelser og stemninger mer enn det rent programmusikalske forløpet. Musikken er Shakespeares drama sett i fugleperspektiv. Det er karakterenes følelser og skjebnens luner som er komponistens hovedanliggende. Slik er det er blitt et vakkert minnesmerke over de to elskende fra Verona.
Unge solister
Dirigent | Dalia Stasevska |
Solister | Hanne Korsbrekke Askeland, sopran |
Christopher Tun Andersen, fiolin | |
Rakhmaninov | Ne poy, krasavica, pri mne for sopran |
G. Charpentier | Depuis le jour fra operaen Loise |
C. Sinding | Suite for fiolin og orkester |
Tsjaikovskij | Romeo og Julie, fantasiouverture |
Bartok | Den mirakuløse mandarin |
Sopranen Hanne Korsbrekke Askeland og fiolinisten Christopher Tun Andersen har etter prøvespill blant mange svært gode kandidater kvalifisert seg til solistoppdrag med TSO. Hanne har valgt seg en av Rakhmaninovs vakre sanger og en arie av den noe ukjente Gustave Charpentier, som er mest kjent for sin opera Louise som skildrer Paris' hverdagsliv rundt forrige århundreskifte. Christopher har hentet frem vår egen Christian Sinding og hans Suite for fiolin og orkester, også kalt suite i gammel stil, som er en studie i eldre tiders musikk (en pastisj). Unge musikkspirer må passes og pleies hvis talentet med årene skal springe ut i full blomst. Deres musikalske evner må oppmuntres og utvikles. Og de beste som satser alt på den profesjonelle musikerrollen må også skaffe seg erfaring i og trygghet ved å spille foran et orkester og et publikum.
Bartoks musikk til den groteske pantomimen Den mirakluløse mandarin skildrer et par slubberter som tvinger en jente til å lokke personer inn fra gaten hvoretter de rundstjeles og bankes opp. En rik kinesisk mandarin (embedsmann) blir forsøkt ranet, men på mirakuløst vis slipper han unna. Dette er musikk som utdyper de store følelsenes dyp og høyder, samtidig som dets stramme formoppbygging gir verket en helhetlig tydelighet som bare store musikkverk kan etablere.
Tsjaikovskij kalte sin Romeo og Julie for en fantasiouverture etter som han vektla dramaets følelser og stemninger mer enn det rent programmusikalske forløpet. Musikken er Shakespeares drama sett i fugleperspektiv. Det er karakterenes følelser og skjebnens luner som er komponistens hovedanliggende. Slik er det er blitt et vakkert minnesmerke over de to elskende fra Verona.
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:
Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.