• 24 jan. 2019
    Kl 20:30
Klassisk symfoni
Webern Passacaglia
Sibelius Fiolinkonsert
Brahms Symfoni nr. 4
Han-Na Chang dirigent
Sonoko Miriam Welde fiolin

I Sibelius’ Fiolinkonsert dominerer solisten både teknisk og musikalsk med halsbrekkende løp. Komponisten betegnet den selv som en «dans makabre i den finske ødemarken». Sonoko Miriam Welde er en av vår tids mest spennende unge norske fiolinister. Kun ni år gammel debuterte hun med Bergen Filharmoniske orkester, og siden har hun vært solist med flere orkestre i inn og utland. I 2014 vant hun NRKs «Virtuos»-konkurranse og representerte Norge i Eurovisjonenes finale i Køln, der hun spilte for mange millioner europeiske TV-seere.

Brahms’ fjerde er på mange måter et tilbakeskuende og resignert verk. Som alle hans symfonier er den en stor skjønnhetsopplevelse. Den berømte finalen, en mektig passacaglia, vitner om komponistens fascinasjon for barokken. Tradisjonen som forutsetning for kunstnerisk fornyelse er en sterk legering og meget nærværende i denne fjerde og siste av Brahms’ symfonier. Han kunne gjort den samtidige franske billedhuggeren Auguste Rodins ord til sine: ‘’En levende kunst restaurerer ikke fortiden verk, den fortsetter dem.’

Webern Passacaglia
Sibelius Fiolinkonsert
Brahms Symfoni nr. 4
Han-Na Chang dirigent
Sonoko Miriam Welde fiolin

I Sibelius’ Fiolinkonsert dominerer solisten både teknisk og musikalsk med halsbrekkende løp. Komponisten betegnet den selv som en «dans makabre i den finske ødemarken». Sonoko Miriam Welde er en av vår tids mest spennende unge norske fiolinister. Kun ni år gammel debuterte hun med Bergen Filharmoniske orkester, og siden har hun vært solist med flere orkestre i inn og utland. I 2014 vant hun NRKs «Virtuos»-konkurranse og representerte Norge i Eurovisjonenes finale i Køln, der hun spilte for mange millioner europeiske TV-seere.

Brahms’ fjerde er på mange måter et tilbakeskuende og resignert verk. Som alle hans symfonier er den en stor skjønnhetsopplevelse. Den berømte finalen, en mektig passacaglia, vitner om komponistens fascinasjon for barokken. Tradisjonen som forutsetning for kunstnerisk fornyelse er en sterk legering og meget nærværende i denne fjerde og siste av Brahms’ symfonier. Han kunne gjort den samtidige franske billedhuggeren Auguste Rodins ord til sine: ‘’En levende kunst restaurerer ikke fortiden verk, den fortsetter dem.’

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.