• 23 nov. 2017
    Kl 20:30
Klassisk symfoni
«Dette er ikke bare musikk, det er høyspenning i nervene», skrev en begeistret kritiker etter uroppførelsen av Sjostakovitsj’ femte symfoni.
Dirigent Tung-Chieh Chuang
Solist Eirik Baardsen Haaland, horn
Francis Poulenc Suite Francaise
Richard Strauss Hornkonsert nr. 2
Sjostakovitsj Symfoni nr. 5

Dirigenten Tung-Chieh Chuang er fra Taiwan. Han er vinner av Danmark Radios prestisjefylte Malko dirigent­konkurranse i 2016, og er en karismatisk musiker som smitter med sin musikkglede. Som gjestedirigent har Chuang hatt engasjementer ved bl.a. Bamberger Symphoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Danmarks Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmoniska Orkestern, Tapiola Sinfonietta, Seoul Filharmoniske Orkester og Orchestre Philharmonique du Luxembourg.

Eirik Baardsen Haaland ble ansatt som solohornist i TSO i 2015. Siden har han vært vikarierende solohornist i orkester som Melbourne Symphony Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Göteborg Symfoniker og Stavanger Symfoniorkester. Siden høsten 2017 er han involvert i programmet KonstKnekt som inviterer unge, fremadstormende musikere til å spille kammermusikk med musikere fra Berliner Philharmoniker.

‘’Dette er ikke bare musikk, det er høyspen­ning i nervene”, skrev en begeis­tret kritiker etter uroppførelsen av Sjostakovitsj’ femte symfoni. Den ble til i 1937, året etter at en usignert artikkel i partiorganet Pravda skarpt kritiserte Sjostakovitsj’ musikkstil. Sjostakovitsj presenterte et stort, lyrisk og velklingende symfonisk epos som fikk publikum til å hengi seg til både gråt og begeistring.

Poulenc var en en motsetningenes mann. De moderne kalte ham gammeldags, de konservative mente han var for moderne. Mens Poulencs tidlige musikk boblet over av av joie de vivre, så preges han senere musikk av desto mer alvor og åndelighet etter at han mistet sin nære venn i en bilulykke i 1934. Suite francaise er fra 1935. Dette er teknisk elegant musikk, myk i sine melodier som ofte slår over i det stemningsfulle og sørgelige. Verket har en fot i Paris’ sosietetsliv, den andre foten i graven.

Strauss skrev sin første hornkonsert da han var 18 år. Den skrev han til sin far som var solohornist i Hoffkapellet i München. Konserten var et produkt av 1800-tallet, og er et mye spilt verk. Den andre hornkonserten skrev han 60 år etter i 1942, i en ettertenksom og alderdommelig stil, og med et høstlig vemod der han ser innover i seg selv. Men da må vi også ta med at høstens farger kan være glødende, og at sensommersolen kan lyse intenst.

«Dette er ikke bare musikk, det er høyspenning i nervene», skrev en begeistret kritiker etter uroppførelsen av Sjostakovitsj’ femte symfoni.
Dirigent Tung-Chieh Chuang
Solist Eirik Baardsen Haaland, horn
Francis Poulenc Suite Francaise
Richard Strauss Hornkonsert nr. 2
Sjostakovitsj Symfoni nr. 5

Dirigenten Tung-Chieh Chuang er fra Taiwan. Han er vinner av Danmark Radios prestisjefylte Malko dirigent­konkurranse i 2016, og er en karismatisk musiker som smitter med sin musikkglede. Som gjestedirigent har Chuang hatt engasjementer ved bl.a. Bamberger Symphoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Danmarks Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmoniska Orkestern, Tapiola Sinfonietta, Seoul Filharmoniske Orkester og Orchestre Philharmonique du Luxembourg.

Eirik Baardsen Haaland ble ansatt som solohornist i TSO i 2015. Siden har han vært vikarierende solohornist i orkester som Melbourne Symphony Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Göteborg Symfoniker og Stavanger Symfoniorkester. Siden høsten 2017 er han involvert i programmet KonstKnekt som inviterer unge, fremadstormende musikere til å spille kammermusikk med musikere fra Berliner Philharmoniker.

‘’Dette er ikke bare musikk, det er høyspen­ning i nervene”, skrev en begeis­tret kritiker etter uroppførelsen av Sjostakovitsj’ femte symfoni. Den ble til i 1937, året etter at en usignert artikkel i partiorganet Pravda skarpt kritiserte Sjostakovitsj’ musikkstil. Sjostakovitsj presenterte et stort, lyrisk og velklingende symfonisk epos som fikk publikum til å hengi seg til både gråt og begeistring.

Poulenc var en en motsetningenes mann. De moderne kalte ham gammeldags, de konservative mente han var for moderne. Mens Poulencs tidlige musikk boblet over av av joie de vivre, så preges han senere musikk av desto mer alvor og åndelighet etter at han mistet sin nære venn i en bilulykke i 1934. Suite francaise er fra 1935. Dette er teknisk elegant musikk, myk i sine melodier som ofte slår over i det stemningsfulle og sørgelige. Verket har en fot i Paris’ sosietetsliv, den andre foten i graven.

Strauss skrev sin første hornkonsert da han var 18 år. Den skrev han til sin far som var solohornist i Hoffkapellet i München. Konserten var et produkt av 1800-tallet, og er et mye spilt verk. Den andre hornkonserten skrev han 60 år etter i 1942, i en ettertenksom og alderdommelig stil, og med et høstlig vemod der han ser innover i seg selv. Men da må vi også ta med at høstens farger kan være glødende, og at sensommersolen kan lyse intenst.