TSO | Mahlers sjette

  • 29 aug. 2019
    Kl 21:30
Klassisk symfoni

Sesongåpning

Dirigent Han-Na Chang
Mahler Symfoni nr. 6, den tragiske
Gullrekka
Sølvsuper 2

Mahlers sjette
Sjefdirigent Han-Na Chang har igjen valgt å åpne en ny sesong med Mahler, en komponist som står hennes hjerte nær. Det spesielle med Gustav Mahlers musikk er at han så på den som et middel til å uttrykke de store spørsmålene i tilværelsen. Dybdene og alvoret i livet gjorde det naturlig for ham å anvende de store for­mene. Musikken er meget bredt lagt opp, og Mahler ser her sin rolle som komponist å samordne verdens, ja, hele universets flerstemthet. Det er et kolossalt orkesteroppbud Mahler foreskriver i denne symfonien med de berømte tre skjebne slagene i siste sats ‘’som til slutt feller ham som et tre’’. Symfonien er Mahlers Scener fra et ekteskap, og i første sats portretterer komponisten sin hustru Alma. Ettertiden har også gitt dette verket navnet den tragiske. For i denne symfonien dominerer mørke stemninger. Det er komponistens kamp med og mot seg selv. Samtidig er verket den mest klassiske av Mahlers symfonier. Av og til tenker man på Beethoven, men så sprekker det hele, og skeive valser og kafémusikk slipper til.

I samarbeid med Luftforsvarets musikkorps

LFMK-logo.jpg#asset:4426

Sesongåpning

Dirigent Han-Na Chang
Mahler Symfoni nr. 6, den tragiske
Gullrekka
Sølvsuper 2

Mahlers sjette
Sjefdirigent Han-Na Chang har igjen valgt å åpne en ny sesong med Mahler, en komponist som står hennes hjerte nær. Det spesielle med Gustav Mahlers musikk er at han så på den som et middel til å uttrykke de store spørsmålene i tilværelsen. Dybdene og alvoret i livet gjorde det naturlig for ham å anvende de store for­mene. Musikken er meget bredt lagt opp, og Mahler ser her sin rolle som komponist å samordne verdens, ja, hele universets flerstemthet. Det er et kolossalt orkesteroppbud Mahler foreskriver i denne symfonien med de berømte tre skjebne slagene i siste sats ‘’som til slutt feller ham som et tre’’. Symfonien er Mahlers Scener fra et ekteskap, og i første sats portretterer komponisten sin hustru Alma. Ettertiden har også gitt dette verket navnet den tragiske. For i denne symfonien dominerer mørke stemninger. Det er komponistens kamp med og mot seg selv. Samtidig er verket den mest klassiske av Mahlers symfonier. Av og til tenker man på Beethoven, men så sprekker det hele, og skeive valser og kafémusikk slipper til.

I samarbeid med Luftforsvarets musikkorps

LFMK-logo.jpg#asset:4426