-
17 mar. 2016Kl 20:30
I årene fra 1815 var Beethoven temmelig langt nede. Ulykkelig kjærlighet, tiltagende døv og i en svingende mental tilstand. Men han kom igjennom det, og fra 1818 skrev han sine mest originale og visjonære verker: den niende symfonien, Hammerklaversonaten, de sene strykekvartettene. Missa Solemnis var nok den største overraskelsen, for komponisten hadde et anstrengt forhold til kirken. Beethoven var ingen aktiv kirkegjenger, og mislikte flere av kirkens dogmer. Men altså, i 1818, etter kriseårene, blusset en interesse for kirkemusikk opp hos Beethoven. Han ville skrive en messe som skulle vise verden en ny og sann form for religiøs musikk. Hensikten var å tenne den personlige religiøsiteten hos medvirkende og publikum. En subjektiv, religiøs bekjennelse. Det gjør han ved å overskride alle normer, både hva angår størrelse og kompleksitet. Musikken er tatt ut av sin liturgiske ramme. Messen er enestående i sin art med sin ubønnhørlige strenghet, store kontraster og sin store spiritualitet. Den stiller krav til både utøvere og publikum. Missa Solemnis utfordrer oss stadig, etter nesten 200 år, som et av Beethovens mest tidløse og provoserende verker.
Dirigent | Andrew Parrott |
Solister | Galina Averina, sopran Ingeborg Gilleboe, alt Magnus Staveland, tenor Halvor F. Mellien, baryton |
Kor | Nidaros domkor og Nidarosdomens oratoriekor Kormester: Karen Haugom Olsen Nidarosdomens Jentekor Kormester: Anita Brevik |
Beethoven | Missa Solemnis |
Missa Solemnis
I årene fra 1815 var Beethoven temmelig langt nede. Ulykkelig kjærlighet, tiltagende døv og i en svingende mental tilstand. Men han kom igjennom det, og fra 1818 skrev han sine mest originale og visjonære verker: den niende symfonien, Hammerklaversonaten, de sene strykekvartettene. Missa Solemnis var nok den største overraskelsen, for komponisten hadde et anstrengt forhold til kirken. Beethoven var ingen aktiv kirkegjenger, og mislikte flere av kirkens dogmer. Men altså, i 1818, etter kriseårene, blusset en interesse for kirkemusikk opp hos Beethoven. Han ville skrive en messe som skulle vise verden en ny og sann form for religiøs musikk. Hensikten var å tenne den personlige religiøsiteten hos medvirkende og publikum. En subjektiv, religiøs bekjennelse. Det gjør han ved å overskride alle normer, både hva angår størrelse og kompleksitet. Musikken er tatt ut av sin liturgiske ramme. Messen er enestående i sin art med sin ubønnhørlige strenghet, store kontraster og sin store spiritualitet. Den stiller krav til både utøvere og publikum. Missa Solemnis utfordrer oss stadig, etter nesten 200 år, som et av Beethovens mest tidløse og provoserende verker.
Dirigent | Andrew Parrott |
Solister | Galina Averina, sopran Ingeborg Gilleboe, alt Magnus Staveland, tenor Halvor F. Mellien, baryton |
Kor | Nidaros domkor og Nidarosdomens oratoriekor Kormester: Karen Haugom Olsen Nidarosdomens Jentekor Kormester: Anita Brevik |
Beethoven | Missa Solemnis |
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:
Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.