-
02 aug. 2017Kl 21:00
Konsertsted | Nidarosdomen |
Sofia Gubaidulina | Über Liebe und Hass, oratorium |
Dirigent | Andres Mustonen |
Solister | Aite Asszonyy, sopran |
Mati Turi, tenor | |
Rauno Elt, baryton | |
Pavlo Balakin, bass | |
Kor | Trondheim Vokalensemble |
Purcell Choir | |
Nidaros Domkor | |
Sofia Gubaidulina | Fachwerk, for bayan, strykeorkester og slagverk |
Solist | Geir Draugsvoll, bayan |
Det er en eksistensiell kraft over 85 år gamle Sofia Gubaidulina når hun utforsker musikalske fantasier om apokalypsen med mystikk og spiritualitet. Den verdenskjente russiske komponisten står bak to verk som kommer til å drønne mellom veggene i Nidarosdomen. Oratoriet Über Liebe und Hass, Om kjærlighet og hat, kan sees som en refleksjon over kjærlighetens og hatets vilkår i verden. Det er basert på religiøse tekster og fremstår som en kamp mellom de beste og verste sider ved den menneskelige natur. Über liebe und hass hadde premiere i Tallin i oktober i fjor i anledning komponistens 85 årsdag.
Kvelden i Nidarosdomen avsluttes med det halvtimes lange mørke og gripende Fachwerk, som hadde Norgespremiere i Trondheim 8. oktober 2011 i Nidarosdomen med strykere og slagverkere fra Trondheim Symfoniorkester. Solist var den norske akkordionisten Geir Draugsvoll, som verket er tilegnet. Fachwerk betyr bindingsverk, og viser komponistens fascinasjon for arkitektoniske strukturer. Musikken er full av spennende klanger og en porsjon religiøs mystisisme. Den tyske kulturavisen Die Zeit kåret i 2011 CD-innspillingen av Fachwerk som «Best Album of the Year»
Det var ingenting som tydet på at Sofia Gubaidulina skulle få en internasjonal karriere da hun studerte i Moskva på 1950-tallet. Hun fikk politisk refs, og ble svartelistet. Berømmelse fikk hun i Vesten før hun selv hadde vært utenfor Sovjets grenser da fiolinkonserten Offertorium ble smuglet ut av fiolinisten Gidon Kremer og fremført i Wien i 1981. Med ett var det klart at Sofia Gubaidulina er en av vår tids betydeligste komponister. I 1992 flyttet hun til Hamburg. Der lever den kristne komponisten et disiplinert arbeidsliv, uten telefon og datamaskin. Gubaidulina er en særdeles vital komponist med en egen evne til å formidle sitt budskap med tyngde og kompleksitet. Hun har i flere tiår vært et forbilde for oppvoksende generasjoner av komponister.
Konserten er i regi av Olavsfestdagene
Olavsfestdagene: Om kjærlighet og hat
Konsertsted | Nidarosdomen |
Sofia Gubaidulina | Über Liebe und Hass, oratorium |
Dirigent | Andres Mustonen |
Solister | Aite Asszonyy, sopran |
Mati Turi, tenor | |
Rauno Elt, baryton | |
Pavlo Balakin, bass | |
Kor | Trondheim Vokalensemble |
Purcell Choir | |
Nidaros Domkor | |
Sofia Gubaidulina | Fachwerk, for bayan, strykeorkester og slagverk |
Solist | Geir Draugsvoll, bayan |
Det er en eksistensiell kraft over 85 år gamle Sofia Gubaidulina når hun utforsker musikalske fantasier om apokalypsen med mystikk og spiritualitet. Den verdenskjente russiske komponisten står bak to verk som kommer til å drønne mellom veggene i Nidarosdomen. Oratoriet Über Liebe und Hass, Om kjærlighet og hat, kan sees som en refleksjon over kjærlighetens og hatets vilkår i verden. Det er basert på religiøse tekster og fremstår som en kamp mellom de beste og verste sider ved den menneskelige natur. Über liebe und hass hadde premiere i Tallin i oktober i fjor i anledning komponistens 85 årsdag.
Kvelden i Nidarosdomen avsluttes med det halvtimes lange mørke og gripende Fachwerk, som hadde Norgespremiere i Trondheim 8. oktober 2011 i Nidarosdomen med strykere og slagverkere fra Trondheim Symfoniorkester. Solist var den norske akkordionisten Geir Draugsvoll, som verket er tilegnet. Fachwerk betyr bindingsverk, og viser komponistens fascinasjon for arkitektoniske strukturer. Musikken er full av spennende klanger og en porsjon religiøs mystisisme. Den tyske kulturavisen Die Zeit kåret i 2011 CD-innspillingen av Fachwerk som «Best Album of the Year»
Det var ingenting som tydet på at Sofia Gubaidulina skulle få en internasjonal karriere da hun studerte i Moskva på 1950-tallet. Hun fikk politisk refs, og ble svartelistet. Berømmelse fikk hun i Vesten før hun selv hadde vært utenfor Sovjets grenser da fiolinkonserten Offertorium ble smuglet ut av fiolinisten Gidon Kremer og fremført i Wien i 1981. Med ett var det klart at Sofia Gubaidulina er en av vår tids betydeligste komponister. I 1992 flyttet hun til Hamburg. Der lever den kristne komponisten et disiplinert arbeidsliv, uten telefon og datamaskin. Gubaidulina er en særdeles vital komponist med en egen evne til å formidle sitt budskap med tyngde og kompleksitet. Hun har i flere tiår vært et forbilde for oppvoksende generasjoner av komponister.
Konserten er i regi av Olavsfestdagene