TSO | Ukrainsk tonekunst

Kommer i salg 16. juni
Musikk fra Novgorods stepper
  • 16 apr. 2026
    Kl 19:00
Klassisk symfoni
Varer i ca. 1 time og 45 minutter, inkl. pause
Sted:
Olavshallen
Musikk fra Novgorods stepper
  • Dirigent

    Kirill Karabits

  • Solo, cello

    Victor Julien - Laferriere

Program

  • Igor Stravinskij
    (1882–1971)
    Fire norske stemninger (1942)
    - Intrada
    - Sang
    - Bryllupsdans
    - Kortesje
  • Theodore Akimenko
    (1876–1945)
    Cellokonsert, op. 50 (1922)


    PAUSE
  • Igor Stravinskij
    Pulcinella suite (1920)
    I. Sinfonia
    II. Serenata
    III. Scherzino – Allegretto – Andantino
    IV. Tarantella
    V. Toccata
    VI. Gavotta (con due variazioni)
    VII. Vivo
    VIII. Minuetto – Finale
  • Ivan Karabits
    (1945–2002)
    Konsert for orkester nr. 2 (1986)
    - Allegro
    - Andante, molto espressivo
    - Moderato

Om konserten

Den ukrainske dirigenten Kirill Karabits er kjent for sine innovative konsertprogram og for å presentere musikk fra både hjemlandet og de nærmeste nabolandene. Til oss kommer han med noen flotte overraskelser i notemappa, blant annet en norsk premiere på en over 100 år gammel cellokonsert.

For å gjøre litt stas på oss nordmenn åpner konserten med Stravinskijs Fire norske stemninger, et verk han skrev om fra filmmusikken til en film om tyskernes invasjon av Norge, til en orkestersuite.

Akimenkos cellokonsert fra 1922 fikk sin verdenspremiere først i 2022 etter at flere av hans glemte og uframførte verk ble funnet på det franske nasjonalbiblioteket. Den unge franske pianovirtuosen, Victor Julien-Laferrière, var da solist sammen med Bournemouth Symphony Orchestra under ledelse av nettopp Karabits, og de gjentar begge bragden her i Trondheim med denne norske premieren.

Stravinskijs Pulcinella-suite er et tilbakeblikk på den neapolitanske commedia dell’arte, og selv om musikken er overraskende tro mot de originale melodiene og materialet, har han fargelagt med sin umiskjennelige pensel og tilført både små harmoniske og rytmiske vendinger, i et lekende og livsbejaende orkesterverk.

Kveldens siste verk, Konsert for orkester nr. 2, er skrevet av ingen ringere enn dirigentens far, Ivan Karabits. Da Ukraina ble selvstendig etter Sovjetunionens fall i 1991, ble han sentral i landets musikkliv, som en av dets ledende komponister. Denne konserten er både virtuos og mangespektret; her koloreres notelinjene med de ulike instrumentgruppenes egenartede klangfarger, og Karabits har også funnet plass til både celesta, xylofon og cembalo i dette energiske verket.

Om konserten

Den ukrainske dirigenten Kirill Karabits er kjent for sine innovative konsertprogram og for å presentere musikk fra både hjemlandet og de nærmeste nabolandene. Til oss kommer han med noen flotte overraskelser i notemappa, blant annet en norsk premiere på en over 100 år gammel cellokonsert.

For å gjøre litt stas på oss nordmenn åpner konserten med Stravinskijs Fire norske stemninger, et verk han skrev om fra filmmusikken til en film om tyskernes invasjon av Norge, til en orkestersuite.

Akimenkos cellokonsert fra 1922 fikk sin verdenspremiere først i 2022 etter at flere av hans glemte og uframførte verk ble funnet på det franske nasjonalbiblioteket. Den unge franske pianovirtuosen, Victor Julien-Laferrière, var da solist sammen med Bournemouth Symphony Orchestra under ledelse av nettopp Karabits, og de gjentar begge bragden her i Trondheim med denne norske premieren.

Stravinskijs Pulcinella-suite er et tilbakeblikk på den neapolitanske commedia dell’arte, og selv om musikken er overraskende tro mot de originale melodiene og materialet, har han fargelagt med sin umiskjennelige pensel og tilført både små harmoniske og rytmiske vendinger, i et lekende og livsbejaende orkesterverk.

Kveldens siste verk, Konsert for orkester nr. 2, er skrevet av ingen ringere enn dirigentens far, Ivan Karabits. Da Ukraina ble selvstendig etter Sovjetunionens fall i 1991, ble han sentral i landets musikkliv, som en av dets ledende komponister. Denne konserten er både virtuos og mangespektret; her koloreres notelinjene med de ulike instrumentgruppenes egenartede klangfarger, og Karabits har også funnet plass til både celesta, xylofon og cembalo i dette energiske verket.