Kjøp 2 for 1
- ta med en venn og finn tonen med TSO og NTNU Institutt for musikk!
  • 26 aug. 2022
    Kl 19:00
Populær
Konserten varer i ca 70 min.
  • Priser:
  • På denne konserten har studenter anledning til å ta med en venn gratis. Prisen kommer opp når du har valgt seter: 100,-
- ta med en venn og finn tonen med TSO og NTNU Institutt for musikk!
  • Dirigent

    Johannes Gustavsson

  • Sopran

    Veronika Moan

  • Fiolin

    Anne Victoria Tønnessen

  • Konsertmester
    Ine Pollenus

Program

  • Leoš Janáček
    (1854 - 1928)
    Sinfonietta (1926)
    - 1. sats
    - 5. sats
  • Edvard Grieg
    (1843 - 1907)
    Morgenstemning
    Solveigs sang
  • Harald Sæverud
    (1897 - 1992)
    Peer Gynt suite nr. 1 (1947)
    - 1. sats: Fa’ens Femsteg
  • Gustav Mahler
    (1860 - 1911)
    Symfoni nr. 5 (1902)
    - Adagietto
  • Leroy Anderson
    (1908 - 1975)
    Bugler's Holiday (1954)
    Solister: Hans Petter Stangnes, Tyri Eide og Marie Agnethe Pihl
  • Gustav Holst
    (1874 - 1934)
    Planetene, op. 32 (1914 - 16)
    - Jupiter, gledens budbringer
  • John Williams
    (1932 - )
    Harry's Wondrous World (2001)
    Schindler's liste (1993)
    Flying Theme fra E.T. (1982)

Om konserten

TSO og NTNU inviterer alle byens studenter til en festkonsert med mektige musikkopplevelser fra filmverdenen, storslåtte mesterverk fra komponister som Mahler i tillegg til mange klassiske perler. Dette er et samarbeid med NTNU og studenter fra Institutt for musikk er både solister og medspillere i orkesteret.

Ta med en venn

Trondheim er den eneste studiebyen med kjærestegaranti. Her ligger også Den gamle bybro – kjent som Lykkens portal. Å krysse Lykkens portal et par ganger i uken hjelper på, i følge garantien.

Vi vil også hjelpe til! Finn tonen med TSO, og ta med deg en venn eller potensiell kjæreste gratis på studentkonserten. Legg gjerne turen innom Lykkens portal på veien. Det kan i alle fall ikke skade.

Studentpris hele sesongen

Vi har studentpris på de aller fleste av våre konserter. I tillegg har vi også innført "siste liten"-billett for studenter på våre konserter som inngår i Gullrekka.

"Siste liten"- billetten dukker opp i billettsystemet kl. 09:00 samme dag som konserten er. Det er en begrensning på 30 stk. så det gjelder å være rask! Billettene er på balkong og koster kr 90 inkl. billettavgift.

Husk studentbeviset når du skal på konsert.


- Foto: Anna Hult

Johannes Gustavsson

Johannes Gustavsson er kjent for sin energi, karisma, balanse og følsomhet. Han jobber jevnlig med alle de store orkestrene i hjemlandet Sverige, inkludert Kungliga Filharmoniska Orkestern, Sveriges Radios Symfoniorkester og Gøteborgs Symfoniorkester. I Norge har han dirigert Oslo-Filharmonien, Kristiansand Symfoniorkester og KORK, i Finland Helsinki og Turku filharmoniske orkestre, og han skal dirigere Odense og Sønderjyllands symfoniorkester i Danmark. Johannes ble fra sesongen 2015/16 utnevnt til sjefdirigent for Wermland Opera i Sverige.

Johannes har en rekke betydelige innspillinger under beltet, og som en kjent eksponent for samtidsmusikk har Johannes urfremført mer enn 50 orkesterverk skrevet av nordiske komponister.

Johannes er født i 1975 i Vänersborg, og studerte opprinnelig bratsj hos Lars Anders Tomter. Han fullførte sine dirigentstudier ved Norges musikkhøgskole hos Ole Kristian Ruud og Olav Anton Thommessen. Han studerte i tillegg med Simon Streatfeild og den store finske dirigentinstruktøren Jorma Panula. Han var den første dirigenten som ble tildelt både den svenske dirigentprisen og Herbert Blomstedt-prisen. Han er prisvinner ved både Solti Conducting Competition i Frankfurt og Toscanini Competition i Parma.

Veronika Moan

Veronika Moan er en klassisk sanger under masterutdanning ved NTNU Institutt for musikk. Hun har gjort frilans- og solistoppdrag i Innherred og Trondheim, og var bl.a. høsten 2019 sopransolist i Faures Requiem i Levanger kirke. I 2019 sang hun og rollen som Tonje i Bertil Palmar-Johansens opera Babykaos, med turneer i Trøndelag, Kristiansund og Hamar.

Hun har sunget i flere kor og ensembler, som Opera Trøndelags operakor i produksjoner fra 2015-2018, og Gluck’s Orfeus Ed Euridice med Trondheim Vokalensemble i 2019. Sommeren 2021 var hun medvirkende i korverket Vesper av Anna Ida Pezzot, som ble skrevet i anledningen Prosjekt 21 og fremført i Klemenskirken. Fra 2021 har hun vært en del av det nyoppstartede ensemblet Nidaros Vokalensemble. Hun har også sunget solistisk på innspillinger som gis ut 2022/2023.

Anne Victoria Tønnesen

Anne Victoria Tønnesen er 19 år, og studerer for tiden fiolin ved NTNU Institutt for musikk, med Marianne Thorsen som lærer. Hun er opprinnelig fra Melhus, og har vært elev ved Lørdagsskolen og flere andre talentprogrammer i Trondheim, bl.a. Juniorsolistene og Unge Musikere. I det siste har hun vært vikar i Trondheimsolistene, og i 2021 var hun solist med Trondheim Symfoniorkester & Opera, og fikk spille Mendelssohns fiolinkonsert, 1. sats.

Leoš Janáček (1854-1928)

Leoš Janáček er en av de mest kjente komponistene fra Tsjekkoslovakia. Han brukte melodier fra tsjekkisk folkemusikk til inspirasjon i sine verk, og Sinfonietta er en ode til Tsjekkoslovakia. Den er et uttrykk for takknemlighet for landets selvstendighet i 1918, og er dedisert til det tsjekkiske militæret, i tillegg til også å være en feiring av byen Brno.

Sinfonietta består av fem satser der hver sats benytter ulike deler av instrumentgruppene i orkesteret. 1. sats er en storslått Fanfare med brass og pauker, opprinnelig skrevet til åpningen av Sokol gymnastikkfestival i 1926. Den kraftige, høylytte og nesten framfusende åpningssatsen er inspirert av militærkorpsene og deres klang. Femtesatsen, Rådhuset, representerer den historiske byen Brnos endring etter 2. verdenskrig. Fanfare-temaet avslutter også verket, og nå benyttes hele orkesteret i en majestetisk finale.

Edvard H. Grieg

I 1874 skrev Henrik Ibsen et brev til Edvard Grieg der han ba sistnevnte om å komponere scenemusikk til en scenisk framførelse av Peer Gynt. Senere sammenstilte Grieg musikken i to orkestersuiter. Morgenstemning er fra Peer Gynt Suite nr. 1, og Solveigs sang er fra Peer Gynt Suite nr. 2.

Morgenstemning beskriver soloppgangen ved Afrikas kyst der den nå velbeslåtte Peer oppholder seg i 4. akt. Litt senere møter han Anitra som danser for ham og som han vil ha, men som stikker av fra ham. Solveigs sang kommer som et slags glimt, der den tålmodige Solveig fortsatt venter på sin Peer.

Harald Sæverud (1897-1992)

Teaterdirektør Hans Jacob Nilsen ved Det Norske Teatret ønsket i 1947 å sette opp en nynorsk versjon av Peer Gynt med antiromantisk nyskrevet musikk. Han ba Harald Sæverud om å skrive den nye scenemusikken, og ba om brutal musikk som skulle «skjære og svi». Både den nynorske teksten og at Sæverud utfordret Griegs musikk skapte furore i samtiden. Sæverud sammenstilte senere scenemusikken i to orkestersuiter, som Grieg gjorde.

Fa’ens femsteg er framstillingen av den berusede Peer under bryllupet på Hegstad i første akt.

Gustav Mahler (1860-1911)

Fjerdesatsen fra Mahlers femte symfoni er ren musikalsk meditasjon, toner som synes å komme fra bortenfor tid og rom. Adagietto er beskrevet som en dyp følelse av å tilhøre universet, av å finnes som en del av dets uendelighet og skjønnhet, og også som en kjærlighetssang uten ord.

Leroy Anderson (1908-75)

Leroy Anderson er en av USAs mest populære komponister, med musikk som karakteriseres som lett, ekte og med innslag av humor. Noen av hans meste kjente stykker er Sleigh Bells, The Typewriter og The Syncopated Clock, i tillegg til Bugler’s Holiday.

Bugle er et signalhorn som hovedsakelig blir brukt i militæret. I Bugler’s Holiday fra 1954 imiterer tre trompeter signalhornet i et stykke som er energisk, rytmisk og som, visstnok, er hva komponisten tenker seg tre signalmenn gjør på sin fridag.

Gustav Holst (1874-1934)

The Planets er skrevet mellom 1914 og 1916, og de sju satsene representerer hver sin planet i solsystemet vårt (de som var «oppdaget» på denne tiden).

Jupiter, the Bringer of Jollity beskriver Jupiter som personifiseringen av feiring, både den høytidelige majestetiske Jupiter, gudenes konge, med svulmende messing og strykere i sakte valsetakt, men også folkefesten med energiske melodier og rytmer. Satsen omtales gjerne som “den engelske satsen”; den er tydelig inspirert av engelsk folkemusikk og den rustikke engelske markeds- og festivalstemningen.

John Williams (1932- )

John Williams er filmmusikkens ikon, som har gitt oss musikalske temaer som for lengst er blitt klassikere og en del av det moderne symfoniorkesterets kjernerepertoar.

Harry’s Wondrous World åpner med noen takter av Hedvig’s Theme før vi får det lyriske temaet som er heroisk, lekende og mystisk. Temaet beskriver både karakteren Harry Potter i de første bøkene og fanger stemningen i de første filmene.

Theme from Schindler’s list er enkelt, verdig og vakkert, «låner» respektfullt fra den jødiske europeiske tradisjonsmusikken, og balanserer filmens grusomme bilder og følelsesmessige intensitet.

Motoriske rytmer og stadig oppadgående melodilinjer, «vimsete» fløyter sammen med dryssende harpetoner og klingende xylofon, romantiske strykere og mektige horn; til sammen utgjør de Flying Theme from E.T., som gjerne omtales som et av Williams’ mest magiske temaer.

Camilla Rusten

Flere konserter for deg!

Her er et lite utvalg av konserter vi skal ha denne sesongen. Håper vi sees!

Om konserten

TSO og NTNU inviterer alle byens studenter til en festkonsert med mektige musikkopplevelser fra filmverdenen, storslåtte mesterverk fra komponister som Mahler i tillegg til mange klassiske perler. Dette er et samarbeid med NTNU og studenter fra Institutt for musikk er både solister og medspillere i orkesteret.

Ta med en venn

Trondheim er den eneste studiebyen med kjærestegaranti. Her ligger også Den gamle bybro – kjent som Lykkens portal. Å krysse Lykkens portal et par ganger i uken hjelper på, i følge garantien.

Vi vil også hjelpe til! Finn tonen med TSO, og ta med deg en venn eller potensiell kjæreste gratis på studentkonserten. Legg gjerne turen innom Lykkens portal på veien. Det kan i alle fall ikke skade.

Studentpris hele sesongen

Vi har studentpris på de aller fleste av våre konserter. I tillegg har vi også innført "siste liten"-billett for studenter på våre konserter som inngår i Gullrekka.

"Siste liten"- billetten dukker opp i billettsystemet kl. 09:00 samme dag som konserten er. Det er en begrensning på 30 stk. så det gjelder å være rask! Billettene er på balkong og koster kr 90 inkl. billettavgift.

Husk studentbeviset når du skal på konsert.


- Foto: Anna Hult

Johannes Gustavsson

Johannes Gustavsson er kjent for sin energi, karisma, balanse og følsomhet. Han jobber jevnlig med alle de store orkestrene i hjemlandet Sverige, inkludert Kungliga Filharmoniska Orkestern, Sveriges Radios Symfoniorkester og Gøteborgs Symfoniorkester. I Norge har han dirigert Oslo-Filharmonien, Kristiansand Symfoniorkester og KORK, i Finland Helsinki og Turku filharmoniske orkestre, og han skal dirigere Odense og Sønderjyllands symfoniorkester i Danmark. Johannes ble fra sesongen 2015/16 utnevnt til sjefdirigent for Wermland Opera i Sverige.

Johannes har en rekke betydelige innspillinger under beltet, og som en kjent eksponent for samtidsmusikk har Johannes urfremført mer enn 50 orkesterverk skrevet av nordiske komponister.

Johannes er født i 1975 i Vänersborg, og studerte opprinnelig bratsj hos Lars Anders Tomter. Han fullførte sine dirigentstudier ved Norges musikkhøgskole hos Ole Kristian Ruud og Olav Anton Thommessen. Han studerte i tillegg med Simon Streatfeild og den store finske dirigentinstruktøren Jorma Panula. Han var den første dirigenten som ble tildelt både den svenske dirigentprisen og Herbert Blomstedt-prisen. Han er prisvinner ved både Solti Conducting Competition i Frankfurt og Toscanini Competition i Parma.

Veronika Moan

Veronika Moan er en klassisk sanger under masterutdanning ved NTNU Institutt for musikk. Hun har gjort frilans- og solistoppdrag i Innherred og Trondheim, og var bl.a. høsten 2019 sopransolist i Faures Requiem i Levanger kirke. I 2019 sang hun og rollen som Tonje i Bertil Palmar-Johansens opera Babykaos, med turneer i Trøndelag, Kristiansund og Hamar.

Hun har sunget i flere kor og ensembler, som Opera Trøndelags operakor i produksjoner fra 2015-2018, og Gluck’s Orfeus Ed Euridice med Trondheim Vokalensemble i 2019. Sommeren 2021 var hun medvirkende i korverket Vesper av Anna Ida Pezzot, som ble skrevet i anledningen Prosjekt 21 og fremført i Klemenskirken. Fra 2021 har hun vært en del av det nyoppstartede ensemblet Nidaros Vokalensemble. Hun har også sunget solistisk på innspillinger som gis ut 2022/2023.

Anne Victoria Tønnesen

Anne Victoria Tønnesen er 19 år, og studerer for tiden fiolin ved NTNU Institutt for musikk, med Marianne Thorsen som lærer. Hun er opprinnelig fra Melhus, og har vært elev ved Lørdagsskolen og flere andre talentprogrammer i Trondheim, bl.a. Juniorsolistene og Unge Musikere. I det siste har hun vært vikar i Trondheimsolistene, og i 2021 var hun solist med Trondheim Symfoniorkester & Opera, og fikk spille Mendelssohns fiolinkonsert, 1. sats.

Leoš Janáček (1854-1928)

Leoš Janáček er en av de mest kjente komponistene fra Tsjekkoslovakia. Han brukte melodier fra tsjekkisk folkemusikk til inspirasjon i sine verk, og Sinfonietta er en ode til Tsjekkoslovakia. Den er et uttrykk for takknemlighet for landets selvstendighet i 1918, og er dedisert til det tsjekkiske militæret, i tillegg til også å være en feiring av byen Brno.

Sinfonietta består av fem satser der hver sats benytter ulike deler av instrumentgruppene i orkesteret. 1. sats er en storslått Fanfare med brass og pauker, opprinnelig skrevet til åpningen av Sokol gymnastikkfestival i 1926. Den kraftige, høylytte og nesten framfusende åpningssatsen er inspirert av militærkorpsene og deres klang. Femtesatsen, Rådhuset, representerer den historiske byen Brnos endring etter 2. verdenskrig. Fanfare-temaet avslutter også verket, og nå benyttes hele orkesteret i en majestetisk finale.

Edvard H. Grieg

I 1874 skrev Henrik Ibsen et brev til Edvard Grieg der han ba sistnevnte om å komponere scenemusikk til en scenisk framførelse av Peer Gynt. Senere sammenstilte Grieg musikken i to orkestersuiter. Morgenstemning er fra Peer Gynt Suite nr. 1, og Solveigs sang er fra Peer Gynt Suite nr. 2.

Morgenstemning beskriver soloppgangen ved Afrikas kyst der den nå velbeslåtte Peer oppholder seg i 4. akt. Litt senere møter han Anitra som danser for ham og som han vil ha, men som stikker av fra ham. Solveigs sang kommer som et slags glimt, der den tålmodige Solveig fortsatt venter på sin Peer.

Harald Sæverud (1897-1992)

Teaterdirektør Hans Jacob Nilsen ved Det Norske Teatret ønsket i 1947 å sette opp en nynorsk versjon av Peer Gynt med antiromantisk nyskrevet musikk. Han ba Harald Sæverud om å skrive den nye scenemusikken, og ba om brutal musikk som skulle «skjære og svi». Både den nynorske teksten og at Sæverud utfordret Griegs musikk skapte furore i samtiden. Sæverud sammenstilte senere scenemusikken i to orkestersuiter, som Grieg gjorde.

Fa’ens femsteg er framstillingen av den berusede Peer under bryllupet på Hegstad i første akt.

Gustav Mahler (1860-1911)

Fjerdesatsen fra Mahlers femte symfoni er ren musikalsk meditasjon, toner som synes å komme fra bortenfor tid og rom. Adagietto er beskrevet som en dyp følelse av å tilhøre universet, av å finnes som en del av dets uendelighet og skjønnhet, og også som en kjærlighetssang uten ord.

Leroy Anderson (1908-75)

Leroy Anderson er en av USAs mest populære komponister, med musikk som karakteriseres som lett, ekte og med innslag av humor. Noen av hans meste kjente stykker er Sleigh Bells, The Typewriter og The Syncopated Clock, i tillegg til Bugler’s Holiday.

Bugle er et signalhorn som hovedsakelig blir brukt i militæret. I Bugler’s Holiday fra 1954 imiterer tre trompeter signalhornet i et stykke som er energisk, rytmisk og som, visstnok, er hva komponisten tenker seg tre signalmenn gjør på sin fridag.

Gustav Holst (1874-1934)

The Planets er skrevet mellom 1914 og 1916, og de sju satsene representerer hver sin planet i solsystemet vårt (de som var «oppdaget» på denne tiden).

Jupiter, the Bringer of Jollity beskriver Jupiter som personifiseringen av feiring, både den høytidelige majestetiske Jupiter, gudenes konge, med svulmende messing og strykere i sakte valsetakt, men også folkefesten med energiske melodier og rytmer. Satsen omtales gjerne som “den engelske satsen”; den er tydelig inspirert av engelsk folkemusikk og den rustikke engelske markeds- og festivalstemningen.

John Williams (1932- )

John Williams er filmmusikkens ikon, som har gitt oss musikalske temaer som for lengst er blitt klassikere og en del av det moderne symfoniorkesterets kjernerepertoar.

Harry’s Wondrous World åpner med noen takter av Hedvig’s Theme før vi får det lyriske temaet som er heroisk, lekende og mystisk. Temaet beskriver både karakteren Harry Potter i de første bøkene og fanger stemningen i de første filmene.

Theme from Schindler’s list er enkelt, verdig og vakkert, «låner» respektfullt fra den jødiske europeiske tradisjonsmusikken, og balanserer filmens grusomme bilder og følelsesmessige intensitet.

Motoriske rytmer og stadig oppadgående melodilinjer, «vimsete» fløyter sammen med dryssende harpetoner og klingende xylofon, romantiske strykere og mektige horn; til sammen utgjør de Flying Theme from E.T., som gjerne omtales som et av Williams’ mest magiske temaer.

Camilla Rusten

Flere konserter for deg!

Her er et lite utvalg av konserter vi skal ha denne sesongen. Håper vi sees!

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.