-
24 jan. 2019Kl 20:30
Webern | Passacaglia |
Sibelius | Fiolinkonsert |
Brahms | Symfoni nr. 4 |
Han-Na Chang | dirigent |
Sonoko Miriam Welde | fiolin |
I Sibelius’ Fiolinkonsert dominerer solisten både teknisk og musikalsk med halsbrekkende løp. Komponisten betegnet den selv som en «dans makabre i den finske ødemarken». Sonoko Miriam Welde er en av vår tids mest spennende unge norske fiolinister. Kun ni år gammel debuterte hun med Bergen Filharmoniske orkester, og siden har hun vært solist med flere orkestre i inn og utland. I 2014 vant hun NRKs «Virtuos»-konkurranse og representerte Norge i Eurovisjonenes finale i Køln, der hun spilte for mange millioner europeiske TV-seere.
Brahms’ fjerde er på mange måter et tilbakeskuende og resignert verk. Som alle hans symfonier er den en stor skjønnhetsopplevelse. Den berømte finalen, en mektig passacaglia, vitner om komponistens fascinasjon for barokken. Tradisjonen som forutsetning for kunstnerisk fornyelse er en sterk legering og meget nærværende i denne fjerde og siste av Brahms’ symfonier. Han kunne gjort den samtidige franske billedhuggeren Auguste Rodins ord til sine: ‘’En levende kunst restaurerer ikke fortiden verk, den fortsetter dem.’
Sibelius + Brahms
Webern | Passacaglia |
Sibelius | Fiolinkonsert |
Brahms | Symfoni nr. 4 |
Han-Na Chang | dirigent |
Sonoko Miriam Welde | fiolin |
I Sibelius’ Fiolinkonsert dominerer solisten både teknisk og musikalsk med halsbrekkende løp. Komponisten betegnet den selv som en «dans makabre i den finske ødemarken». Sonoko Miriam Welde er en av vår tids mest spennende unge norske fiolinister. Kun ni år gammel debuterte hun med Bergen Filharmoniske orkester, og siden har hun vært solist med flere orkestre i inn og utland. I 2014 vant hun NRKs «Virtuos»-konkurranse og representerte Norge i Eurovisjonenes finale i Køln, der hun spilte for mange millioner europeiske TV-seere.
Brahms’ fjerde er på mange måter et tilbakeskuende og resignert verk. Som alle hans symfonier er den en stor skjønnhetsopplevelse. Den berømte finalen, en mektig passacaglia, vitner om komponistens fascinasjon for barokken. Tradisjonen som forutsetning for kunstnerisk fornyelse er en sterk legering og meget nærværende i denne fjerde og siste av Brahms’ symfonier. Han kunne gjort den samtidige franske billedhuggeren Auguste Rodins ord til sine: ‘’En levende kunst restaurerer ikke fortiden verk, den fortsetter dem.’