Kjøp billett
En blodig politisk thriller
  • 23 mar. 2022
    Kl 19:00
  • 25 mar. 2022
    Kl 19:00
  • 27 mar. 2022
    Kl 19:00
  • 29 mar. 2022
    Kl 19:00
Opera
En blodig politisk thriller
  • Dirigent

    Han-Na Chang

  • Floria Tosca

    Marita Sølberg

  • Mario Cavaradossi

    Gwyn Hughes Jones

  • Baron Scarpia

    Dario Solari

  • Spoletta

    Adam Frandsen

  • Sacristan

    Ole Jørgen Kristiansen

  • Angelotti

    Håvard Stensvold

  • Korleder

    Urša Lah

  • Regi, scenografi og kostymer

    Zuzana Gilhuus

  • Kor
    Trondheim Vokalensemble, TSO-koret og barnekor

Program

  • Giacomo Puccini
    (1858 - 1924)
    Tosca (1900)

Om operaen

Puccinis Tosca utspiller seg i løpet av et døgn og spinner rundt et trekantdrama der sangeren Tosca er fanget mellom sin elskede, kunstmaleren Cavaradossi, og den mektige og hensynsløse politisjefen Scarpia. Ingenting kan stoppe Scarpias begjær for Tosca, i et drama der kunstens og kjærlighetens frihet knebles av maktpersoner og menneskets mørke sider.

TSOs oppsetning i Zuzana Gilhuus’ regi fanger kontrastene i operaen; mellom lys og mørke, frihet og fengsel, liv og død, kjærlighet og begjær, og skildrer den politiske kampen og drakampen mellom det mørke og det lyse i mennesket.

Sjefdirigent Han-Na Chang om Tosca

Floria Tosca is a very complex woman… during this one day and night that we get to meet her, the most famous, glamorous and beautiful singer of her time, Tosca, has a very hard time communicating with her lover Cavaradossi, a painter with revolutionary Voltairean political beliefs. They sing of their love for each other every time we see them, and they love each other oh so much - but each time there is some sort of deception involved, always with very good intentions, on his or her part… and they don’t really succeed to communicate genuinely what really matters in that moment to each of them, with fatal consequences…

However…. With Scarpia, the ruthless despot who almost succeeds to seduce her, she and he understand each other so well, so perfectly, even though she yells out so many times how she hates him. Scarpia knows just how to play her temperament, and in turn she knows just how to egg him on. She is not a calculating person at all, she does not act intentionally with motive behind her every move - no, not at all! I believe she is a very sincere and good person at heart, impulsive yes but always honest to herself, and she is definitely not a one-dimensional character… there is a very complex psychological person here in front of us and that is what makes this opera so fascinating.

What can I say about the music of Puccini! Brutal, truthful, exciting, dramatic, realistic hence theatrical to the bone, descriptive beyond words. Tosca is a perfect Puccini opera on steroids - where all three main characters end up dead. Come and find out why….

Han-Na Chang

Han-Na Chang har vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester & Opera siden 2017, og før det første gjestedirigent fra 2013. Hun har så langt tatt orkesteret med på en musikalsk reise mot nye høyder, og de mottok stående ovasjoner da de i 2019 turnerte i Changs fødeland, Sør-Korea.

Chang har for lengst blitt lagt merke til internasjonalt, for sin lidenskap og styrke, sitt skarpe intellekt, sin tekniske presisjon og dype innsikt i utøvelsen av sitt kunstneriske virke. Hun har jobbet med orkestre som Sächsische Staatskapelle Dresden, WDR Sinfonieorchester Köln, Bamberger Symphoniker, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Minnesota Orchestra, symfoniorkestrene i blant annet Cincinnati, St Louis, Indianapolis, Seattle, Göteborg, Singapore, Tokyo og Toronto, Oslo-Filharmonien, Kungliga Filharmonikerna i Stockholm og Orchestra del Teatro di San Carlo di Napoli. Kommende debuter inkluderer blant annet Concertgebouworkest i Amsterdam, San Francisco Symphony, Rotterdam Philharmonic Orchestra og Danish National Symphony Orchestra.

Hun startet sin musikalske karriere som cellist, og vant i 1994 Den internasjonale Rostropovitsj-konkurransen i en alder av 11 år. I årene som fulgte var hun solist med alle de største orkestrene, som Berliner Philharmoniker, New York og Los Angeles Philharmonic, Boston, Chicago, Bayerischen Rundfunks og London Symphony Orchestras. Hennes EMI-innspillinger er både prisbelønte og bestselgende verden over.

Marita Sølberg

Nylig har Marita gjort sin husdebut ved Royal Opera Covent Garden som Antonia i Hoffmanns eventyr, Micaëla i Carmen ved Minnesota Opera; Pamina i Tryllefløyten ved Los Angeles Opera, og Mimì i La Bohème ved Wiener Staatsoper. Denne sesongen skal hun synge Arabella i Arabellas vals og Micaëla i Carmen ved Den Norske Opera. Hun er også engasjert til Metropolitan Opera i en framtidig produksjon.

Marita er fra Levanger er utdannet fra Norges musikkhøyskole, og vant Dronning Sonjas musikkpris i 2001, og debuterte i 2002 som Pamina i Tryllefløyten ved Den Norske Opera, hvor hun i dag er fast ansatt.

Gwyn Hughes Jones

Den walisiske tenoren Gwyn Hughes Jones har sunget ledende roller ved mange av verdens ledende operahus, inkludert the Royal Opera House Covent Garden, the Metropolitan Opera, og Opéra national de Paris. Rollen som Cavaradossi har han tidligere sunget ved English National Opera, Washington National Opera, Los Angeles Opera, Scottish Opera, og Welsh National Opera.

Denne sesongen gjør han sin rolledebut som Otello (Grange Park Opera) i operaen med samme navn. Han synger også Calaf i Turandot for Opéra national de Paris. Han skal også debutere som Tristan i Tristan og Isolde.

Dario Solari

Dario Solari fra Uruguay er en viktig tolker av Verdi og belcanto bariton-repertoar. He har stått på ledende operascener verden over, som Deutsche Oper Berlin, New Israeli Opera i Tel Aviv, Oper Leipzig, Oper Frankfurt, og Opéra di Monte-Carlo.

Av hans nylige og framtidige roller kan nevnes Amonasro i Aida og tittelrollen i Simon Boccanegra ved Teatro Comunale i Bologna, tittelrollen i Nabucco ved Oper Leipzig, Escamillo i Carmen ved the New Israeli Opera i Tel Aviv, rolledebuten som Scarpia i Tosca ved Oper Frankfurt, Sharpless i Madam Butterfly ved Opera de Nancy, og Dr. Malatesta i Don Pasquale ved Teatro Colón i Buenos Aires.

Adam Frandsen

Den danske tenoren Adam Frandsen er utdannet ved Curtis Institute of Music i Philadelphia, og får internasjonal oppmerksomhet for sin lyriske tenorstemme som er «skinnende, uanstrengt og full av energi».

Av hans nylige og framtidige roller kan nevnes tittelrollen i Don Carlos og tittelrollene i Idomeneo, Peter Quint & Prologue/The Turn of the Screw ved Folkoperan i Stockholm, Junge Diener i Elektra and Narraboth i Salome ved Royal Opera House Covent Garden, og Jenik i Den solgte brud ved Göteborgsoperan.

Ole Jørgen Kristiansen

Barytonen Ole Jørgen Kristiansen var fram til 2014 fast solist ved Den Norske Opera og sang her en rekke store barytonroller, som Escamillo i Carmen, Papageno i Tryllefløyten, Greven i Figaros bryllup, Klingsor i Parsifal, Lescaut i Manon Lescaut og tittelrollen i Rigoletto. Kristiansen har også hatt gjesteopptredener i Tyskland, Østerrike, Sverige, Serbia, Russland og Kina.

Håvard Stensvold

Barytonen Håvard Stensvold er utdannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har gjort flere roller ved Den Norske Opera, som Papageno i Tryllefløyten, Guglielmo i Cosi fan tutte, Dr. Malatesta i Don Pasquale og Schaunard i La bohème. Han sang tittelrollen i Don Giovanni med Trondheim Symfoniorkester & Opera i 2013, og har blant annet gjestet Festspiele Innsbruck, Drottningholmsoperan, Operaen i

Zuzana Gilhuus

Slovakiske Zuzana Gilhuus er regissør, scenograf, kostymedesigner og produsent og har flere operaproduksjoner for Trondheim Symfoniorkester & Opera bak seg, blant andre Cavalleria Rusticana (2005), Czardasfyrstinnen (2011) og Ridder Blåskjeggs borg (2016). I 2004 ble hun tildelt den prestisjetunge Dosky-prisen for beste kostymer for sin produksjon av Alcina ved Det slovakiske nasjonalteatret, og Lucrezia Borgia ble i 2007 nominert til Dosky-prisen i kategorien Beste regi.

Zuzana studerte scenografi, kostymedesign og operaregi ved Academy of Performing Arts Bratislava (VSMU), og videre studier førte henne til L'École Nationale des Arts Décoratifs i Paris og Hochschule für Bildende Künste i Dresden, i tillegg til mesterklasser i opera-regi ledet av Ruth Berghaus i Berlin. I 2000 og 2001 fungerte hun som kunstnerisk leder for operaen ved Statsteater Košice i Slovakia.

Trondheim Vokalensemble

Trondheim Vokalensemble (TVE) består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirke og Vår Frue menighet (NDVF) og TSO. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi.

Frank Havrøy er ansatt som leder for kunstnerisk utvikling i Trondheim Vokalensemble, med spesielt ansvar for ensemblets egenvirksomhet. Havrøy er en sanger og komponist bosatt i Oslo og arbeider nå som blant annet fagseksjonsleder for vokal, dirigering og kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole, i tillegg til å være fast medlem av vokalgruppen Nordic Voices.

Ensemblet har per i dag syv fast ansatte sangere, men utvides til både tolv og seksten sangere ved behov. Det rekrutteres blant de beste både lokalt og nasjonalt.

Trondheim Symfoniske Operakor

TSO-koret er tilknyttet Trondheim Symfoniorkester & Opera og deltar i TSOs produksjoner av opera og korverk. Koret holder et høyt musikalsk nivå, og har et variert og spennende repertoar. Denne våren deltar de i en helaften med Ingrid Bjørnov, Mozarts Requiem, Puccinis Tosca, og de skal urfremføre Erlend Skomsvolls Ettertankens messe på Jazzfest 2022.

Dirigent for koret er Urša Lah, som er et kjent og respektert navn, både i nasjonal- og internasjonal korsammenheng.

Om operaen

Puccinis Tosca utspiller seg i løpet av et døgn og spinner rundt et trekantdrama der sangeren Tosca er fanget mellom sin elskede, kunstmaleren Cavaradossi, og den mektige og hensynsløse politisjefen Scarpia. Ingenting kan stoppe Scarpias begjær for Tosca, i et drama der kunstens og kjærlighetens frihet knebles av maktpersoner og menneskets mørke sider.

TSOs oppsetning i Zuzana Gilhuus’ regi fanger kontrastene i operaen; mellom lys og mørke, frihet og fengsel, liv og død, kjærlighet og begjær, og skildrer den politiske kampen og drakampen mellom det mørke og det lyse i mennesket.

Sjefdirigent Han-Na Chang om Tosca

Floria Tosca is a very complex woman… during this one day and night that we get to meet her, the most famous, glamorous and beautiful singer of her time, Tosca, has a very hard time communicating with her lover Cavaradossi, a painter with revolutionary Voltairean political beliefs. They sing of their love for each other every time we see them, and they love each other oh so much - but each time there is some sort of deception involved, always with very good intentions, on his or her part… and they don’t really succeed to communicate genuinely what really matters in that moment to each of them, with fatal consequences…

However…. With Scarpia, the ruthless despot who almost succeeds to seduce her, she and he understand each other so well, so perfectly, even though she yells out so many times how she hates him. Scarpia knows just how to play her temperament, and in turn she knows just how to egg him on. She is not a calculating person at all, she does not act intentionally with motive behind her every move - no, not at all! I believe she is a very sincere and good person at heart, impulsive yes but always honest to herself, and she is definitely not a one-dimensional character… there is a very complex psychological person here in front of us and that is what makes this opera so fascinating.

What can I say about the music of Puccini! Brutal, truthful, exciting, dramatic, realistic hence theatrical to the bone, descriptive beyond words. Tosca is a perfect Puccini opera on steroids - where all three main characters end up dead. Come and find out why….

Han-Na Chang

Han-Na Chang har vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester & Opera siden 2017, og før det første gjestedirigent fra 2013. Hun har så langt tatt orkesteret med på en musikalsk reise mot nye høyder, og de mottok stående ovasjoner da de i 2019 turnerte i Changs fødeland, Sør-Korea.

Chang har for lengst blitt lagt merke til internasjonalt, for sin lidenskap og styrke, sitt skarpe intellekt, sin tekniske presisjon og dype innsikt i utøvelsen av sitt kunstneriske virke. Hun har jobbet med orkestre som Sächsische Staatskapelle Dresden, WDR Sinfonieorchester Köln, Bamberger Symphoniker, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Minnesota Orchestra, symfoniorkestrene i blant annet Cincinnati, St Louis, Indianapolis, Seattle, Göteborg, Singapore, Tokyo og Toronto, Oslo-Filharmonien, Kungliga Filharmonikerna i Stockholm og Orchestra del Teatro di San Carlo di Napoli. Kommende debuter inkluderer blant annet Concertgebouworkest i Amsterdam, San Francisco Symphony, Rotterdam Philharmonic Orchestra og Danish National Symphony Orchestra.

Hun startet sin musikalske karriere som cellist, og vant i 1994 Den internasjonale Rostropovitsj-konkurransen i en alder av 11 år. I årene som fulgte var hun solist med alle de største orkestrene, som Berliner Philharmoniker, New York og Los Angeles Philharmonic, Boston, Chicago, Bayerischen Rundfunks og London Symphony Orchestras. Hennes EMI-innspillinger er både prisbelønte og bestselgende verden over.

Marita Sølberg

Nylig har Marita gjort sin husdebut ved Royal Opera Covent Garden som Antonia i Hoffmanns eventyr, Micaëla i Carmen ved Minnesota Opera; Pamina i Tryllefløyten ved Los Angeles Opera, og Mimì i La Bohème ved Wiener Staatsoper. Denne sesongen skal hun synge Arabella i Arabellas vals og Micaëla i Carmen ved Den Norske Opera. Hun er også engasjert til Metropolitan Opera i en framtidig produksjon.

Marita er fra Levanger er utdannet fra Norges musikkhøyskole, og vant Dronning Sonjas musikkpris i 2001, og debuterte i 2002 som Pamina i Tryllefløyten ved Den Norske Opera, hvor hun i dag er fast ansatt.

Gwyn Hughes Jones

Den walisiske tenoren Gwyn Hughes Jones har sunget ledende roller ved mange av verdens ledende operahus, inkludert the Royal Opera House Covent Garden, the Metropolitan Opera, og Opéra national de Paris. Rollen som Cavaradossi har han tidligere sunget ved English National Opera, Washington National Opera, Los Angeles Opera, Scottish Opera, og Welsh National Opera.

Denne sesongen gjør han sin rolledebut som Otello (Grange Park Opera) i operaen med samme navn. Han synger også Calaf i Turandot for Opéra national de Paris. Han skal også debutere som Tristan i Tristan og Isolde.

Dario Solari

Dario Solari fra Uruguay er en viktig tolker av Verdi og belcanto bariton-repertoar. He har stått på ledende operascener verden over, som Deutsche Oper Berlin, New Israeli Opera i Tel Aviv, Oper Leipzig, Oper Frankfurt, og Opéra di Monte-Carlo.

Av hans nylige og framtidige roller kan nevnes Amonasro i Aida og tittelrollen i Simon Boccanegra ved Teatro Comunale i Bologna, tittelrollen i Nabucco ved Oper Leipzig, Escamillo i Carmen ved the New Israeli Opera i Tel Aviv, rolledebuten som Scarpia i Tosca ved Oper Frankfurt, Sharpless i Madam Butterfly ved Opera de Nancy, og Dr. Malatesta i Don Pasquale ved Teatro Colón i Buenos Aires.

Adam Frandsen

Den danske tenoren Adam Frandsen er utdannet ved Curtis Institute of Music i Philadelphia, og får internasjonal oppmerksomhet for sin lyriske tenorstemme som er «skinnende, uanstrengt og full av energi».

Av hans nylige og framtidige roller kan nevnes tittelrollen i Don Carlos og tittelrollene i Idomeneo, Peter Quint & Prologue/The Turn of the Screw ved Folkoperan i Stockholm, Junge Diener i Elektra and Narraboth i Salome ved Royal Opera House Covent Garden, og Jenik i Den solgte brud ved Göteborgsoperan.

Ole Jørgen Kristiansen

Barytonen Ole Jørgen Kristiansen var fram til 2014 fast solist ved Den Norske Opera og sang her en rekke store barytonroller, som Escamillo i Carmen, Papageno i Tryllefløyten, Greven i Figaros bryllup, Klingsor i Parsifal, Lescaut i Manon Lescaut og tittelrollen i Rigoletto. Kristiansen har også hatt gjesteopptredener i Tyskland, Østerrike, Sverige, Serbia, Russland og Kina.

Håvard Stensvold

Barytonen Håvard Stensvold er utdannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har gjort flere roller ved Den Norske Opera, som Papageno i Tryllefløyten, Guglielmo i Cosi fan tutte, Dr. Malatesta i Don Pasquale og Schaunard i La bohème. Han sang tittelrollen i Don Giovanni med Trondheim Symfoniorkester & Opera i 2013, og har blant annet gjestet Festspiele Innsbruck, Drottningholmsoperan, Operaen i

Zuzana Gilhuus

Slovakiske Zuzana Gilhuus er regissør, scenograf, kostymedesigner og produsent og har flere operaproduksjoner for Trondheim Symfoniorkester & Opera bak seg, blant andre Cavalleria Rusticana (2005), Czardasfyrstinnen (2011) og Ridder Blåskjeggs borg (2016). I 2004 ble hun tildelt den prestisjetunge Dosky-prisen for beste kostymer for sin produksjon av Alcina ved Det slovakiske nasjonalteatret, og Lucrezia Borgia ble i 2007 nominert til Dosky-prisen i kategorien Beste regi.

Zuzana studerte scenografi, kostymedesign og operaregi ved Academy of Performing Arts Bratislava (VSMU), og videre studier førte henne til L'École Nationale des Arts Décoratifs i Paris og Hochschule für Bildende Künste i Dresden, i tillegg til mesterklasser i opera-regi ledet av Ruth Berghaus i Berlin. I 2000 og 2001 fungerte hun som kunstnerisk leder for operaen ved Statsteater Košice i Slovakia.

Trondheim Vokalensemble

Trondheim Vokalensemble (TVE) består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirke og Vår Frue menighet (NDVF) og TSO. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi.

Frank Havrøy er ansatt som leder for kunstnerisk utvikling i Trondheim Vokalensemble, med spesielt ansvar for ensemblets egenvirksomhet. Havrøy er en sanger og komponist bosatt i Oslo og arbeider nå som blant annet fagseksjonsleder for vokal, dirigering og kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole, i tillegg til å være fast medlem av vokalgruppen Nordic Voices.

Ensemblet har per i dag syv fast ansatte sangere, men utvides til både tolv og seksten sangere ved behov. Det rekrutteres blant de beste både lokalt og nasjonalt.

Trondheim Symfoniske Operakor

TSO-koret er tilknyttet Trondheim Symfoniorkester & Opera og deltar i TSOs produksjoner av opera og korverk. Koret holder et høyt musikalsk nivå, og har et variert og spennende repertoar. Denne våren deltar de i en helaften med Ingrid Bjørnov, Mozarts Requiem, Puccinis Tosca, og de skal urfremføre Erlend Skomsvolls Ettertankens messe på Jazzfest 2022.

Dirigent for koret er Urša Lah, som er et kjent og respektert navn, både i nasjonal- og internasjonal korsammenheng.