Kjøp billett
"A Night at the Oscars" - nyt noen av filmhistoriens vakreste musikalske øyeblikk.
  • 06 okt. 2021
    Kl 19:30
  • 07 okt. 2021
    Kl 19:30
Filmmusikk
Varighet to timer inkludert pause.
Konserten inngår i
  • Plukk & miks
"A Night at the Oscars" - nyt noen av filmhistoriens vakreste musikalske øyeblikk.
  • Dirigent og konferansier

    Michael Seal

  • Konsertmester
    Emily Davis

Program

  • Elmer Bernstein (1922-2004)
    The Magnificent Seven (1960)
  • John Powell (1963- ) (arr. Johannes Leonard Rusten)
    How to Train your Dragon (2010)
  • Erich Korngold (1897-1957)
    The adventures of Robin Hood (1938)
    - Robin Hood and his Merry Men
  • Malcolm Arnold (1921-2006)
    River Kwai March (1957)
  • Maurice Jarre (1924 - 2009)
    Lawrence of Arabia (1962)
  • John Williams (1932- )
    Close Encounters of The Third Kind (utdrag) (1977)
  • PAUSE
  • John Williams
    Jaws, Suite: (1975)
    - Main Theme
  • Arr.: Johannes Leonard Rusten (1984- )
    Michael’s Magnificent Movie Music Mystery Medley (2021)
  • Michael Giacchino (1967- )
    Up (2009)
    - Married Life
  • Maurice Jarre
    Doctor Zhivago (1965)
    - Lara's theme
  • John Williams
    E.T. the Extra-Terrestrial (1982)
    - Adventures on Earth

Om konserten

Dirigent og konferansier Michael Seal har til denne konserten plukket ut sine filmmusikalske favoritter. Komponistene mottok alle Oscar eller Oscar-nominasjon for sin spesialkomponerte musikk, og det er altså en fantastisk samling vi her får høre, med musikk som spenner over mer enn 70 år; fra 1938 til 2010. Seal tar oss med på en reise gjennom filmmusikkhistorien med sin britiske sjarm og humor.

En film består av mange parameter; klipperytme, bildeutsnitt, scenografi, skuespillerprestasjoner, regi og dialog, for å nevne noen. Men det er i det audiovisuelle samspillet magien oppstår: musikken gir bildene en tredje dimensjon og fiksjonsuniverset på lerretet blir "virkelig" for oss som sitter i kinomørket. De store følelsene og den pulserende actionfylte handlingen, de små intime øyeblikkene mellom mennesker og den langsomme panoreringen av et landskap; alt dette som utspiller seg foran øynene våre krever storslått musikk, og hva er vel bedre enn å få den presentert av et helt symfoniorkester in situ?

Michael Seal

Den britiske dirigenten Michael Seal er en svært populær formidler og konferansier som sjarmerer publikum i senk med sitt populære utvalg av musikk fra mange av Hollywoods legendariske filmer, og med sine mange kommentarer og anekdoter knyttet til filmene.

Britiske Michael Seal er første gjestedirigent i City of Birmingham Symphony Orchestra (CBSO), der han i sin tid startet som fiolinist. Michael Seal har et spesielt ansvar for CBSO Youth Orchestra, som han har vært involvert i siden starten, og han er kunstnerisk leder for Academy, kammerorkesteret tilknyttet CSO grunnlagt i 2007. Hans energi, entusiasme og humor smitter lett over på orkestrene han leder, noe som har gitt hans fremføringer et meget godt ry. Michael Seal har arbeidet med flere store britiske orkestre som Liverpool Philharmonic, Academy of St.Martin in the Fields, Bournemouth Symphony, Royal Philharmonic, London Philharmonic og alle de britiske BBC-orkestrene. Internasjonalt har han gjestet Brussels Philharmonic, Frankfurt Radiosymfoniorkester, KORK, Orquesta Académica del Instituto Superior de Arte del Teatro Colón, Orquesta Filarmónica de Buenos Aires og Odense Symfoniorkester. Hans forkjærlighet for opera bidro til kritikerroste framføringer av Puccinis Il Trittico ved Birmingham Conservatoire og han har assistert dirigentene Sakari Oramo and Andris Nelsons i fremføringer av Peter Grimes, Carmen, Rosenkavaleren, Lohengrin, Tristan & Isolde og Den flyvende hollender. Under nedstengningen i fjor startet han sin egen podcast, a mic at the podium, med ukentlige intervjuer av andre prominente dirigenter. Denne har blitt så populær at den har fått plass i British Librarys National Sound Archive.

Allerede i stumfilmens glansdager var musikk en naturlig del av filmopplevelsen, gjerne spilt av orkester, mindre ensemble eller en enkelt pianist eller organist. Da lydfilmen etablerte seg, og på høyden av Hollywoods golden era på 1940- og 1950-tallet, var det de klassisk utdannede komponistene som dominerte, mange av dem europeiske, på flukt fra et Europa på randen av krig. Komponistene var skolerte i den seinromantiske stilen, og dette la nok grunnlaget for selve filmmusikkgenren i disse årene, med blant andre Max Steiner, Alfred Newman, Bernhard Herrmann, Elmer Bernstein, Miklas Rozsa og Erich Korngold.

Selv om det musikalske språket ble fornyet i løpet av femtitallet og framover ved bruk av elementer fra den ekspressive atonale musikken, fra jazz, etterhvert fra pop, rock, hip hop, techno og elektronika, bruker de store filmproduksjonene i all hovedsak fremdeles symfoniorkesteret som musikalsk rammeverk.

Elmer Bernstein

Elmer Bernstein er blant legendene innen filmmusikk. Han komponerte musikk til mer enn 150 filmer og 80 tv-serier, blant de mest kjente er The Magnificent Seven, To Kill a Mockingbird og The Man with the Golden Arm, alle bidro de med Oscar-nominasjoner for musikken. Bernstein var amerikansk, født i New York av ukrainske immigrantforeldre, og var opprinnelig klassisk pianist, men ble oppmuntret av Aaron Copland til å starte med komposisjonsstudier. Han skrev musikk til sin første film, Saturday’s Hero i 1950, og gjennombruddet kom med The Ten Commandments i 1956.


John Powell

John Powell er nok mest kjent for musikken til et utall animasjonsfilmer, som Antz, Chicken Run, Shrek, Happy Feet og How to Train Your Dragon, og til actionfilmer som Face Off, Jason Bourne-filmene, X-Men: The Last Stand og Hancock. Powell er opprinnelig utdannet fiolinist, men komposisjonskarrieren startet som reklamekomponist og som assistent til Patrick Doyle (Harry Potter: The Goblet of Fire, Eragon og Thor).

Erich Korngold

Erich Korngold er en av grunnleggerne av den stort anlagte filmmusikken. Han var tidlig kjent som operakomponist og nøt stor suksess for Die tote Stadt, en av de mest suksessfulle operaene i forrige århundre. I 1934 dro han til USA for å skrive filmmusikk i Hollywood, og i noen år pendlet han til Europa, der han skrev konsertmusikk. Men i 1938 ble den jødiske komponisten tvunget til å forlate Europa for godt. Korngolds bakgrunn fra opera revolusjonerte filmmusikken; han skrev musikk som fulgte talerytmen og gjerne også skuespillerens toneleie, og han introduserte bruk av ledemotiv i genren. Korngold skrev musikk til 16 filmer som ga ham to Oscar-nominasjoner og to Oscar, den ene for filmmusikken til The Adventures of Robin Hood.

Malcolm Arnold

Malcolm Arnold regnes som en av de mest innflytelsesrike komponister i England på 1900-tallet, sammen med Benjamin Britten og William Walton. Han skrev symfonier og balletter, filmmusikk til over 100 filmer og dokumentarer, kammermusikk og konserter. Han mottok Oscar for filmmusikken til The Bridge on the River Kwai, ble tildelt ordenen CBE (Commander of the British Empire) i 1970 og ble slått til ridder i 1993 for sitt musikalske virke. Arnold var utdannet trompetist og komponist.

Maurice Jarre

Franske Maurice Jarre var opprinnelig klassisk utdannet ved Paris Conservatoire i komposisjon og perkusjon. Han skrev sin første filmmusikk til kortfilmen Hôtel des Invalides i 1951. Mot slutten av 50-tallet hadde både britiske og amerikanske regissører fått øynene opp for ham, og med Lawrence of Arabia begynte et langt samarbeid med britiske David Lean. Filmen ga ham hans første av i alt tre Oscar (og ni Oscar-nominasjoner). Musikken til Leans Dr. Zhivago resulterte også i Oscar, og er en av få instrumentale spesialkomponerte filmmusikkalbum til å toppe hitlistene, godt hjulpet av populære Lara’s Theme. Jarre star bak musikken til filmer som Mad Max Beyond Thunderdome, Fatal Attraction, Dead Poets Society, Ghost og I Dreamed of Africa.

John Williams

John Williams må sies å være nestor blant nålevende filmmusikkomponister. Williams har mye av æren for at filmmusikken har funnet veien tilbake til symfoniorkesteret etter at synthesizer og elektroniske effekter gjorde sitt inntog på 70-tallet. Williams har skrevet musikk til over 100 filmer og hans mangeårige samarbeid med Steven Spielberg har gitt oss musikk til filmer som Jaws, Close Encounters of the Third Kind, E.T., Schindler’s List, Saving Private Ryan, Hook, Jurassic Park og Indiana Jones-filmene. Han står også bak musikken til Star Wars-filmene, de tre første Harry Potter-filmene, Home Alone, Born on the 4th of July, Seven Years in Tibet, Minority Report, Lincoln og The Post. Williams har vært kunstnerisk leder for Boston Pops Orchestra og har dirigert blant andre Boston Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Chicago Symphony og Los Angeles Philharmonic. Han har komponert to symfonier, flere konserter og en sangsyklus, og har mottatt utallige utmerkelser og priser.

Johannes Rusten

Johannes Rusten er andrekonsertmester i TSO og orkesterets egen huskomponist og -arrangør. Rusten er utdannet i filmmusikkomposisjon fra Lillehammer og har skrevet filmmusikk til den norske filmen Skumringslandet. Rusten er nok best kjent som arrangør, både for TSO, TrondheimSolistene, Bjørn Eidsvåg, Herborg Kråkevik og Åge Aleksandersen.

Michael Giacchino

Michael Giacchino startet med å skrive musikk til videospill og er komponisten bak det første videospillet med live innspilt orkestermusikk, The Lost World: Jurassic Park. Han står også bak musikken til animasjonsfilmene The Incredibles, Ratatouille, Up og Coco, tv-seriene Alias og Lost og filmene Jurassic World, Star Trek, Rouge One: A Star Wars Story, Spider Man: Far From Home og Jojo Rabbit. I 2018 ble hans første symfoni, bestillingsverket Voyage, urframført under NASAs 60-årsjubileum.



Camilla Rusten

Om konserten

Dirigent og konferansier Michael Seal har til denne konserten plukket ut sine filmmusikalske favoritter. Komponistene mottok alle Oscar eller Oscar-nominasjon for sin spesialkomponerte musikk, og det er altså en fantastisk samling vi her får høre, med musikk som spenner over mer enn 70 år; fra 1938 til 2010. Seal tar oss med på en reise gjennom filmmusikkhistorien med sin britiske sjarm og humor.

En film består av mange parameter; klipperytme, bildeutsnitt, scenografi, skuespillerprestasjoner, regi og dialog, for å nevne noen. Men det er i det audiovisuelle samspillet magien oppstår: musikken gir bildene en tredje dimensjon og fiksjonsuniverset på lerretet blir "virkelig" for oss som sitter i kinomørket. De store følelsene og den pulserende actionfylte handlingen, de små intime øyeblikkene mellom mennesker og den langsomme panoreringen av et landskap; alt dette som utspiller seg foran øynene våre krever storslått musikk, og hva er vel bedre enn å få den presentert av et helt symfoniorkester in situ?

Michael Seal

Den britiske dirigenten Michael Seal er en svært populær formidler og konferansier som sjarmerer publikum i senk med sitt populære utvalg av musikk fra mange av Hollywoods legendariske filmer, og med sine mange kommentarer og anekdoter knyttet til filmene.

Britiske Michael Seal er første gjestedirigent i City of Birmingham Symphony Orchestra (CBSO), der han i sin tid startet som fiolinist. Michael Seal har et spesielt ansvar for CBSO Youth Orchestra, som han har vært involvert i siden starten, og han er kunstnerisk leder for Academy, kammerorkesteret tilknyttet CSO grunnlagt i 2007. Hans energi, entusiasme og humor smitter lett over på orkestrene han leder, noe som har gitt hans fremføringer et meget godt ry. Michael Seal har arbeidet med flere store britiske orkestre som Liverpool Philharmonic, Academy of St.Martin in the Fields, Bournemouth Symphony, Royal Philharmonic, London Philharmonic og alle de britiske BBC-orkestrene. Internasjonalt har han gjestet Brussels Philharmonic, Frankfurt Radiosymfoniorkester, KORK, Orquesta Académica del Instituto Superior de Arte del Teatro Colón, Orquesta Filarmónica de Buenos Aires og Odense Symfoniorkester. Hans forkjærlighet for opera bidro til kritikerroste framføringer av Puccinis Il Trittico ved Birmingham Conservatoire og han har assistert dirigentene Sakari Oramo and Andris Nelsons i fremføringer av Peter Grimes, Carmen, Rosenkavaleren, Lohengrin, Tristan & Isolde og Den flyvende hollender. Under nedstengningen i fjor startet han sin egen podcast, a mic at the podium, med ukentlige intervjuer av andre prominente dirigenter. Denne har blitt så populær at den har fått plass i British Librarys National Sound Archive.

Allerede i stumfilmens glansdager var musikk en naturlig del av filmopplevelsen, gjerne spilt av orkester, mindre ensemble eller en enkelt pianist eller organist. Da lydfilmen etablerte seg, og på høyden av Hollywoods golden era på 1940- og 1950-tallet, var det de klassisk utdannede komponistene som dominerte, mange av dem europeiske, på flukt fra et Europa på randen av krig. Komponistene var skolerte i den seinromantiske stilen, og dette la nok grunnlaget for selve filmmusikkgenren i disse årene, med blant andre Max Steiner, Alfred Newman, Bernhard Herrmann, Elmer Bernstein, Miklas Rozsa og Erich Korngold.

Selv om det musikalske språket ble fornyet i løpet av femtitallet og framover ved bruk av elementer fra den ekspressive atonale musikken, fra jazz, etterhvert fra pop, rock, hip hop, techno og elektronika, bruker de store filmproduksjonene i all hovedsak fremdeles symfoniorkesteret som musikalsk rammeverk.

Elmer Bernstein

Elmer Bernstein er blant legendene innen filmmusikk. Han komponerte musikk til mer enn 150 filmer og 80 tv-serier, blant de mest kjente er The Magnificent Seven, To Kill a Mockingbird og The Man with the Golden Arm, alle bidro de med Oscar-nominasjoner for musikken. Bernstein var amerikansk, født i New York av ukrainske immigrantforeldre, og var opprinnelig klassisk pianist, men ble oppmuntret av Aaron Copland til å starte med komposisjonsstudier. Han skrev musikk til sin første film, Saturday’s Hero i 1950, og gjennombruddet kom med The Ten Commandments i 1956.


John Powell

John Powell er nok mest kjent for musikken til et utall animasjonsfilmer, som Antz, Chicken Run, Shrek, Happy Feet og How to Train Your Dragon, og til actionfilmer som Face Off, Jason Bourne-filmene, X-Men: The Last Stand og Hancock. Powell er opprinnelig utdannet fiolinist, men komposisjonskarrieren startet som reklamekomponist og som assistent til Patrick Doyle (Harry Potter: The Goblet of Fire, Eragon og Thor).

Erich Korngold

Erich Korngold er en av grunnleggerne av den stort anlagte filmmusikken. Han var tidlig kjent som operakomponist og nøt stor suksess for Die tote Stadt, en av de mest suksessfulle operaene i forrige århundre. I 1934 dro han til USA for å skrive filmmusikk i Hollywood, og i noen år pendlet han til Europa, der han skrev konsertmusikk. Men i 1938 ble den jødiske komponisten tvunget til å forlate Europa for godt. Korngolds bakgrunn fra opera revolusjonerte filmmusikken; han skrev musikk som fulgte talerytmen og gjerne også skuespillerens toneleie, og han introduserte bruk av ledemotiv i genren. Korngold skrev musikk til 16 filmer som ga ham to Oscar-nominasjoner og to Oscar, den ene for filmmusikken til The Adventures of Robin Hood.

Malcolm Arnold

Malcolm Arnold regnes som en av de mest innflytelsesrike komponister i England på 1900-tallet, sammen med Benjamin Britten og William Walton. Han skrev symfonier og balletter, filmmusikk til over 100 filmer og dokumentarer, kammermusikk og konserter. Han mottok Oscar for filmmusikken til The Bridge on the River Kwai, ble tildelt ordenen CBE (Commander of the British Empire) i 1970 og ble slått til ridder i 1993 for sitt musikalske virke. Arnold var utdannet trompetist og komponist.

Maurice Jarre

Franske Maurice Jarre var opprinnelig klassisk utdannet ved Paris Conservatoire i komposisjon og perkusjon. Han skrev sin første filmmusikk til kortfilmen Hôtel des Invalides i 1951. Mot slutten av 50-tallet hadde både britiske og amerikanske regissører fått øynene opp for ham, og med Lawrence of Arabia begynte et langt samarbeid med britiske David Lean. Filmen ga ham hans første av i alt tre Oscar (og ni Oscar-nominasjoner). Musikken til Leans Dr. Zhivago resulterte også i Oscar, og er en av få instrumentale spesialkomponerte filmmusikkalbum til å toppe hitlistene, godt hjulpet av populære Lara’s Theme. Jarre star bak musikken til filmer som Mad Max Beyond Thunderdome, Fatal Attraction, Dead Poets Society, Ghost og I Dreamed of Africa.

John Williams

John Williams må sies å være nestor blant nålevende filmmusikkomponister. Williams har mye av æren for at filmmusikken har funnet veien tilbake til symfoniorkesteret etter at synthesizer og elektroniske effekter gjorde sitt inntog på 70-tallet. Williams har skrevet musikk til over 100 filmer og hans mangeårige samarbeid med Steven Spielberg har gitt oss musikk til filmer som Jaws, Close Encounters of the Third Kind, E.T., Schindler’s List, Saving Private Ryan, Hook, Jurassic Park og Indiana Jones-filmene. Han står også bak musikken til Star Wars-filmene, de tre første Harry Potter-filmene, Home Alone, Born on the 4th of July, Seven Years in Tibet, Minority Report, Lincoln og The Post. Williams har vært kunstnerisk leder for Boston Pops Orchestra og har dirigert blant andre Boston Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Chicago Symphony og Los Angeles Philharmonic. Han har komponert to symfonier, flere konserter og en sangsyklus, og har mottatt utallige utmerkelser og priser.

Johannes Rusten

Johannes Rusten er andrekonsertmester i TSO og orkesterets egen huskomponist og -arrangør. Rusten er utdannet i filmmusikkomposisjon fra Lillehammer og har skrevet filmmusikk til den norske filmen Skumringslandet. Rusten er nok best kjent som arrangør, både for TSO, TrondheimSolistene, Bjørn Eidsvåg, Herborg Kråkevik og Åge Aleksandersen.

Michael Giacchino

Michael Giacchino startet med å skrive musikk til videospill og er komponisten bak det første videospillet med live innspilt orkestermusikk, The Lost World: Jurassic Park. Han står også bak musikken til animasjonsfilmene The Incredibles, Ratatouille, Up og Coco, tv-seriene Alias og Lost og filmene Jurassic World, Star Trek, Rouge One: A Star Wars Story, Spider Man: Far From Home og Jojo Rabbit. I 2018 ble hans første symfoni, bestillingsverket Voyage, urframført under NASAs 60-årsjubileum.



Camilla Rusten