• 23 mar. 2019
    Kl 20:00
  • 25 mar. 2019
    Kl 20:00
  • 27 mar. 2019
    Kl 20:00
  • 29 mar. 2019
    Kl 20:00
Opera
Charles Gounod Faust, opera i fem akter
Libretto Jules Barbier og Michel Carré etter Goethes Faust
Varighet 3 1/2 timer inkl. to pauser
Forestilling er opprinnelig produsert av Latvias nasjonale opera

Klikk på denne linken for å høre høydepunkter fra Faust: SPOTIFY

Charles Gounods (1818-1893) opera er basert på Goethes berømte drama Faust. Den hadde premiere ved Théâtre Lyrique i Paris i mars 1859. Det er all den vakre musikken og blomstrende melodikken som har gjort denne operaen så fortjent populær.

På mange måter ligger nøkkelen til operaen i de to musikalsk sett geniale Mephistopheles-sangene i andre akt, Dansen rundt Gullkalven, Le veau d’or, en virvlende tarantella med demoniske innslag og Serenaden i tredje akt, som er full av djevelsk ironi. Teksten med sine profetier, og den fantastiske musikken fører oss rett inn i tidens jag etter å ta for oss av materielle goder, og strekke oss etter evig ungdom og udødelighet. Mephistopheles spiller på hele sitt repertoar av tilbud og fristelser for å overtale Faust til å overlate sin sjel til ham, mot løfte om evig ungdom. Faust fristes også overmåte av synet av den unge, uskyldige og vakre Marguerite. Virkningsfull og populær er Juvelarien, Ah! Je ris de me voir si belle, i tredje akt med sine triller og koloraturer som Marguerite synger mens hun beundrer de smykkene hun tror Faust har etterlatt seg i et forsøk på å forføre henne, foranlediget av den onde selv. Finalen til andre akt bygger på den berømte Valsen, La valse, og møtets første sødme mellom Marguerite og Faust, der den ene valsemelodien avløser den andre. Gripende er også Fausts følelsessterke Cavatine, Salut! Demeure chaste et pure, i tredje akt. Et annen populær arie er Valentins bønn, Avant de quitter ces lieux, i andre akt, det gloriøse Soldatkoret, Gloire immortelle, i fjerde akt og den dramatiske Valpurgisnatten, Anges purs! Anges radieux!, i femte akt. Bare for å nevne noen av de mange musikalske perlene. Det er den blomstrende melodikken som har gjort denne operaen så fortjent populær.

Charles Gounod og hans librettister har tilrettelagt Goethes verk for operascenen, og har i fortettet form ivaretatt alle elementer som en opera bør inneholde; kampen om det gode og det onde, kjærlighet og intrigespill og et drama på liv og død akkompagnert av vakker musikk både i solistpartier og i store korscener. Regissøren Aiks Karapetjans er blitt berømmet for sin sans for både skjønnhet og grøss. I Faust får vi begge deler.

Faust, den yngre Bror Magnus Tødenes (23., 25. og 27. mars), tenor
Raimonds Bramanis (29. mars), tenor
Marguerite Hege Gustava Tjønn, sopran
Mephistopheles Peter Martinčič, bass
Valentin, Marguerites bror Yngve Søberg, baryton
Siebel, en student Ingeborg Gillebo, sopran
Marthe, Marguerites venninne Siv Oda Hagerupsen, alt
Wagner, Valentins venn Jørgen Backer, baryton
Faust, den eldre Olegs Orlovs, tenor
Trondheim Vokalensemble
Trondheim Symfoniorkester
TSO-koret
Dirigent Anja Bihlmaier
Regi Aiks Karapetjans
Scenografi Kristaps Skulte
Kostyme Kristīne Pasternaka
Lysdesign AJ Weissbard
Koreografi Linda MĪļā
Video Artis Dzērve
Konsertmester Alexander Kagan
Kormester Ursa Lah

Priser
Rad 10-15, plass 10-30 voksne 625 kr, honnør 560 kr Parkett voksne 575 kr, honnør 510 kr, student og barn (u.19 år) 430 kr - Balkong voksne 480 kr, honnør 350, student og barn (u.19 år) 430 kr (Alle priser + avgift)

COOP-medlemmer tilbys rabatterte billetter. Rabatten er gyldig kun ved uttak av billetter i Olavshallens billettluke eller Trondheim Torg.

Charles Gounod Faust, opera i fem akter
Libretto Jules Barbier og Michel Carré etter Goethes Faust
Varighet 3 1/2 timer inkl. to pauser
Forestilling er opprinnelig produsert av Latvias nasjonale opera

Klikk på denne linken for å høre høydepunkter fra Faust: SPOTIFY

Charles Gounods (1818-1893) opera er basert på Goethes berømte drama Faust. Den hadde premiere ved Théâtre Lyrique i Paris i mars 1859. Det er all den vakre musikken og blomstrende melodikken som har gjort denne operaen så fortjent populær.

På mange måter ligger nøkkelen til operaen i de to musikalsk sett geniale Mephistopheles-sangene i andre akt, Dansen rundt Gullkalven, Le veau d’or, en virvlende tarantella med demoniske innslag og Serenaden i tredje akt, som er full av djevelsk ironi. Teksten med sine profetier, og den fantastiske musikken fører oss rett inn i tidens jag etter å ta for oss av materielle goder, og strekke oss etter evig ungdom og udødelighet. Mephistopheles spiller på hele sitt repertoar av tilbud og fristelser for å overtale Faust til å overlate sin sjel til ham, mot løfte om evig ungdom. Faust fristes også overmåte av synet av den unge, uskyldige og vakre Marguerite. Virkningsfull og populær er Juvelarien, Ah! Je ris de me voir si belle, i tredje akt med sine triller og koloraturer som Marguerite synger mens hun beundrer de smykkene hun tror Faust har etterlatt seg i et forsøk på å forføre henne, foranlediget av den onde selv. Finalen til andre akt bygger på den berømte Valsen, La valse, og møtets første sødme mellom Marguerite og Faust, der den ene valsemelodien avløser den andre. Gripende er også Fausts følelsessterke Cavatine, Salut! Demeure chaste et pure, i tredje akt. Et annen populær arie er Valentins bønn, Avant de quitter ces lieux, i andre akt, det gloriøse Soldatkoret, Gloire immortelle, i fjerde akt og den dramatiske Valpurgisnatten, Anges purs! Anges radieux!, i femte akt. Bare for å nevne noen av de mange musikalske perlene. Det er den blomstrende melodikken som har gjort denne operaen så fortjent populær.

Charles Gounod og hans librettister har tilrettelagt Goethes verk for operascenen, og har i fortettet form ivaretatt alle elementer som en opera bør inneholde; kampen om det gode og det onde, kjærlighet og intrigespill og et drama på liv og død akkompagnert av vakker musikk både i solistpartier og i store korscener. Regissøren Aiks Karapetjans er blitt berømmet for sin sans for både skjønnhet og grøss. I Faust får vi begge deler.

Faust, den yngre Bror Magnus Tødenes (23., 25. og 27. mars), tenor
Raimonds Bramanis (29. mars), tenor
Marguerite Hege Gustava Tjønn, sopran
Mephistopheles Peter Martinčič, bass
Valentin, Marguerites bror Yngve Søberg, baryton
Siebel, en student Ingeborg Gillebo, sopran
Marthe, Marguerites venninne Siv Oda Hagerupsen, alt
Wagner, Valentins venn Jørgen Backer, baryton
Faust, den eldre Olegs Orlovs, tenor
Trondheim Vokalensemble
Trondheim Symfoniorkester
TSO-koret
Dirigent Anja Bihlmaier
Regi Aiks Karapetjans
Scenografi Kristaps Skulte
Kostyme Kristīne Pasternaka
Lysdesign AJ Weissbard
Koreografi Linda MĪļā
Video Artis Dzērve
Konsertmester Alexander Kagan
Kormester Ursa Lah

Priser
Rad 10-15, plass 10-30 voksne 625 kr, honnør 560 kr Parkett voksne 575 kr, honnør 510 kr, student og barn (u.19 år) 430 kr - Balkong voksne 480 kr, honnør 350, student og barn (u.19 år) 430 kr (Alle priser + avgift)

COOP-medlemmer tilbys rabatterte billetter. Rabatten er gyldig kun ved uttak av billetter i Olavshallens billettluke eller Trondheim Torg.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.