-
05 mar. 2026Kl 19:00
-
Dirigent
Tabita Berglund
-
Solist, fiolin
Baiba Skride
Program
-
Anna Thorvaldsdottir
(1957–)Archora (2022) -
Dmitrij Sjostakovitsj
(1906–1975)Fiolinkonsert nr. 1 i a-moll, op. 77 (1947–48)
- Nocturne: Moderato
- Scherzo: Allegro
- Passacaglia: Andante – Cadenza (attacca)
- Burlesque: Allegro con brio – Presto
PAUSE -
Béla Bartók
(1881–1945)Konsert for orkester, Sz.116 (1944)
- Introduzione
- Presentando le coppie
- Elegia
- Intermezzo interrotto
- Finale
Om konserten
Kveldens tospann, vår egen Tabita Berglund og latviske Baiba Skride, er begge høyt ettertraktede på den internasjonale konsertscenen, og denne kvelden står Sjostakovitsj’ virtuost lavmælte Fiolinkonsert nr. 2 og Bartoks smått ikoniske Konsert for orkester på programmet.
Vi åpner med Anna Thorvallsdottirs Archora fra 2022, et verk med utgangspunkt i verdens begynnelse, urenergien, og en parallell allestedsnærværende kraft – en verden som er både kjent og fremmed, statisk og i bevegelse, ingensteds og allesteds på samme tid.
Sjostakovitsj’ fiolinkonsert ble skrevet til legendariske David Oistrakh og «tilhørte ham» slik at det lenge var få andre som torde prøve seg. Men nå har en ny generasjon igjen tatt fram denne kontemplative konserten, og Skride «får den til å høres frisk og ny ut», ifølge Gramophone.
Konsert for orkester er, ifølge komponisten selv, en gradvis overgang fra det alvorlige til det livsbejaende. Bartóks bruk av den ungarske folkloristikken ligger som et fundament også i dette stykket, der Bartók forener konserten med symfonien og orkesterets ulike instrumentgrupper løftes fram og får skinne i en konsert for, nettopp, orkesteret.
- Gullrekka
- Bronsedryss
- Plukk & miks
Sjostakovitsj & Bartók
-
Dirigent
Tabita Berglund
-
Solist, fiolin
Baiba Skride
Program
-
Anna Thorvaldsdottir
(1957–)Archora (2022)
-
Dmitrij Sjostakovitsj
(1906–1975)Fiolinkonsert nr. 1 i a-moll, op. 77 (1947–48)
- Nocturne: Moderato
- Scherzo: Allegro
- Passacaglia: Andante – Cadenza (attacca)
- Burlesque: Allegro con brio – Presto
PAUSE
-
Béla Bartók
(1881–1945)Konsert for orkester, Sz.116 (1944)
- Introduzione
- Presentando le coppie
- Elegia
- Intermezzo interrotto
- Finale
Om konserten
Kveldens tospann, vår egen Tabita Berglund og latviske Baiba Skride, er begge høyt ettertraktede på den internasjonale konsertscenen, og denne kvelden står Sjostakovitsj’ virtuost lavmælte Fiolinkonsert nr. 2 og Bartoks smått ikoniske Konsert for orkester på programmet.
Vi åpner med Anna Thorvallsdottirs Archora fra 2022, et verk med utgangspunkt i verdens begynnelse, urenergien, og en parallell allestedsnærværende kraft – en verden som er både kjent og fremmed, statisk og i bevegelse, ingensteds og allesteds på samme tid.
Sjostakovitsj’ fiolinkonsert ble skrevet til legendariske David Oistrakh og «tilhørte ham» slik at det lenge var få andre som torde prøve seg. Men nå har en ny generasjon igjen tatt fram denne kontemplative konserten, og Skride «får den til å høres frisk og ny ut», ifølge Gramophone.
Konsert for orkester er, ifølge komponisten selv, en gradvis overgang fra det alvorlige til det livsbejaende. Bartóks bruk av den ungarske folkloristikken ligger som et fundament også i dette stykket, der Bartók forener konserten med symfonien og orkesterets ulike instrumentgrupper løftes fram og får skinne i en konsert for, nettopp, orkesteret.