-
03 okt. 2019Kl 21:30
Dirigent | Lan Shui |
Solist | Birgitta Elisa Oftestad, cello |
Brahms | Haydnvariasjoner |
Tsjaikovskij | Rokokkovariasjoner for cello og orkester |
Sjostakovitsj | Symfoni nr. 1 |
Gullrekka | |
Sølvsuper 2 | |
Tsjaikovskij & Sjostakovitsj
- Celloen får eget sete på flyet, den er på en måte bestevennen
min, sier unge Birgitta Elisa Oftestad, et stort talent med bakgrunn
fra Barrat Due. Hun vant den norske solistkonkurransen
Virtuos på NRK i 2018, og kvalifiserte seg dermed til finalen i
Eurovision Young Musicians i Edinburgh samme høst. Hun er idag en etterspurt solist.
Tsjaikovskij satte av alle komponister Mozart høyest.
‘’Når jeg hører Mozart, ja, jeg får tårer i øynene bare jeg
tenker på ham’’, skrev komponisten i et brev 1880, og valgte
1700-tallets elegante rokokkostil da han skrev sitt eneste
verk for cello og orkester.
Blant Joseph Haydns ikke-publiserte verker fant Brahms
et Divertimento for blåsere som bar navnet St. Antonius
koral. Over dette temaet, hentet fra en gammel østerriksk
pilegrimssang, skrev Brahms sine fantastiske variasjoner.
Sjostakovitsj vakte allerede i 1925 oppmerksomhet
som komponist med sin første symfoni, et av de mest
overlegne debutverker fra det 20. århundre, som var hans
diplomoppgave ved konservatoriet i Leningrad. Symfonien
har en spontanitet som gjør den særlig tiltalende. Hans
musikalske vidd og rytmiske driv gjør seg gjeldende fra første
sats. Også nærheten til den eldre Sjostakovitsj er påfallende.
Med sine 22 år som sjefdirigent for Singapore
Symfoniorkester, har den 61 år gamle kinesisk-amerikanske
Lan Shui løftet dette orkesteret til et internasjonalt nivå det snakkes om i musikkverdenen. ‘He has turned a good
regional orchestra into a world-class ensemble.” (American
Record Guide)
Tsjaikovskij & Sjostakovitsj
Dirigent | Lan Shui |
Solist | Birgitta Elisa Oftestad, cello |
Brahms | Haydnvariasjoner |
Tsjaikovskij | Rokokkovariasjoner for cello og orkester |
Sjostakovitsj | Symfoni nr. 1 |
Gullrekka | |
Sølvsuper 2 | |
Tsjaikovskij & Sjostakovitsj
- Celloen får eget sete på flyet, den er på en måte bestevennen
min, sier unge Birgitta Elisa Oftestad, et stort talent med bakgrunn
fra Barrat Due. Hun vant den norske solistkonkurransen
Virtuos på NRK i 2018, og kvalifiserte seg dermed til finalen i
Eurovision Young Musicians i Edinburgh samme høst. Hun er idag en etterspurt solist.
Tsjaikovskij satte av alle komponister Mozart høyest.
‘’Når jeg hører Mozart, ja, jeg får tårer i øynene bare jeg
tenker på ham’’, skrev komponisten i et brev 1880, og valgte
1700-tallets elegante rokokkostil da han skrev sitt eneste
verk for cello og orkester.
Blant Joseph Haydns ikke-publiserte verker fant Brahms
et Divertimento for blåsere som bar navnet St. Antonius
koral. Over dette temaet, hentet fra en gammel østerriksk
pilegrimssang, skrev Brahms sine fantastiske variasjoner.
Sjostakovitsj vakte allerede i 1925 oppmerksomhet
som komponist med sin første symfoni, et av de mest
overlegne debutverker fra det 20. århundre, som var hans
diplomoppgave ved konservatoriet i Leningrad. Symfonien
har en spontanitet som gjør den særlig tiltalende. Hans
musikalske vidd og rytmiske driv gjør seg gjeldende fra første
sats. Også nærheten til den eldre Sjostakovitsj er påfallende.
Med sine 22 år som sjefdirigent for Singapore
Symfoniorkester, har den 61 år gamle kinesisk-amerikanske
Lan Shui løftet dette orkesteret til et internasjonalt nivå det snakkes om i musikkverdenen. ‘He has turned a good
regional orchestra into a world-class ensemble.” (American
Record Guide)