-
25 nov. 2021Kl 19:30
-
Dirigent
Eivind Gullberg Jensen
-
Visuell design
Zuzana Gilhuus
-
FredkullaTonje Eero HoveThoraNina SæterhaugSkalden Gisle/fortellerHåvard StensvoldKong MagnusKjetil StøaAgmundOla Marius RyanRidder GiffardSverre Johan AalKong Inge og KolMorten KvaalKong ErikJakub Adam NiedzielaKorTrondheim Vokalensemble og TSO-koretKormesterUrša LahKonsertmesterEmily DavisLysSune Schjelderup
Program
-
Første akt - I den norske leiren ved GötaelvenKor
Kvartett
Vise (Gisle)
Resitativ, arie og duett
Sang (Margrethe)
Finale -
Andre akt - I den svenske leirenKor og soli
Arie (Thora)
Duett (Margrethe og Thora)
Vise (Giffard)
Kvintett
Kor
Finale (Fredskoret)
Om operaen
Fredkulla
av Martin Andreas Udbye (1820-1889) Libretto Carl A. Müller
Tekstbearbeidelse: Jon Bing og Tor Åge Bringsværd
Tilretteleggelse sangtekster: Runa SvareOperaen har form som et syngespill og librettoen (manus) består av sangtekster og talescener. I kveldens utgave fremføres ikke talescenene, men musikknumrene knyttes sammen med en beskrivende tekst som skalden Gisle fremfører. I det visuelle bakteppet vises Halfdan Egedius’ illustrasjoner til sagaen og bildeminner fra operaens urpremiere i 1997.
Fredkulla og premieren i Trondheim i 1997
I anledning 200-årsjubileet for Martin Andreas Udbyes fødsel (1820-1889), skulle TSO vise utdrag fra hans opera Fredkulla. Denne markeringen ble avlyst på grunn av covid 19. Nå er det igjen all mulig grunn til å ta opp Norges første opera på nytt. Udbye var født i Trondheim og virket hele sitt liv i hjembyen som organist i Hospitalskirken og i Vor Frue kirke og som sanglærer på Katedralskolen. Han skrev det som regnes som den første norske operaen, Fredkulla.Fredkulla er en stort anlagt opera i to akter. Den ble til i løpet av to hektiske måneder rundt årsskiftet 1857/58 til en libretto av rektor ved Trondheim Katedralskole, Carl Müller. Ouverturen og et utvalg arier ble fremført på konserter i Trondheim i januar og februar 1858, samt i mars 1861 og mai 1873. Ifølge avisartikler fra tiden falt spesielt ouverturen i smak hos publikum. Operaen ble til i en tid da begivenheter fra middelalderens norske historie ble omskrevet og besunget. Fredkulla sto på Christiania Theaters spilleplan i 1877. Udbye var selv på vei til Christiania for å lede prøvene da teatret brant. Så langt, men ikke lenger kom han i sine bestrebelser på å få operaen frem. Partituret brant imidlertid ikke opp.
Det var forretningsmannen Bjørn W. Lunde i Trondheim som tok initiativet til en restaurering og produksjon av verket. I regi av Musikkteatret i Trondheim hadde Fredkulla premiere i Olavshallen i Trondheim 1. februar 1997.
En musikkens dramatiker
‘’Deres Navn som Komponist har en bedre Klang end nogen Andens her til lands’’, skrev Henrik Ibsen i et brev til Martin Andreas Udbye datert 18. juli 1861, der han inviterte Trondheims-komponisten til samarbeid om en opera. Det ble ingenting av Ibsens operaplaner, men brevet forteller i klartekst om Udbyes renommé blant nasjonens kulturelite. Som korkomponist hadde allerede han en sikker posisjon.Handlingen
Operaens handling er hentet fra Magnus Berrføtts saga med historien om den svenske prinsessen Margrethe, som fikk tilnavnet Fredkulla, og hennes arbeid for å bevare freden blant de nordiske nasjoner. Krigen mellom den norske kong Magnus og svenskekongen Inge er det grunnleggende konfliktstoffet, men i handlingen oppstår det en kjærlighetshistorie mellom kong Magnus og svenskekongens datter.Stil
Orkestreringen er i wienerklassisk, tidligromantisk stil. Instrumentasjonen omfatter en besetning på cirka 40 musikere. Udbye viser tydelig påvirkning fra Mozart. Hans håndskrevne katalog viser at han eide en hel rekke Mozart-operaer i tillegg til operaer av Händel og Haydn. Det har ikke forhindret Udbye fra å vise et personlig grep både form og musikkdrama i verket.Oppbygging
Alle de 15 numrene i originalmanuskriptet er datert. Operaen åpner med en ouverture.
I fortsettelsen av første akt viser Udbye hele det klassiske repertoaret av musikkdramatiske uttrykksmidler med resitativ, arie, duetter og ensemblefinale. Andre akt følger stort sett i samme spor bortsett fra et sted der det musikalske uttrykket krever at tanken skulle ledes tilbake til sagatiden og skaldekvadet. Mot slutten stiller Margrethe som betingelse for sin kjærlighet at kongene må inngå fredsavtale. Dette danner grunnlaget for operaens finale; fred i de nordiske riker, der alle i det avsluttende, mektige fredskoret hyller ‘’Nordens samdrektige Riker’’. Mest kjent av sangnumrene er Fredkullas sang og Skaldekvadet i siste akt.Thomas Ramstad
Eivind Gullberg Jensen
Den norske dirigenten Eivind Gullberg Jensen har i år overtatt som operasjef for Bergen Nasjonale Opera. Bergen er også dirigentens hjemby. Han har en omfattende internasjonal karriere, hvor han har jobbet med mange ulike regissører og sangere fra hele verden.
- Å dirigere opera er min store pasjon, sier Gullberg Jensen, som i sin tid studerte direksjon med Ole Kristian Ruud i Trondheim. Han har gjestet TSO flere ganger.
Den nye operasjefen har ledet NDR Radiophilharmonie Hannover i 5 år, og jobbet med orkestre i de fleste større byer i Europa, de siste årene også i USA. Han er også den første nordmann som har dirigert på det velrennomerte Wiener Staatsoper.
Zuzana Gilhuus
Slovakiske Zuzana Gilhuus er regissør, scenograf, kostymedesigner og produsent og har flere operaproduksjoner for Trondheim Symfoniorkester & Opera bak seg, blant andre Cavalleria Rusticana (2005), Czardasfyrstinnen (2011) og Ridder Blåskjeggs borg (2016). I 2004 ble hun tildelt den prestisjetunge Dosky-prisen for beste kostymer for sin produksjon av Alcina ved Det slovakiske nasjonalteatret, og Lucrezia Borgia ble i 2007 nominert til Dosky-prisen i kategorien Beste regi.
Zuzana Gilhuus kommer fra Bratislava i Slovakia og bor for tiden i Norge. Hun studerte scenografi, kostymedesign og operaregi ved Academy of Performing Arts Bratislava (VSMU), og videre studier førte henne til L'École Nationale des Arts Décoratifs i Paris og Hochschule für Bildende Künste i Dresden, i tillegg til mesterklasser i opera-regi ledet av Ruth Berghaus i Berlin. I 2000 og 2001 fungerte hun som kunstnerisk leder for operaen ved Statsteater Košice i Slovakia.
Tonje Eero Hove
Sopranen Tonje Eero Hove er utdannet fra NTNU Institutt for musikk og Operahøgskolen i Oslo. Hun debuterte i 2013 som Arminda i Mozarts La finta giardiniera på Den Norske Opera, og har sunget roller som Fiordiligi i Cosi fan tutte, First Witch i Dido & Aeneas og Helena i En midtsommernatts drøm. Høsten 2019 var hun solist i den nyskrevne operaen Krenket av Trygve Brøske og Marianne Meløy.
Tonje er medlem av Trondheim Vokalensemble.
Nina Sætherhaug
Nina Sætherhaug, mezzosopran, er utdannet fra Norges Musikkhøgskole og Operahögskolan i Stockholm. Hun debuterte i 2008 ved Drottningholms Slottsteater som Lisetta i Haydns Il mondo della Luna. Hun har medvirket som solist ved blant annet Vadstena Opera, Opera West-Green House, Operaen i Kristiansund og med TSO & Opera. Hun hadde tittelrollen som Carmen i Opera Trøndelags oppsetning på Kimen i 2017 og sang rollen som Abbedissen i Sound of Music samme sted i 2019.
Nina er medlem av Trondheim Vokalensemble.
Håvard Stensvold
Barytonen Håvard Stensvold er utdannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har gjort flere roller ved Den Norske Opera, som Papageno i Tryllefløyten, Guglielmo i Cosi fan tutte, Malatesta i Don Pasquale og Schaunard i La bohème. Han sang tittelrollen i Don Giovanni med Trondheim Symfoniorkester & Opera i 2013, og har blant annet gjestet Festspiele Innsbruck, Drottningholmsoperan, Operaen i København og Mozarteum i Salzburg. Håvard har utgitt flere kritikerroste CD-er, som Schuberts Vinterreise i egen norsk oversettelse.
Kjetil Støa
Tenoren Kjetil Støa er utdannet fra NTNU Institutt for musikk og ved Operahögskolan i Stockholm, og var solistpraktikant ved Nasjonaloperaen sesongen 2010/2011. Han debuterte sommeren 2009 i rollen som Nils Lykke i operaen Olav Engelbrektsson. Ved Nasjonaloperaen har han sunget i Verdis Aida og R. Strauss’ Salome. Han sang rollen som Wagner i Boitos Mefistofele med Trondheim Symfoniorkester & Opera i 2015. Kjetil opererer hovedsakelig i Skandinavia, og regnes som en av de mest interessante tenorene vi har i dag.
Ola Marius Ryan
Tenoren Ola Marius har studert klassisk sang ved NTNU i Trondheim, og avsluttet i 2007 sin mastergrad i opera ved Operahøgskolen i Oslo. Han har medvirket i La traviata ved operaen i Kristiansund, og i 2008 gjorde han Tamino i Tryllefløyten ved Opera Trøndelag. Vinteren 2009 hadde han sin debut ved Den Norske Opera som Dr. Blind i Flaggermusen. Han har hatt flere engasjement ved Bergen Nasjonale Opera. Ola Marius er en ettertraktet konsertsanger og har mange kirkemusikalske verk på repertoaret. Han har også medvirket som sanger i TSO Vokalensemble.
Sverre Johan Aal
Barytonen Sverre Johan Aal er utdannet fra NTNU Institutt for musikk. Han har vært solist ved flere konserter og operaoppsetninger, blant annet under Olavsfestdagene, med Trondheim Symfoniorkester, ved Opera Trøndelag. ved operaen i Kristiansund, Ringsakeroperaen, Opera di Setra og engasjement ved Den Norske Opera i Oslo. I 2015 stiftet han operakompaniet Opera Øvre Kvam i hjembygda i Steinkjer.
Sverre er medlem av Trondheim Vokalensemble.
Jakub Adam Niedziela
Bassen Jakub Niedziela har studert sang ved Universitet i Stavanger og musikkpedagogikk ved Institutt for Musikk i Katowice i Polen. Han er en erfaren solist og ensemblesanger, og har blant annet jobbet med Stavanger Symfoniorkester, Trondheim Symfoniorkester, Arktisk Symfoniorkester, Kilden Vokalensemble, Trondheim Vokalensemble, Opera Rogaland, Opera Polska, Silesian Filharmonie Kor og Katowice Solist Ensemble Camerata Silesia. Niedziela bor på Tananger og jobber som freelance-sanger, dirigent og menighetsarbeider.
Morten Kvaal
Bassen Morten Kvaal er utdannet i klassisk sang og sangpedagogikk ved Institutt for musikk, NTNU. Han underviste i sang ved Vinstra videregående skole i en tiårsperiode.
Morten er medlem av Trondheim Vokalensemble.
Trondheim Vokalensemble
Trondheim Vokalensemble (TVE) består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirke og Vår Frue menighet (NDVF) og TSO. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi.
Frank Havrøy er ansatt som leder for kunstnerisk utvikling i Trondheim Vokalensemble, med spesielt ansvar for ensemblets egenvirksomhet. Havrøy er en sanger og komponist bosatt i Oslo og arbeider nå som blant annet fagseksjonsleder for vokal, dirigering og kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole, i tillegg til å være fast medlem av vokalgruppen Nordic Voices.
Ensemblet har per i dag syv fast ansatte sangere, men utvides til både tolv og seksten sangere ved behov. Det rekrutteres blant de beste både lokalt og nasjonalt.
Trondheim Symfoniske Operakor
TSO-koret er tilknyttet Trondheim Symfoniorkester & Opera og deltar i TSOs produksjoner av opera og korverk. Koret holder et høyt musikalsk nivå, og har et variert og spennende repertoar. I sesongen 2021/22 vil de delta i produksjoner av Mozarts Requiem, Puccinis Tosca, Martin Andreas Udbyes Fredkulla (den første norske opera), kveldens Stabat Mater og på TSOs nyttårskonsert. De skal også urfremføre Erlend Skomsvolls Ettertankens messe på Jazzfest 2022, ha konserter med kjente operakorstykker og samarbeide med anerkjente solister.
Dirigent for koret er Urša Lah, som er et kjent og respektert navn, både i nasjonal- og internasjonal korsammenheng.Uroppføring 1997
TSO og Musikkteatrets produksjon av operaen Fredkulla i 1997:
Regi: Sveinn Einarsson og Stein Winge
Scenografi/kostymer: John Kristian Alsaker
Fredkulla: Toril Carlsen
Kong Magnus: Kjell Magnus Sandve
Thora: Elin Osk Oskarsdottir
Kong Erik: Øystein Dillan Vardehaug
Kong Inge: Knut Stiklestad
Skalden Gisle: Roar Wik
Ridder Giffard: Per Vollestad
Agmund: Thomas RuudVil du vite mer?
25 nov. 2021Kl 19:30OperaVarighet 2 timer inkludert pause.Konserten inngår i- Plukk & miks
Opera: Fredkulla
Fredkulla - Norges første opera i konsertversjon
-
Fredkulla
Tonje Eero Hove
-
Thora
Nina Sæterhaug
-
Skalden Gisle/forteller
Håvard Stensvold
-
Kong Magnus
Kjetil Støa
-
Agmund
Ola Marius Ryan
-
Ridder Giffard
Sverre Johan Aal
-
Kong Inge og Kol
Morten Kvaal
-
Kong Erik
Jakub Adam Niedziela
-
Kor
Trondheim Vokalensemble og TSO-koret
-
Kormester
Urša Lah
-
Konsertmester
Emily Davis
-
Lys
Sune Schjelderup
-
Dirigent
Eivind Gullberg Jensen
-
Visuell design
Zuzana Gilhuus
Program
-
Første akt - I den norske leiren ved GötaelvenKor
Kvartett
Vise (Gisle)
Resitativ, arie og duett
Sang (Margrethe)
Finale
-
Andre akt - I den svenske leirenKor og soli
Arie (Thora)
Duett (Margrethe og Thora)
Vise (Giffard)
Kvintett
Kor
Finale (Fredskoret)
Om operaen
Fredkulla
av Martin Andreas Udbye (1820-1889) Libretto Carl A. Müller
Tekstbearbeidelse: Jon Bing og Tor Åge Bringsværd
Tilretteleggelse sangtekster: Runa SvareOperaen har form som et syngespill og librettoen (manus) består av sangtekster og talescener. I kveldens utgave fremføres ikke talescenene, men musikknumrene knyttes sammen med en beskrivende tekst som skalden Gisle fremfører. I det visuelle bakteppet vises Halfdan Egedius’ illustrasjoner til sagaen og bildeminner fra operaens urpremiere i 1997.
Fredkulla og premieren i Trondheim i 1997
I anledning 200-årsjubileet for Martin Andreas Udbyes fødsel (1820-1889), skulle TSO vise utdrag fra hans opera Fredkulla. Denne markeringen ble avlyst på grunn av covid 19. Nå er det igjen all mulig grunn til å ta opp Norges første opera på nytt. Udbye var født i Trondheim og virket hele sitt liv i hjembyen som organist i Hospitalskirken og i Vor Frue kirke og som sanglærer på Katedralskolen. Han skrev det som regnes som den første norske operaen, Fredkulla.Fredkulla er en stort anlagt opera i to akter. Den ble til i løpet av to hektiske måneder rundt årsskiftet 1857/58 til en libretto av rektor ved Trondheim Katedralskole, Carl Müller. Ouverturen og et utvalg arier ble fremført på konserter i Trondheim i januar og februar 1858, samt i mars 1861 og mai 1873. Ifølge avisartikler fra tiden falt spesielt ouverturen i smak hos publikum. Operaen ble til i en tid da begivenheter fra middelalderens norske historie ble omskrevet og besunget. Fredkulla sto på Christiania Theaters spilleplan i 1877. Udbye var selv på vei til Christiania for å lede prøvene da teatret brant. Så langt, men ikke lenger kom han i sine bestrebelser på å få operaen frem. Partituret brant imidlertid ikke opp.
Det var forretningsmannen Bjørn W. Lunde i Trondheim som tok initiativet til en restaurering og produksjon av verket. I regi av Musikkteatret i Trondheim hadde Fredkulla premiere i Olavshallen i Trondheim 1. februar 1997.
En musikkens dramatiker
‘’Deres Navn som Komponist har en bedre Klang end nogen Andens her til lands’’, skrev Henrik Ibsen i et brev til Martin Andreas Udbye datert 18. juli 1861, der han inviterte Trondheims-komponisten til samarbeid om en opera. Det ble ingenting av Ibsens operaplaner, men brevet forteller i klartekst om Udbyes renommé blant nasjonens kulturelite. Som korkomponist hadde allerede han en sikker posisjon.Handlingen
Operaens handling er hentet fra Magnus Berrføtts saga med historien om den svenske prinsessen Margrethe, som fikk tilnavnet Fredkulla, og hennes arbeid for å bevare freden blant de nordiske nasjoner. Krigen mellom den norske kong Magnus og svenskekongen Inge er det grunnleggende konfliktstoffet, men i handlingen oppstår det en kjærlighetshistorie mellom kong Magnus og svenskekongens datter.Stil
Orkestreringen er i wienerklassisk, tidligromantisk stil. Instrumentasjonen omfatter en besetning på cirka 40 musikere. Udbye viser tydelig påvirkning fra Mozart. Hans håndskrevne katalog viser at han eide en hel rekke Mozart-operaer i tillegg til operaer av Händel og Haydn. Det har ikke forhindret Udbye fra å vise et personlig grep både form og musikkdrama i verket.Oppbygging
Alle de 15 numrene i originalmanuskriptet er datert. Operaen åpner med en ouverture.
I fortsettelsen av første akt viser Udbye hele det klassiske repertoaret av musikkdramatiske uttrykksmidler med resitativ, arie, duetter og ensemblefinale. Andre akt følger stort sett i samme spor bortsett fra et sted der det musikalske uttrykket krever at tanken skulle ledes tilbake til sagatiden og skaldekvadet. Mot slutten stiller Margrethe som betingelse for sin kjærlighet at kongene må inngå fredsavtale. Dette danner grunnlaget for operaens finale; fred i de nordiske riker, der alle i det avsluttende, mektige fredskoret hyller ‘’Nordens samdrektige Riker’’. Mest kjent av sangnumrene er Fredkullas sang og Skaldekvadet i siste akt.Thomas Ramstad
Eivind Gullberg Jensen
Den norske dirigenten Eivind Gullberg Jensen har i år overtatt som operasjef for Bergen Nasjonale Opera. Bergen er også dirigentens hjemby. Han har en omfattende internasjonal karriere, hvor han har jobbet med mange ulike regissører og sangere fra hele verden.
- Å dirigere opera er min store pasjon, sier Gullberg Jensen, som i sin tid studerte direksjon med Ole Kristian Ruud i Trondheim. Han har gjestet TSO flere ganger.
Den nye operasjefen har ledet NDR Radiophilharmonie Hannover i 5 år, og jobbet med orkestre i de fleste større byer i Europa, de siste årene også i USA. Han er også den første nordmann som har dirigert på det velrennomerte Wiener Staatsoper.
Zuzana Gilhuus
Slovakiske Zuzana Gilhuus er regissør, scenograf, kostymedesigner og produsent og har flere operaproduksjoner for Trondheim Symfoniorkester & Opera bak seg, blant andre Cavalleria Rusticana (2005), Czardasfyrstinnen (2011) og Ridder Blåskjeggs borg (2016). I 2004 ble hun tildelt den prestisjetunge Dosky-prisen for beste kostymer for sin produksjon av Alcina ved Det slovakiske nasjonalteatret, og Lucrezia Borgia ble i 2007 nominert til Dosky-prisen i kategorien Beste regi.
Zuzana Gilhuus kommer fra Bratislava i Slovakia og bor for tiden i Norge. Hun studerte scenografi, kostymedesign og operaregi ved Academy of Performing Arts Bratislava (VSMU), og videre studier førte henne til L'École Nationale des Arts Décoratifs i Paris og Hochschule für Bildende Künste i Dresden, i tillegg til mesterklasser i opera-regi ledet av Ruth Berghaus i Berlin. I 2000 og 2001 fungerte hun som kunstnerisk leder for operaen ved Statsteater Košice i Slovakia.
Tonje Eero Hove
Sopranen Tonje Eero Hove er utdannet fra NTNU Institutt for musikk og Operahøgskolen i Oslo. Hun debuterte i 2013 som Arminda i Mozarts La finta giardiniera på Den Norske Opera, og har sunget roller som Fiordiligi i Cosi fan tutte, First Witch i Dido & Aeneas og Helena i En midtsommernatts drøm. Høsten 2019 var hun solist i den nyskrevne operaen Krenket av Trygve Brøske og Marianne Meløy.
Tonje er medlem av Trondheim Vokalensemble.
Nina Sætherhaug
Nina Sætherhaug, mezzosopran, er utdannet fra Norges Musikkhøgskole og Operahögskolan i Stockholm. Hun debuterte i 2008 ved Drottningholms Slottsteater som Lisetta i Haydns Il mondo della Luna. Hun har medvirket som solist ved blant annet Vadstena Opera, Opera West-Green House, Operaen i Kristiansund og med TSO & Opera. Hun hadde tittelrollen som Carmen i Opera Trøndelags oppsetning på Kimen i 2017 og sang rollen som Abbedissen i Sound of Music samme sted i 2019.
Nina er medlem av Trondheim Vokalensemble.
Håvard Stensvold
Barytonen Håvard Stensvold er utdannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har gjort flere roller ved Den Norske Opera, som Papageno i Tryllefløyten, Guglielmo i Cosi fan tutte, Malatesta i Don Pasquale og Schaunard i La bohème. Han sang tittelrollen i Don Giovanni med Trondheim Symfoniorkester & Opera i 2013, og har blant annet gjestet Festspiele Innsbruck, Drottningholmsoperan, Operaen i København og Mozarteum i Salzburg. Håvard har utgitt flere kritikerroste CD-er, som Schuberts Vinterreise i egen norsk oversettelse.
Kjetil Støa
Tenoren Kjetil Støa er utdannet fra NTNU Institutt for musikk og ved Operahögskolan i Stockholm, og var solistpraktikant ved Nasjonaloperaen sesongen 2010/2011. Han debuterte sommeren 2009 i rollen som Nils Lykke i operaen Olav Engelbrektsson. Ved Nasjonaloperaen har han sunget i Verdis Aida og R. Strauss’ Salome. Han sang rollen som Wagner i Boitos Mefistofele med Trondheim Symfoniorkester & Opera i 2015. Kjetil opererer hovedsakelig i Skandinavia, og regnes som en av de mest interessante tenorene vi har i dag.
Ola Marius Ryan
Tenoren Ola Marius har studert klassisk sang ved NTNU i Trondheim, og avsluttet i 2007 sin mastergrad i opera ved Operahøgskolen i Oslo. Han har medvirket i La traviata ved operaen i Kristiansund, og i 2008 gjorde han Tamino i Tryllefløyten ved Opera Trøndelag. Vinteren 2009 hadde han sin debut ved Den Norske Opera som Dr. Blind i Flaggermusen. Han har hatt flere engasjement ved Bergen Nasjonale Opera. Ola Marius er en ettertraktet konsertsanger og har mange kirkemusikalske verk på repertoaret. Han har også medvirket som sanger i TSO Vokalensemble.
Sverre Johan Aal
Barytonen Sverre Johan Aal er utdannet fra NTNU Institutt for musikk. Han har vært solist ved flere konserter og operaoppsetninger, blant annet under Olavsfestdagene, med Trondheim Symfoniorkester, ved Opera Trøndelag. ved operaen i Kristiansund, Ringsakeroperaen, Opera di Setra og engasjement ved Den Norske Opera i Oslo. I 2015 stiftet han operakompaniet Opera Øvre Kvam i hjembygda i Steinkjer.
Sverre er medlem av Trondheim Vokalensemble.
Jakub Adam Niedziela
Bassen Jakub Niedziela har studert sang ved Universitet i Stavanger og musikkpedagogikk ved Institutt for Musikk i Katowice i Polen. Han er en erfaren solist og ensemblesanger, og har blant annet jobbet med Stavanger Symfoniorkester, Trondheim Symfoniorkester, Arktisk Symfoniorkester, Kilden Vokalensemble, Trondheim Vokalensemble, Opera Rogaland, Opera Polska, Silesian Filharmonie Kor og Katowice Solist Ensemble Camerata Silesia. Niedziela bor på Tananger og jobber som freelance-sanger, dirigent og menighetsarbeider.
Morten Kvaal
Bassen Morten Kvaal er utdannet i klassisk sang og sangpedagogikk ved Institutt for musikk, NTNU. Han underviste i sang ved Vinstra videregående skole i en tiårsperiode.
Morten er medlem av Trondheim Vokalensemble.
Trondheim Vokalensemble
Trondheim Vokalensemble (TVE) består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirke og Vår Frue menighet (NDVF) og TSO. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi.
Frank Havrøy er ansatt som leder for kunstnerisk utvikling i Trondheim Vokalensemble, med spesielt ansvar for ensemblets egenvirksomhet. Havrøy er en sanger og komponist bosatt i Oslo og arbeider nå som blant annet fagseksjonsleder for vokal, dirigering og kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole, i tillegg til å være fast medlem av vokalgruppen Nordic Voices.
Ensemblet har per i dag syv fast ansatte sangere, men utvides til både tolv og seksten sangere ved behov. Det rekrutteres blant de beste både lokalt og nasjonalt.
Trondheim Symfoniske Operakor
TSO-koret er tilknyttet Trondheim Symfoniorkester & Opera og deltar i TSOs produksjoner av opera og korverk. Koret holder et høyt musikalsk nivå, og har et variert og spennende repertoar. I sesongen 2021/22 vil de delta i produksjoner av Mozarts Requiem, Puccinis Tosca, Martin Andreas Udbyes Fredkulla (den første norske opera), kveldens Stabat Mater og på TSOs nyttårskonsert. De skal også urfremføre Erlend Skomsvolls Ettertankens messe på Jazzfest 2022, ha konserter med kjente operakorstykker og samarbeide med anerkjente solister.
Dirigent for koret er Urša Lah, som er et kjent og respektert navn, både i nasjonal- og internasjonal korsammenheng.Uroppføring 1997
TSO og Musikkteatrets produksjon av operaen Fredkulla i 1997:
Regi: Sveinn Einarsson og Stein Winge
Scenografi/kostymer: John Kristian Alsaker
Fredkulla: Toril Carlsen
Kong Magnus: Kjell Magnus Sandve
Thora: Elin Osk Oskarsdottir
Kong Erik: Øystein Dillan Vardehaug
Kong Inge: Knut Stiklestad
Skalden Gisle: Roar Wik
Ridder Giffard: Per Vollestad
Agmund: Thomas RuudVil du vite mer?
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:Nødvendige cookiesSikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.