• 14 jan. 2021
    Kl 20:30
Klassisk symfoni

På grunn av smittesituasjonen har vi valgt å følge regjeringens anmodning om å minimere sosial bevegelse inntil videre. Dette blir derfor en digital konsert uten publikum i salen.

Klikk her for å se konserten direkte på adressa.no kl. 19:30

Klikk her for å høre konserten via NRK Klassisk Radio

Dirigent Nick Davies
Solist Miriam Helms Ålien, fiolin
Program
Bruch Fiolinkonsert
Rimskij-Korsakov Sheherazade

Engelske Nick Davies har mer enn 30 års erfaring som dirigent og hadde sin symfoniorkesterdebut i 1991 med Royal Philharmonic Orchestra der han fortsatt er en vel ansett gjestedirigent. Nick har dirigentoppdrag i hele Norden og med mange ledende europeiske orkestre. Han dirigerte TSO første gang i 2006 og har siden vært med oss regelmessig. ‘’He nowadays, happily resides here in Trondheim and regards himself as a ‘’practicing’’ Trønder!’’

Miriam Helms Ålien vant Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris i 2012. Hun er blant de mest lovende unge artistene i norsk musikkliv og har etter sin solistdebut bare 8 år gammel vært solist med flere norske og nordiske orkestre. Våren 2017 var Miriam solist med TSO og Han-Na Chang i Ravels Tzigane. Hun spiller på en 1780 G.B. Guadagnini fiolin, generøst stilt til disposisjon for henne av en anonym sponsor.

Bruch
Max Bruchs evig populære og underfundig smilende Fiolinkonserten i g-moll fra 1867, et musikkens svar på Mona Lisa, har gått inn i kjernerepertoaret av konserter for instrumentet, ikke minst på grunn av sin velformede romantikk med sine minneverdige temaer og melodier. Lytteren holdes i et følsomt grep fra første til siste tone.

Max Bruch var en utpreget melodiker og romantiker, og fiolinkonserten har mange likhetstrekk med forbildet Mendelssohn. ‘’Melodien er musikkens sjel”, mente han. Hans estetiske ideal var klanglig skjønnhet, et elegant virtuost uttrykk og klarhet i formen. Fiolinkonserten er blant de få verk av Bruch som er å finne på orkesterrepertoaret. Til gjengjeld har konserten blitt stående som en klassiker, virtuos, vakker og temperamentsfull som den er.

Rimskij-Korsakov
I 1888 var den fabelaktige orkestersnekkeren Nikolaj Rimskij-Korsakov opp­tatt med å fullføre orkestreringen av Alexander Borodins opera Fyrst Igor. Og det var de orientalske scenene hos Borodin som ga Rimskij-K. ideen til Sheherazade, en symfonisk suite basert på fire avsnitt fra den orientalske eventyrsamlingen Tusen og en natt. Vi gleder oss over en fantastisk orkesterkoloritt, melodirikdom og karakteristiske rytmer i en iørefallende komposisjon som også lar fantasiens får fritt spillerom.

Du kan lese hele konsertprogrammet her:

På grunn av smittesituasjonen har vi valgt å følge regjeringens anmodning om å minimere sosial bevegelse inntil videre. Dette blir derfor en digital konsert uten publikum i salen.

Klikk her for å se konserten direkte på adressa.no kl. 19:30

Klikk her for å høre konserten via NRK Klassisk Radio

Dirigent Nick Davies
Solist Miriam Helms Ålien, fiolin
Program
Bruch Fiolinkonsert
Rimskij-Korsakov Sheherazade

Engelske Nick Davies har mer enn 30 års erfaring som dirigent og hadde sin symfoniorkesterdebut i 1991 med Royal Philharmonic Orchestra der han fortsatt er en vel ansett gjestedirigent. Nick har dirigentoppdrag i hele Norden og med mange ledende europeiske orkestre. Han dirigerte TSO første gang i 2006 og har siden vært med oss regelmessig. ‘’He nowadays, happily resides here in Trondheim and regards himself as a ‘’practicing’’ Trønder!’’

Miriam Helms Ålien vant Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris i 2012. Hun er blant de mest lovende unge artistene i norsk musikkliv og har etter sin solistdebut bare 8 år gammel vært solist med flere norske og nordiske orkestre. Våren 2017 var Miriam solist med TSO og Han-Na Chang i Ravels Tzigane. Hun spiller på en 1780 G.B. Guadagnini fiolin, generøst stilt til disposisjon for henne av en anonym sponsor.

Bruch
Max Bruchs evig populære og underfundig smilende Fiolinkonserten i g-moll fra 1867, et musikkens svar på Mona Lisa, har gått inn i kjernerepertoaret av konserter for instrumentet, ikke minst på grunn av sin velformede romantikk med sine minneverdige temaer og melodier. Lytteren holdes i et følsomt grep fra første til siste tone.

Max Bruch var en utpreget melodiker og romantiker, og fiolinkonserten har mange likhetstrekk med forbildet Mendelssohn. ‘’Melodien er musikkens sjel”, mente han. Hans estetiske ideal var klanglig skjønnhet, et elegant virtuost uttrykk og klarhet i formen. Fiolinkonserten er blant de få verk av Bruch som er å finne på orkesterrepertoaret. Til gjengjeld har konserten blitt stående som en klassiker, virtuos, vakker og temperamentsfull som den er.

Rimskij-Korsakov
I 1888 var den fabelaktige orkestersnekkeren Nikolaj Rimskij-Korsakov opp­tatt med å fullføre orkestreringen av Alexander Borodins opera Fyrst Igor. Og det var de orientalske scenene hos Borodin som ga Rimskij-K. ideen til Sheherazade, en symfonisk suite basert på fire avsnitt fra den orientalske eventyrsamlingen Tusen og en natt. Vi gleder oss over en fantastisk orkesterkoloritt, melodirikdom og karakteristiske rytmer i en iørefallende komposisjon som også lar fantasiens får fritt spillerom.

Du kan lese hele konsertprogrammet her: