-
21 jan. 2016Kl 20:30
Haykal for orkester er, ifølge komponist Lasse Thoresen, en refleksjon over fire menneskelige kvaliteter: kjærlighet, styrke, transcendens og utstråling. Musikalsk sett er stykket et studium i metrikk, inspirert av musikken til Joseph Haydn. Stykket er skrevet på bestilling av Trondheim Symfoniorkester. Lasse Thorsen er en av våre mest sentrale nålevende komponister. Han er svært kvalitetssøkende, og er en av de få som har maktet å finne en balanse mellom det intellektuelle og det emosjonelle i musikken. Som professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole har han satt sitt preg på den yngre generasjon av norske komponister.
Klaverkonserten i G-dur fra 1931 er et av Ravels aller siste verk før en nervelidelse definitivt formørket hans siste leveår. Det er hans "baskiske rapsodi" med sitt fascinerende klangbilde av sydlandsk lys og skygge, eksotiske klangeffekter som lener seg på jazzen og lidenskapelig spansk folklore. Kveldens konsert er lys og lekende, smått humoristisk og kammermusikalsk. Og under det hele er det Ravels alter ego som viser seg: det nysgjerrige, forundrede og litt engstelige barnet.
Schumann mente at bare intensivt kunstnerisk arbeid ville holde angsten på avstand. I brevet som følger partituret til den andre symfonien, skriver han til Mendelssohn, som urfremførte verket i 1846, at "jeg komponerte på symfonien mens jeg ennå følte meg dårlig, så jeg kan med sikkerhet si at den speiler mye av den fortvilelse jeg kjente i min sjel". Det er en formelt sett klassisk symfoni, men et personlig mesterverk, som kritikerne fant nymotens og eiendommelig, men tross alt imponerende. Schumann-symfonien er tilegnet den norsk/svenske kongen Oscar I. På forsatsbladet har Schumann angitt: "Sr. Maj. dem Köning Oscar I von Schweden und Norwegen ehrfurchtsvoll zugeeignet". Bakgrunnen var at kong Oscar, som fusket litt i komponistfaget, i unge år hadde skrevet en sang, som Schumann hadde hørt datidens store sopran, den svenske "nattergalen" Jenny Lind synge. Han ble meget begeistret, og da han hørte at kroningen av Oscar sto for døren, henvendte han seg til den svenske generalkonsulen; om ikke kongen kunne være interessert i få en symfoni tilegnet seg? Og det ville han, og sendte Schumann en kongelig gullmedalje som takk.
Dirigent | Nicholas Collon |
Solist | Francesco Piemontesi, <i>klaver</i> |
Lasse Thoresen | Haykal for orkester, bestillingsverk |
Ravel | Klaverkonsert i G-dur |
Schumann | Symfoni nr. 2 |
Nachspielkonsert med Trondheim Sinfonietta etter konserten ca. kl. 21.30. | Så bare bli sittende. Det er ikke eget billettsalg til nachspielkonserten; den er inkludert i TSO-billetten |
Mahler | Kindertotenlieder |
Ligeti | Kammerkonsert |
Dirigent | Nicholas Collon |
Solist | Maria Stattin, mezzo |
Schumanns andre
Haykal for orkester er, ifølge komponist Lasse Thoresen, en refleksjon over fire menneskelige kvaliteter: kjærlighet, styrke, transcendens og utstråling. Musikalsk sett er stykket et studium i metrikk, inspirert av musikken til Joseph Haydn. Stykket er skrevet på bestilling av Trondheim Symfoniorkester. Lasse Thorsen er en av våre mest sentrale nålevende komponister. Han er svært kvalitetssøkende, og er en av de få som har maktet å finne en balanse mellom det intellektuelle og det emosjonelle i musikken. Som professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole har han satt sitt preg på den yngre generasjon av norske komponister.
Klaverkonserten i G-dur fra 1931 er et av Ravels aller siste verk før en nervelidelse definitivt formørket hans siste leveår. Det er hans "baskiske rapsodi" med sitt fascinerende klangbilde av sydlandsk lys og skygge, eksotiske klangeffekter som lener seg på jazzen og lidenskapelig spansk folklore. Kveldens konsert er lys og lekende, smått humoristisk og kammermusikalsk. Og under det hele er det Ravels alter ego som viser seg: det nysgjerrige, forundrede og litt engstelige barnet.
Schumann mente at bare intensivt kunstnerisk arbeid ville holde angsten på avstand. I brevet som følger partituret til den andre symfonien, skriver han til Mendelssohn, som urfremførte verket i 1846, at "jeg komponerte på symfonien mens jeg ennå følte meg dårlig, så jeg kan med sikkerhet si at den speiler mye av den fortvilelse jeg kjente i min sjel". Det er en formelt sett klassisk symfoni, men et personlig mesterverk, som kritikerne fant nymotens og eiendommelig, men tross alt imponerende. Schumann-symfonien er tilegnet den norsk/svenske kongen Oscar I. På forsatsbladet har Schumann angitt: "Sr. Maj. dem Köning Oscar I von Schweden und Norwegen ehrfurchtsvoll zugeeignet". Bakgrunnen var at kong Oscar, som fusket litt i komponistfaget, i unge år hadde skrevet en sang, som Schumann hadde hørt datidens store sopran, den svenske "nattergalen" Jenny Lind synge. Han ble meget begeistret, og da han hørte at kroningen av Oscar sto for døren, henvendte han seg til den svenske generalkonsulen; om ikke kongen kunne være interessert i få en symfoni tilegnet seg? Og det ville han, og sendte Schumann en kongelig gullmedalje som takk.
Dirigent | Nicholas Collon |
Solist | Francesco Piemontesi, <i>klaver</i> |
Lasse Thoresen | Haykal for orkester, bestillingsverk |
Ravel | Klaverkonsert i G-dur |
Schumann | Symfoni nr. 2 |
Nachspielkonsert med Trondheim Sinfonietta etter konserten ca. kl. 21.30. | Så bare bli sittende. Det er ikke eget billettsalg til nachspielkonserten; den er inkludert i TSO-billetten |
Mahler | Kindertotenlieder |
Ligeti | Kammerkonsert |
Dirigent | Nicholas Collon |
Solist | Maria Stattin, mezzo |