-
05 okt. 2024Kl 19:00
-
Dirigent
Karen Haugom Olsen
-
Solist, orgel
Petra Bjørkhaug
Program
-
Petra Bjørkhaug
(1964–)Messa di Pentecoste -
Chiara Margarita Cozzolani
(1602–1678)Salmi a otto voci concertati
Om konserten
Da Trondheim vokalensemble urfremførte «Messa di Pentecoste» av Petra Bjørkhaug tidligere i år, ble den svært godt mottatt. I høst kan messen høres på ny, denne gangen sammen med musikk av den italienske 1600-talls-komponisten og benediktinernonnen Chiara Margarita Cozzolani. «Salmi a otto voci concertati» er skrevet for 8 solostemmer. Musikkens energi og lekenhet, med dens brilliante solopartier gjør at det er lett å bli revet med!
Trondheim Vokalensemble
Trondheim Vokalensemble (TVE) består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirkes sokn (NDS) og TSO, og ble etablert etter i 2015. TVE har funnet sin plass blant profesjonelle musikkensembler både i Trøndelag og Norge. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi. Ensemblet har pr. i dag åtte fast ansatte sangere, men ensemblet utvides til både tolv og seksten sangere ved behov. Det rekrutteres blant de beste både lokalt og nasjonalt.
Frank Havrøy har stillingen som leder for kunstnerisk utvikling i Trondheim Vokalensemble, med spesielt ansvar for ensemblets egenvirksomhet.

Karen Haugom Olsen
Karen Haugom Olsen er utdannet kantor ved Norges Musikkhøgskole. Hun fullførte mastergrad i solistisk orgelspill hos Jon Laukvik ved Musikhochschule Stuttgart i 2005. Fra 2005 til 2014 var hun ansatt som kantor i Nordstrand kirke i Oslo der hun hadde ansvaret for hele den musikalske virksomheten. Høsten 2014 fullførte Karen Haugom Olsen masterstudiet i direksjon ved Norges Musikkhøgskole, med professor Grete Pedersen. Fra 2012-2014 var hun også Pedersens assistent i Det Norske Solistkor. I 2014-2015 var hun ansatt som lektor i direksjon ved universitetet i Erfurt, med hovedansvar for kammerkoret og direksjonsundervis-ningen. Karen Haugom Olsen tiltrådte stillingen som domkantor i Nidarosdomen i 2016.

Petra Bjørkhaug
Petra Bjørkhaug er utdannet musikkpedagog og kantor ved Trøndelag Musikkonservatorium, og fullførte våren 2017 en master innen orgelimprovisasjon ved Norges Musikkhøgskole. Hun har siden 2007 vært ansatt som domkantor i Nidaros domkirke og Vår Frue menighet. Petra har undervist i orgelimprovisasjon, liturgisk spill og metodikk ved Institutt for musikk ved NTNU i Trondheim. Hun har jobbet som kantor i Trondheim og Bodø, og har gjennom flere tiår hatt en aktiv konsertvirksomhet i inn- og utland som organist, pianist og dirigent.

Chiara Cozzolani
Chiara Margarita Cozzolani, født som den yngste datteren i en rik kjøpmannsfamilie, fulgte i fotsporene til mange av sine slektninger ved å bli nonne. Hun sluttet seg til benediktinerklosteret Santa Radegonda i Milano, Italia, i en alder av 18 år. Hennes musikalske utdanning bestod sannsynligvis av å synge i et av to kor som regelmessig opptrådte for familien og tidvis for dignitærer som storhertug Cosimo III de Medici i 1664. Hun kan også ha fungert som kordirigent.
Cozzolani var en talentfull sanger og komponist. Hennes første publiserte verk, Primavera dei fiori musicali (Våren av musikalske blomster), dedikert til erkebiskop Monti, gikk tapt under andre verdenskrig, sammen med noen av hennes sekulære kantater. Hennes komposisjon fra 1642, Concerti sacri, dedikert til Mathias de’ Medici, inkluderte motetter for to til fire stemmer, der hun brukte nye teknikker i lombardisk stil, inkludert bruk av refreng i solo-motetter og duett- og kvartettkonserter. Hennes siste publiserte verk, skrevet i 1650, inkluderte storskalaversjoner av Vesper med blandet solo- og duettkomposisjon, pluss to kor-antifoner akkompagnert av fioliner og orgel. Den samme publikasjonen inneholdt også salmer, motetter og et julekrybbestykke dedikert til Jomfru Maria for åtte stemmer, inkludert partier for menn, som avslørte begynnelsen på mer sofistikerte og inkluderende åndelige og musikalske relasjoner.
Cozzolani komponerte sjeldnere resten av livet da hun tok på seg flere klosteroppgaver, og fungerte som priorinne i 1664 og 1671, og abbedisse fra 1658 til 1660 og igjen i 1672. Fordi hennes publiserte musikk sirkulerte i Tyskland og Frankrike, klarte hun å etablere sitt ettermæle som en bemerkelsesverdig komponist utover sin tid i klosteret.
Trondheim Vokalensemble synger Petra Bjørkhaug og Chiara Cozzolani
-
Dirigent
Karen Haugom Olsen
-
Solist, orgel
Petra Bjørkhaug
Program
-
Petra Bjørkhaug
(1964–)Messa di Pentecoste
-
Chiara Margarita Cozzolani
(1602–1678)Salmi a otto voci concertati
Om konserten
Da Trondheim vokalensemble urfremførte «Messa di Pentecoste» av Petra Bjørkhaug tidligere i år, ble den svært godt mottatt. I høst kan messen høres på ny, denne gangen sammen med musikk av den italienske 1600-talls-komponisten og benediktinernonnen Chiara Margarita Cozzolani. «Salmi a otto voci concertati» er skrevet for 8 solostemmer. Musikkens energi og lekenhet, med dens brilliante solopartier gjør at det er lett å bli revet med!
Trondheim Vokalensemble
Trondheim Vokalensemble (TVE) består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirkes sokn (NDS) og TSO, og ble etablert etter i 2015. TVE har funnet sin plass blant profesjonelle musikkensembler både i Trøndelag og Norge. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi. Ensemblet har pr. i dag åtte fast ansatte sangere, men ensemblet utvides til både tolv og seksten sangere ved behov. Det rekrutteres blant de beste både lokalt og nasjonalt.
Frank Havrøy har stillingen som leder for kunstnerisk utvikling i Trondheim Vokalensemble, med spesielt ansvar for ensemblets egenvirksomhet.

Karen Haugom Olsen
Karen Haugom Olsen er utdannet kantor ved Norges Musikkhøgskole. Hun fullførte mastergrad i solistisk orgelspill hos Jon Laukvik ved Musikhochschule Stuttgart i 2005. Fra 2005 til 2014 var hun ansatt som kantor i Nordstrand kirke i Oslo der hun hadde ansvaret for hele den musikalske virksomheten. Høsten 2014 fullførte Karen Haugom Olsen masterstudiet i direksjon ved Norges Musikkhøgskole, med professor Grete Pedersen. Fra 2012-2014 var hun også Pedersens assistent i Det Norske Solistkor. I 2014-2015 var hun ansatt som lektor i direksjon ved universitetet i Erfurt, med hovedansvar for kammerkoret og direksjonsundervis-ningen. Karen Haugom Olsen tiltrådte stillingen som domkantor i Nidarosdomen i 2016.

Petra Bjørkhaug
Petra Bjørkhaug er utdannet musikkpedagog og kantor ved Trøndelag Musikkonservatorium, og fullførte våren 2017 en master innen orgelimprovisasjon ved Norges Musikkhøgskole. Hun har siden 2007 vært ansatt som domkantor i Nidaros domkirke og Vår Frue menighet. Petra har undervist i orgelimprovisasjon, liturgisk spill og metodikk ved Institutt for musikk ved NTNU i Trondheim. Hun har jobbet som kantor i Trondheim og Bodø, og har gjennom flere tiår hatt en aktiv konsertvirksomhet i inn- og utland som organist, pianist og dirigent.

Chiara Cozzolani
Chiara Margarita Cozzolani, født som den yngste datteren i en rik kjøpmannsfamilie, fulgte i fotsporene til mange av sine slektninger ved å bli nonne. Hun sluttet seg til benediktinerklosteret Santa Radegonda i Milano, Italia, i en alder av 18 år. Hennes musikalske utdanning bestod sannsynligvis av å synge i et av to kor som regelmessig opptrådte for familien og tidvis for dignitærer som storhertug Cosimo III de Medici i 1664. Hun kan også ha fungert som kordirigent.
Cozzolani var en talentfull sanger og komponist. Hennes første publiserte verk, Primavera dei fiori musicali (Våren av musikalske blomster), dedikert til erkebiskop Monti, gikk tapt under andre verdenskrig, sammen med noen av hennes sekulære kantater. Hennes komposisjon fra 1642, Concerti sacri, dedikert til Mathias de’ Medici, inkluderte motetter for to til fire stemmer, der hun brukte nye teknikker i lombardisk stil, inkludert bruk av refreng i solo-motetter og duett- og kvartettkonserter. Hennes siste publiserte verk, skrevet i 1650, inkluderte storskalaversjoner av Vesper med blandet solo- og duettkomposisjon, pluss to kor-antifoner akkompagnert av fioliner og orgel. Den samme publikasjonen inneholdt også salmer, motetter og et julekrybbestykke dedikert til Jomfru Maria for åtte stemmer, inkludert partier for menn, som avslørte begynnelsen på mer sofistikerte og inkluderende åndelige og musikalske relasjoner.
Cozzolani komponerte sjeldnere resten av livet da hun tok på seg flere klosteroppgaver, og fungerte som priorinne i 1664 og 1671, og abbedisse fra 1658 til 1660 og igjen i 1672. Fordi hennes publiserte musikk sirkulerte i Tyskland og Frankrike, klarte hun å etablere sitt ettermæle som en bemerkelsesverdig komponist utover sin tid i klosteret.