I salg fra 1. desember
Unge solister i Sjostakovitsj' lekne "dobbeltkonsert"
  • 27 jan. 2022
    Kl 19:30
Klassisk symfoni
Konserten inngår i
  • Gullrekka
  • Bronsedryss
  • Plukk & miks
Unge solister i Sjostakovitsj' lekne "dobbeltkonsert"
  • Dirigent

    Han-Na Chang

  • Solist, klaver

    Alexander Ullman

  • Solist, trompet

    Monika Holst-Olsen

Program

  • Ludwig van Beethoven
    (1770 - 1827)
    Leonore ouverture (1805)
  • Dimitrij Sjostakovitsj
    (1906 - 1975)
    Klaverkonsert nr. 1 i c-moll, op. 35 (1933)
    - Allegro moderato
    - Lento
    - Moderato
    - Allegro con brio

    PAUSE
  • Béla Bartók
    Konsert for orkester, Sz. 116, BB 123 (1942-43)
    - Introduzione - Andante non troppo - Allegro vivace
    - Giuoco delle coppie - Allegretto scherzando
    - Elegia - Andante non troppo
    - Intermezzo interrorro - Allegretto
    - Finale - Presto

Sjostakovitsj' Klaverkonsert nr. 1 er også kjent som Konsert for piano, trompet og strykeorkester, og i kveld får vi stifte bekjentskap med to unge solister, Alexander Ullman og Monika Holst-Olsen, fra henholdsvis London og Alta. Konserten ble skrevet etter en lang periode der Sjostakovitsj utelukkende skrev teater- og filmmusikk, og dette kan høres i de rastløse skiftningene mellom stilarter, i lekenheten og i de mange musikalske sitatene og spøkene.

Konsert for orkester er, ifølge komponisten selv, en gradvis overgang fra det dystre til det livsbejaende. Bartóks bruk av den ungarske folkloristikken ligger som et fundament også i dette stykket, der Bartók forener konserten med symfonien og orkesterets ulike grupper og solister løftes fram.

Sjostakovitsj' Klaverkonsert nr. 1 er også kjent som Konsert for piano, trompet og strykeorkester, og i kveld får vi stifte bekjentskap med to unge solister, Alexander Ullman og Monika Holst-Olsen, fra henholdsvis London og Alta. Konserten ble skrevet etter en lang periode der Sjostakovitsj utelukkende skrev teater- og filmmusikk, og dette kan høres i de rastløse skiftningene mellom stilarter, i lekenheten og i de mange musikalske sitatene og spøkene.

Konsert for orkester er, ifølge komponisten selv, en gradvis overgang fra det dystre til det livsbejaende. Bartóks bruk av den ungarske folkloristikken ligger som et fundament også i dette stykket, der Bartók forener konserten med symfonien og orkesterets ulike grupper og solister løftes fram.