Kjøp billett
- mektige Mahler
  • 15 sep. 2022
    Kl 19:30
Klassisk symfoni
Varer i ca. 1 time og 15 min. uten pause.
Konserten inngår i
  • Gullrekka
  • Sølvsuper
  • Plukk & miks
- mektige Mahler
  • Dirigent

    Han-Na Chang

  • Konsertmester
    Daniel Turcina

Program

  • Gustav Mahler
    (1860 - 1911)
    Symfoni nr. 5 i ciss-moll, op (1902)

    - Part I
    Trauermarsch
    Stürmisch bewegt, mit größter Vehemenz

    - Part II
    Scherzo

    - Part III
    Adagietto
    Rondo - finale

Om konserten

«Himmel, hva vil tilhørerne si til denne primitive musikken, dette frådende, brølende, rasende hav av lyd?», skrev Mahler i et brev til sin kone etter første øvelse i Köln. Symfonien er dristig og dramatisk, full av energi og besluttsomhet, men inneholder også den uendelig vakre satsen Adagietto, kjent fra blant annet Døden i Venedig. Til tross for komponistens beskrivelse er symfoni nr. 5 en av hans lyseste symfonier, også en av de mest spilte.

Sjefdirigent Han-Na Chang om kveldens program

Mahler 5: as is well known, Mahler said a symphony must contain the Universe. And Mahler created 10 extraordinary universes - starting with the First Symphony and drawing to a close with Das Lied von der Erde and the Ninth. This Fifth marks a new “instrumental” phase of Mahler’s Symphonies, when he created music solely for the orchestra without adding human voices.

The Fifth starts with a funeral march of powerful impact followed by a wild fantasy that is the second movement, almost hysterical in its extreme and intense mood swings - which to me is a searing cry of the soul. Every note is dripping with blood tears… his music is so intense, so keenly felt and fiercely expressed, that sometimes my bones shiver….

Then the third movement in all its glory, shows the glory of life itself, of health, youth, dance, the sunny days of strength…

The fourth movement is an intimate love song, a deep and intense declaration of his love to his new bride, Alma. They got married during the winter between the summers when Mahler started and finished this symphony. Here is a true reflection of his personal life in this symphony of Universe! A beautiful, poignant, truthful moment. How this movement makes my heart ache! Mahler was a true poet…

Then this incredible last movement, full of bursting energy, optimism, joy, playful, looking forwards - to a new start.

So yes. Mahler did indeed hold the whole Universe in his Symphonies !!!!!

I love Mahler’s music for his inexhaustible passion and energy. His music always ploughs deep deep into his own doubts, miseries, hopes, joys, highs and lows - he is never afraid to push the limits of expression, to go for the genuine naked emotions - this is not music for mere entertainment, not the time for being elegant or polished in expression… it is as raw as the mountain peaks and as mysterious as the deep ocean floor… and when my colleagues and I perform Mahler, we hold onto it as if for our own dear lives… that is the power of Mahler’s music. His music makes us give absolutely everything we’ve got.

His is Music of extremes - extreme beauty, extreme anguish, extreme joy, extreme pain…

Life is the sum of all our feelings, and living through Mahler’s Symphony, I always feel I have lived a whole lifetime more!

Han-Na Chang

Han-Na Chang har vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester & Opera siden 2017, og før det første gjestedirigent fra 2013. Hun har så langt tatt orkesteret med på en musikalsk reise mot nye høyder, og de mottok stående ovasjoner da de i 2019 turnerte i Changs fødeland, Sør-Korea.

Chang har for lengst blitt lagt merke til internasjonalt, for sin lidenskap og styrke, sitt skarpe intellekt, sin tekniske presisjon og dype innsikt i utøvelsen av sitt kunstneriske virke. Hun har jobbet med orkestre som Sächsische Staatskapelle Dresden, WDR Sinfonieorchester Köln, Bamberger Symphoniker, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Minnesota Orchestra, symfoniorkestrene i blant annet Cincinnati, St Louis, Indianapolis, Seattle, Göteborg, Singapore, Tokyo og Toronto, Oslo-Filharmonien, Kungliga Filharmonikerna i Stockholm og Orchestra del Teatro di San Carlo di Napoli. Kommende debuter inkluderer blant annet Concertgebouworkest i Amsterdam, San Francisco Symphony, Rotterdam Philharmonic Orchestra og Danish National Symphony Orchestra.

Hun startet sin musikalske karriere som cellist, og vant i 1994 Den internasjonale Rostropovitsj-konkurransen i en alder av 11 år. I årene som fulgte var hun solist med alle de største orkestrene, som Berliner Philharmoniker, New York og Los Angeles Philharmonic, Boston, Chicago, Bayerischen Rundfunks og London Symphony Orchestras. Hennes EMI-innspillinger er både prisbelønte og bestselgende verden over.

Om konserten

«Himmel, hva vil tilhørerne si til denne primitive musikken, dette frådende, brølende, rasende hav av lyd?», skrev Mahler i et brev til sin kone etter første øvelse i Köln. Symfonien er dristig og dramatisk, full av energi og besluttsomhet, men inneholder også den uendelig vakre satsen Adagietto, kjent fra blant annet Døden i Venedig. Til tross for komponistens beskrivelse er symfoni nr. 5 en av hans lyseste symfonier, også en av de mest spilte.

Sjefdirigent Han-Na Chang om kveldens program

Mahler 5: as is well known, Mahler said a symphony must contain the Universe. And Mahler created 10 extraordinary universes - starting with the First Symphony and drawing to a close with Das Lied von der Erde and the Ninth. This Fifth marks a new “instrumental” phase of Mahler’s Symphonies, when he created music solely for the orchestra without adding human voices.

The Fifth starts with a funeral march of powerful impact followed by a wild fantasy that is the second movement, almost hysterical in its extreme and intense mood swings - which to me is a searing cry of the soul. Every note is dripping with blood tears… his music is so intense, so keenly felt and fiercely expressed, that sometimes my bones shiver….

Then the third movement in all its glory, shows the glory of life itself, of health, youth, dance, the sunny days of strength…

The fourth movement is an intimate love song, a deep and intense declaration of his love to his new bride, Alma. They got married during the winter between the summers when Mahler started and finished this symphony. Here is a true reflection of his personal life in this symphony of Universe! A beautiful, poignant, truthful moment. How this movement makes my heart ache! Mahler was a true poet…

Then this incredible last movement, full of bursting energy, optimism, joy, playful, looking forwards - to a new start.

So yes. Mahler did indeed hold the whole Universe in his Symphonies !!!!!

I love Mahler’s music for his inexhaustible passion and energy. His music always ploughs deep deep into his own doubts, miseries, hopes, joys, highs and lows - he is never afraid to push the limits of expression, to go for the genuine naked emotions - this is not music for mere entertainment, not the time for being elegant or polished in expression… it is as raw as the mountain peaks and as mysterious as the deep ocean floor… and when my colleagues and I perform Mahler, we hold onto it as if for our own dear lives… that is the power of Mahler’s music. His music makes us give absolutely everything we’ve got.

His is Music of extremes - extreme beauty, extreme anguish, extreme joy, extreme pain…

Life is the sum of all our feelings, and living through Mahler’s Symphony, I always feel I have lived a whole lifetime more!

Han-Na Chang

Han-Na Chang har vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester & Opera siden 2017, og før det første gjestedirigent fra 2013. Hun har så langt tatt orkesteret med på en musikalsk reise mot nye høyder, og de mottok stående ovasjoner da de i 2019 turnerte i Changs fødeland, Sør-Korea.

Chang har for lengst blitt lagt merke til internasjonalt, for sin lidenskap og styrke, sitt skarpe intellekt, sin tekniske presisjon og dype innsikt i utøvelsen av sitt kunstneriske virke. Hun har jobbet med orkestre som Sächsische Staatskapelle Dresden, WDR Sinfonieorchester Köln, Bamberger Symphoniker, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Minnesota Orchestra, symfoniorkestrene i blant annet Cincinnati, St Louis, Indianapolis, Seattle, Göteborg, Singapore, Tokyo og Toronto, Oslo-Filharmonien, Kungliga Filharmonikerna i Stockholm og Orchestra del Teatro di San Carlo di Napoli. Kommende debuter inkluderer blant annet Concertgebouworkest i Amsterdam, San Francisco Symphony, Rotterdam Philharmonic Orchestra og Danish National Symphony Orchestra.

Hun startet sin musikalske karriere som cellist, og vant i 1994 Den internasjonale Rostropovitsj-konkurransen i en alder av 11 år. I årene som fulgte var hun solist med alle de største orkestrene, som Berliner Philharmoniker, New York og Los Angeles Philharmonic, Boston, Chicago, Bayerischen Rundfunks og London Symphony Orchestras. Hennes EMI-innspillinger er både prisbelønte og bestselgende verden over.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.