-
25 jan. 2018Kl 20:30
– Helge Myrstad, cello TSO, om Elgars cellokonsert
Dirigent | Han-Na Chang |
Solist | Truls Mørk, cello |
Elgar | Cellokonsert |
Sjostakovitsj | Symfoni nr. 8 |
– Han-Na Chang
I den store og mektige Symfoni nr.8 fra 1943 har han drukket sorgens beger helt til bunns. Verket krever voldsomt mye av orkesteret. De skal spille dødsens stille, knusende kraftig, svært presist og meget utholdende. Symfonien har fem avsnitt som hver især er ulike arenaer med hver sine karakteristiske egenskaper der kampen om livets berettigelse foregår. Den omfangsrike første sats setter en grunnstemning. Det er en bredt anlagt klagesang over de døde. Både andre og tredje sats fremstår som nærbilder av krigens vesen. Symfonien toner ut i en stemning av resignasjon, men her er det flere instrumentale enkeltprestasjoner som om Sjostakovitsj vil understreke at mot overmakten er det bare individet som kan vinne. Komponisten betraktet den åttende symfonien som sitt Requiem.
Elgars Cellokonsert er fylt av et dypt vemod. Vi hører stemmen til en aldrende komponist. Elgar sa at den oppsummerer "a man’s attitude to life". Den ble til i kjølvannet av den første verdenskrig, en tid som smadret så mye fremtidstro og modernitetsoptimisme. Dette er høstmusikk med lav sol, melankoli og ettertenksomhet.
Mørk og Elgar
– Helge Myrstad, cello TSO, om Elgars cellokonsert
Dirigent | Han-Na Chang |
Solist | Truls Mørk, cello |
Elgar | Cellokonsert |
Sjostakovitsj | Symfoni nr. 8 |
– Han-Na Chang
I den store og mektige Symfoni nr.8 fra 1943 har han drukket sorgens beger helt til bunns. Verket krever voldsomt mye av orkesteret. De skal spille dødsens stille, knusende kraftig, svært presist og meget utholdende. Symfonien har fem avsnitt som hver især er ulike arenaer med hver sine karakteristiske egenskaper der kampen om livets berettigelse foregår. Den omfangsrike første sats setter en grunnstemning. Det er en bredt anlagt klagesang over de døde. Både andre og tredje sats fremstår som nærbilder av krigens vesen. Symfonien toner ut i en stemning av resignasjon, men her er det flere instrumentale enkeltprestasjoner som om Sjostakovitsj vil understreke at mot overmakten er det bare individet som kan vinne. Komponisten betraktet den åttende symfonien som sitt Requiem.
Elgars Cellokonsert er fylt av et dypt vemod. Vi hører stemmen til en aldrende komponist. Elgar sa at den oppsummerer "a man’s attitude to life". Den ble til i kjølvannet av den første verdenskrig, en tid som smadret så mye fremtidstro og modernitetsoptimisme. Dette er høstmusikk med lav sol, melankoli og ettertenksomhet.