• 03 sep. 2020
    Kl 21:30
Klassisk symfoni
Dirigent Dalia Stasevska
Solist Mari Eriksmoen, sopran
Zoltan Kodaly Danser fra Galanta
Mozart Ouverturen til Figaros bryllup
’’Deh vieni, non tardar’’ fra Figaros bryllup
’’Ach, ich fühl’s, es ist verschwunden’’ fra Tryllefløyten
’’Quando avran fine omai'' og ''Padre, germani, addio!’’ fra Idomeneo
’’Or sai chi l'onore''’ fra Don Giovanni
George Walker Lyric for strings
Igor Stravinskij Ildfuglen, suite 1919
Med forbehold om endringer!

Dalia Stasevska
Den finske dirigenten Dalia Stasevska fikk tidlig et godt rykte som en dynamisk og allsidig dirigent. Blant henne mange aktuelle engasjement finner Kgl. filharmonikerna i Stockholm, Göteborg Symfoniker, Malmö symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Philharmonia Orchestra, BBC Symphony og Oslo-filharmonien. Hun har gjestet TSO flere ganger.

Mari Eriksmoen
Fra hun avsluttet sine studier ved Operaakademiet i København i 2010, har Mari Eriksmoen hatt det mange anser for å være en kometkarriere. Den nådde et viktig høydepunkt da hun debuterte ved Teatro alla Scala i Milano i juni 2013, som Waldvogel i Wagners Siegfried. Eriksmoen debuterte ved Den Norske Opera & Ballett allerede som 23-åring i rollen som Adele i Flaggermusen.

Kodaly
Danser fra Galanta er komponert i 1933 til Budapest filharmoniske selskaps 80-årsjubileum, og oppført i oktober samme år. Galanta er en stasjonsby mellom Budapest og Wien der komponisten bodde som barn. Her fikk han sine første musikalske opplevelser. Ettersom faren var amatørfiolinist, inngikk kammermusikk i hverdagen. Men like fascinert var han av byens sigøynerorkester med gamle aner. Det var ‘’min første orkesterklang’’, som han sa. Senere ble Kodaly god venn med Béla Bartok, og de reiste rundt og gjorde opptak av en mengde autentisk folkemusikk fra trakter som var lite påvirket av bykulturen. Etter andre verdenskrig ble Kodaly den drivende kraft i gjenoppbyggingen av det ungarske musikklivet.

Mozart
Mozart var den første komponist hvis operaer aldri har vært ute av repertoaret. Hans beherskelse av alle sjangrene innenfor opera (syngespill, tragisk og komisk) har intet sidestykke i musikkhistorien. Fra italienske forbilder utviklet han seg til en komponist som i sine sceniske verker røper dyp menneskelig innsikt. Her får vi et knippe arier fra mesterens hån, bl.a den såkalte Rosenarien ‘’Deh vieni, non tardar’’ fra Figaros bryllup.

George Walker
George Walker (1922-2018) var en amerikansk pianist og komponist i det klassiske faget, og den første afroamerikaner som vant Pulitzer-prisen for musikk. Det var i 1996. Han hadde sin orkesterdebut med Philadelphia Orchestra i Rakhmaninovs Tredje pianokonsert under Eugene Ormandys batong. Denne debuten etablerte ham som en av fremste amerikanske pianister i sin generasjon. Bare fire måneder etter skrev han sitt mest berømte stykke, Lyric for Strings, som er et arrangement av det andre avsnittet i hans Strykekvartett nr. 1

Stravinskij
I sin debut med TSO sesongen 2009/10 gjorde Urbański og TSO en ‘’magisk ildfugl”, som en anmelder skrev. I denne fargerike ballettmusikken fra 1919 tar Stravinskij i bruk hele orkesterpaletten. Det var vinteren 1909-10 i St. Petersburg at Igor Stravinskij på oppdrag av Sergej Djagilev skulle tilføye nok et mesterverk til Ballets Russes repertoar. I Ildfuglen lot han seg inspirere av russisk folklore. Eventyret om Ildfuglen er historien om prins Ivan Tsarevitsj som streifer omkring i trollmannen Kastcheijs forheksede hage. Der fanger han ildfuglen, som egentlig er en prinsesse, som sitter i et tre med gullepler. Ildfuglen ble Stravinskijs stormende entré til det internasjonale musikklivet.

Plassering i Olavshallen for et trygt konsertbesøk! Maks 200 personer i salen pr. konsert med en meter avstand. Personer i samme husstand kan sitte sammen. Konsertene vil gå uten pause. Det er unummerert plassering, men alt er godt tilrettelagt for hvilke soner man skal sitte i. På billetten står det hvilken inngang til salen som skal benyttes. Det er tilgjengelig håndsprit i foajeer og på toaletter.

Velkommen til en ny sesong!

Dirigent Dalia Stasevska
Solist Mari Eriksmoen, sopran
Zoltan Kodaly Danser fra Galanta
Mozart Ouverturen til Figaros bryllup
’’Deh vieni, non tardar’’ fra Figaros bryllup
’’Ach, ich fühl’s, es ist verschwunden’’ fra Tryllefløyten
’’Quando avran fine omai'' og ''Padre, germani, addio!’’ fra Idomeneo
’’Or sai chi l'onore''’ fra Don Giovanni
George Walker Lyric for strings
Igor Stravinskij Ildfuglen, suite 1919
Med forbehold om endringer!

Dalia Stasevska
Den finske dirigenten Dalia Stasevska fikk tidlig et godt rykte som en dynamisk og allsidig dirigent. Blant henne mange aktuelle engasjement finner Kgl. filharmonikerna i Stockholm, Göteborg Symfoniker, Malmö symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Philharmonia Orchestra, BBC Symphony og Oslo-filharmonien. Hun har gjestet TSO flere ganger.

Mari Eriksmoen
Fra hun avsluttet sine studier ved Operaakademiet i København i 2010, har Mari Eriksmoen hatt det mange anser for å være en kometkarriere. Den nådde et viktig høydepunkt da hun debuterte ved Teatro alla Scala i Milano i juni 2013, som Waldvogel i Wagners Siegfried. Eriksmoen debuterte ved Den Norske Opera & Ballett allerede som 23-åring i rollen som Adele i Flaggermusen.

Kodaly
Danser fra Galanta er komponert i 1933 til Budapest filharmoniske selskaps 80-årsjubileum, og oppført i oktober samme år. Galanta er en stasjonsby mellom Budapest og Wien der komponisten bodde som barn. Her fikk han sine første musikalske opplevelser. Ettersom faren var amatørfiolinist, inngikk kammermusikk i hverdagen. Men like fascinert var han av byens sigøynerorkester med gamle aner. Det var ‘’min første orkesterklang’’, som han sa. Senere ble Kodaly god venn med Béla Bartok, og de reiste rundt og gjorde opptak av en mengde autentisk folkemusikk fra trakter som var lite påvirket av bykulturen. Etter andre verdenskrig ble Kodaly den drivende kraft i gjenoppbyggingen av det ungarske musikklivet.

Mozart
Mozart var den første komponist hvis operaer aldri har vært ute av repertoaret. Hans beherskelse av alle sjangrene innenfor opera (syngespill, tragisk og komisk) har intet sidestykke i musikkhistorien. Fra italienske forbilder utviklet han seg til en komponist som i sine sceniske verker røper dyp menneskelig innsikt. Her får vi et knippe arier fra mesterens hån, bl.a den såkalte Rosenarien ‘’Deh vieni, non tardar’’ fra Figaros bryllup.

George Walker
George Walker (1922-2018) var en amerikansk pianist og komponist i det klassiske faget, og den første afroamerikaner som vant Pulitzer-prisen for musikk. Det var i 1996. Han hadde sin orkesterdebut med Philadelphia Orchestra i Rakhmaninovs Tredje pianokonsert under Eugene Ormandys batong. Denne debuten etablerte ham som en av fremste amerikanske pianister i sin generasjon. Bare fire måneder etter skrev han sitt mest berømte stykke, Lyric for Strings, som er et arrangement av det andre avsnittet i hans Strykekvartett nr. 1

Stravinskij
I sin debut med TSO sesongen 2009/10 gjorde Urbański og TSO en ‘’magisk ildfugl”, som en anmelder skrev. I denne fargerike ballettmusikken fra 1919 tar Stravinskij i bruk hele orkesterpaletten. Det var vinteren 1909-10 i St. Petersburg at Igor Stravinskij på oppdrag av Sergej Djagilev skulle tilføye nok et mesterverk til Ballets Russes repertoar. I Ildfuglen lot han seg inspirere av russisk folklore. Eventyret om Ildfuglen er historien om prins Ivan Tsarevitsj som streifer omkring i trollmannen Kastcheijs forheksede hage. Der fanger han ildfuglen, som egentlig er en prinsesse, som sitter i et tre med gullepler. Ildfuglen ble Stravinskijs stormende entré til det internasjonale musikklivet.

Plassering i Olavshallen for et trygt konsertbesøk! Maks 200 personer i salen pr. konsert med en meter avstand. Personer i samme husstand kan sitte sammen. Konsertene vil gå uten pause. Det er unummerert plassering, men alt er godt tilrettelagt for hvilke soner man skal sitte i. På billetten står det hvilken inngang til salen som skal benyttes. Det er tilgjengelig håndsprit i foajeer og på toaletter.

Velkommen til en ny sesong!