• 05 jun. 2019
    Kl 21:00
Opera
NB! Billettsalg via Kimen Kulturhus. Du kan bestille buss til og fra Kimen til forestillingen tirsdag 4. juni samtidig som du kjøper billett.

FØRSNAKK: Operasjef i TSO Randi Stene holder en kort innledning om forestillingen, Kl. 18.15 tirsdag 4. juni i foajéen ved Kimen Kulturhus. Gratis adgang til Førsnakk. Velkommen!

Spillested: Kimen kulturhus, Stjørdal

Gluck Orfeus & Evrydike, barokkopera
Olof Boman musikalsk leder
Tine Topsøe regi
Monika Diensthuber scenografi og kostyme
Orfeus Morten Grove Frandsen
Evrydike Klara Ek
Amor Karen Mathilde Heier Hovd
Hades Fredrik Johansen Bjørk
Trondheim Vokalensemble
Operaen varer i ca. 80 minutter uten pause

Opera i tre akter av Christoph Willibald Gluck (1714-1787)


I Orfeus og Evrydike er vi midt i den greske mytologien. Myten om Orfeus, som drar til underverdenen for å hente sin elskede Evrydike, handler om kjærligheten og musikkens overskridende kraft. Gluck illustrerer Orfeus' reise og hans møte med rasende furier og salige ånder, med en musikk uten effektmakeri, men som likevel vekker sterke følelser. Lyren var hans instrument, og når Orfeus sang så kunne han fortrolle alt fra ville dyr til bekker, steiner og trær. Den er ren og avbalansert musikk, med mørke og lys, enkelhet og patos i fullkommen likevekt. Orfeus og Evrydike er fortellingen om livets skjønnhet og skrøpelighet, om tap, lengsel og mot. Det handler om musikken og kjærlighetens overskridende kraft; om å synge så vakkert at det umulige kan bli mulig.

Christoph Willibald Gluck skulle komme til å bli den mannen som reddet den seriøse operaen. I 1762 kom Glucks opera Orfeus og Eurydike. Det nye her var blant annet at menneskene ikke framstod som pappfigurer uten sjel, men mer som levende mennesker. Ytre effekter og underholdning sto nå i veien for samspillet mellom tekst og musikk. Det innholdstomme recitativo secco gikk han derfor helt bort fra. Alle resitativene (talesang) hadde tonefølge av orkester. Det blir kalt recitativo accompagnato. På denne måten ble det mer sammenheng mellom talesangen og ariene.
Persongalleriet i Orfeus & Evrydike omfatter kun de to hovedpersonene samt rollen Amor. I tillegg medvirker en skuespiller i en liten taus rolle som guden Hades. Koret fungerer som en rolle i seg selv, og de viktige korscenene bidrar til å tegne Orfeus i møtet med underverdenen og ytre krefter.

https://issuu.com/tibe_t/docs/orfeus-evrydike_program_20x20cm_bb?e=0


NB! Billettsalg via Kimen Kulturhus. Du kan bestille buss til og fra Kimen til forestillingen tirsdag 4. juni samtidig som du kjøper billett.

FØRSNAKK: Operasjef i TSO Randi Stene holder en kort innledning om forestillingen, Kl. 18.15 tirsdag 4. juni i foajéen ved Kimen Kulturhus. Gratis adgang til Førsnakk. Velkommen!

Spillested: Kimen kulturhus, Stjørdal

Gluck Orfeus & Evrydike, barokkopera
Olof Boman musikalsk leder
Tine Topsøe regi
Monika Diensthuber scenografi og kostyme
Orfeus Morten Grove Frandsen
Evrydike Klara Ek
Amor Karen Mathilde Heier Hovd
Hades Fredrik Johansen Bjørk
Trondheim Vokalensemble
Operaen varer i ca. 80 minutter uten pause

Opera i tre akter av Christoph Willibald Gluck (1714-1787)


I Orfeus og Evrydike er vi midt i den greske mytologien. Myten om Orfeus, som drar til underverdenen for å hente sin elskede Evrydike, handler om kjærligheten og musikkens overskridende kraft. Gluck illustrerer Orfeus' reise og hans møte med rasende furier og salige ånder, med en musikk uten effektmakeri, men som likevel vekker sterke følelser. Lyren var hans instrument, og når Orfeus sang så kunne han fortrolle alt fra ville dyr til bekker, steiner og trær. Den er ren og avbalansert musikk, med mørke og lys, enkelhet og patos i fullkommen likevekt. Orfeus og Evrydike er fortellingen om livets skjønnhet og skrøpelighet, om tap, lengsel og mot. Det handler om musikken og kjærlighetens overskridende kraft; om å synge så vakkert at det umulige kan bli mulig.

Christoph Willibald Gluck skulle komme til å bli den mannen som reddet den seriøse operaen. I 1762 kom Glucks opera Orfeus og Eurydike. Det nye her var blant annet at menneskene ikke framstod som pappfigurer uten sjel, men mer som levende mennesker. Ytre effekter og underholdning sto nå i veien for samspillet mellom tekst og musikk. Det innholdstomme recitativo secco gikk han derfor helt bort fra. Alle resitativene (talesang) hadde tonefølge av orkester. Det blir kalt recitativo accompagnato. På denne måten ble det mer sammenheng mellom talesangen og ariene.
Persongalleriet i Orfeus & Evrydike omfatter kun de to hovedpersonene samt rollen Amor. I tillegg medvirker en skuespiller i en liten taus rolle som guden Hades. Koret fungerer som en rolle i seg selv, og de viktige korscenene bidrar til å tegne Orfeus i møtet med underverdenen og ytre krefter.

https://issuu.com/tibe_t/docs/orfeus-evrydike_program_20x20cm_bb?e=0


Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.