TSO | Tsjaikovskij & Sjostakovitsj

  • 03 okt. 2019
    Kl 21:30
Klassisk symfoni
Dirigent Lan Shui
Solist Birgitta Elisa Oftestad, cello
Brahms Haydnvariasjoner
Tsjaikovskij Rokokkovariasjoner for cello og orkester
Sjostakovitsj Symfoni nr. 1
Gullrekka
Sølvsuper 2

Tsjaikovskij & Sjostakovitsj
- Celloen får eget sete på flyet, den er på en måte bestevennen min, sier unge Birgitta Elisa Oftestad, et stort talent med bakgrunn fra Barrat Due. Hun vant den norske solistkonkurransen Virtuos på NRK i 2018, og kvalifiserte seg dermed til finalen i Eurovision Young Musicians i Edinburgh samme høst. Hun er idag en etterspurt solist.

Tsjaikovskij satte av alle komponister Mozart høyest. ‘’Når jeg hører Mozart, ja, jeg får tårer i øynene bare jeg tenker på ham’’, skrev komponisten i et brev 1880, og valgte 1700-tallets elegante rokokkostil da han skrev sitt eneste verk for cello og orkester.

Blant Joseph Haydns ikke-publiserte verker fant Brahms et Divertimento for blåsere som bar navnet St. Antonius koral. Over dette temaet, hentet fra en gammel østerriksk pilegrimssang, skrev Brahms sine fantastiske variasjoner.

Sjostakovitsj vakte allerede i 1925 oppmerksomhet som komponist med sin første symfoni, et av de mest overlegne debutverker fra det 20. århundre, som var hans diplomoppgave ved konservatoriet i Leningrad. Symfonien har en spontanitet som gjør den særlig tiltalende. Hans musikalske vidd og rytmiske driv gjør seg gjeldende fra første sats. Også nærheten til den eldre Sjostakovitsj er påfallende.

Med sine 22 år som sjefdirigent for Singapore Symfoniorkester, har den 61 år gamle kinesisk-amerikanske Lan Shui løftet dette orkesteret til et internasjonalt nivå det snakkes om i musikkverdenen. ‘He has turned a good regional orchestra into a world-class ensemble.” (American Record Guide)

Dirigent Lan Shui
Solist Birgitta Elisa Oftestad, cello
Brahms Haydnvariasjoner
Tsjaikovskij Rokokkovariasjoner for cello og orkester
Sjostakovitsj Symfoni nr. 1
Gullrekka
Sølvsuper 2

Tsjaikovskij & Sjostakovitsj
- Celloen får eget sete på flyet, den er på en måte bestevennen min, sier unge Birgitta Elisa Oftestad, et stort talent med bakgrunn fra Barrat Due. Hun vant den norske solistkonkurransen Virtuos på NRK i 2018, og kvalifiserte seg dermed til finalen i Eurovision Young Musicians i Edinburgh samme høst. Hun er idag en etterspurt solist.

Tsjaikovskij satte av alle komponister Mozart høyest. ‘’Når jeg hører Mozart, ja, jeg får tårer i øynene bare jeg tenker på ham’’, skrev komponisten i et brev 1880, og valgte 1700-tallets elegante rokokkostil da han skrev sitt eneste verk for cello og orkester.

Blant Joseph Haydns ikke-publiserte verker fant Brahms et Divertimento for blåsere som bar navnet St. Antonius koral. Over dette temaet, hentet fra en gammel østerriksk pilegrimssang, skrev Brahms sine fantastiske variasjoner.

Sjostakovitsj vakte allerede i 1925 oppmerksomhet som komponist med sin første symfoni, et av de mest overlegne debutverker fra det 20. århundre, som var hans diplomoppgave ved konservatoriet i Leningrad. Symfonien har en spontanitet som gjør den særlig tiltalende. Hans musikalske vidd og rytmiske driv gjør seg gjeldende fra første sats. Også nærheten til den eldre Sjostakovitsj er påfallende.

Med sine 22 år som sjefdirigent for Singapore Symfoniorkester, har den 61 år gamle kinesisk-amerikanske Lan Shui løftet dette orkesteret til et internasjonalt nivå det snakkes om i musikkverdenen. ‘He has turned a good regional orchestra into a world-class ensemble.” (American Record Guide)