• 25 mar. 2021
    Kl 20:30
Opera

DIGITAL KONSERT

På tross av pandemi og sosial nedstenging, her kommer en gledelig nyhet! Konserten med Lise Davidsen og TSO vil bli sendt digitalt på adressa.no torsdag 25. mars kl. 19:30.

Klikk her for å se konserten!

Nå er vi inne i en ny periode med krafttak mot korona. TSO støtter opp om dette ved å ikke ha publikum i salen, og istedenfor gjøre konserten tilgjengelig for alle digitalt. Nå får hele Norge mulighet til å høre denne fantastiske konserten med vår internasjonale sopranstjerne. Konserten blir dirigert av vår 1.gjestedirigent James Gaffigan.

VIPPS
Konserten er tilgjengelig for alle. Om du ønsker å gi en gave til TSOs program for barn og unge kan du VIPPSE til 605304. Takk for støtten.

Vi ønsker deg en riktig god fornøyelse!

Dirigent James Gaffigan
Solist Lise Davidsen, sopran
Program
Giuseppe Verdi Ouverturen til Siciliansk vesper
Verdi ‘’Ma dall’arido stelo divulsa’’, Amelias arie i 2.akt fra Maskeballet
Verdi Ballabili, dansescene i tredje akt fra Macbeth
Verdi ‘’Tu che le vanita’’, Elisabeths arie i 5.akt fra Don Carlo
L.v. Beethoven Leonore ouverture nr. 3
Beethoven ‘’Abscheulicher! wo eilst du hin’’, Leonores arie i 1.akt fra Fidelio
Wagner Waldweben, orkesterstykke fra Siegfried
Richard Wagner ‘’Dich, teure Halle’’, Elisabeths arie i 2.akt fra Tannhäuser

Lise DavidsenHun er en lyrisk dramatisk sopran fra Stokke i Vestfold, som omtales som ‘’en ny Kirsten Flagstad’’ og ‘’århundrets stemme’’.Hun er utdannet i klassisk sang ved Griegakademiet i Bergen i 2010, og fra det Det kgl. Danske Musikkakademi i 2014. The Times var rause med lovordene etter Lise Davidsens debut ved The Metropolitan Opera i New York i høsten 2019, i rollen som Lisa i Tsjaikovskijs Spar dame: ‘’Davidsens stemme har en silkemyk tekstur, og med et sølvskimmer som gir den en gjennomtrengende søyle'’’. Hun har signert for fem nye roller over tre sesonger med The Met. Lise Davidsen slo igjennom internasjonalt sommeren 2015, da hun vant både Plácido Domingos sangkonkurranse Operalia i London, Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse, samt publikumsprisen, medieprisen og 2.pris i Belvedere-konkurransen i Amsterdam. Hun har siden den gang gjestet anerkjente operahus som Wiener Staatsoper, Bayerische Staatsoper og Royal Opera House, Covent Garden.

James Gaffigan
James Gaffigan har nylig takket ja til å bli Trondheim Symfoniorkester & Operas første gjestedirigent. Han er også sjefsdirigent for Luzerner Sinfonieorchester og første gjestedirigent i Nederland Radio Philharmonic Orchestra. Han ble nylig utnevnt som kunstnerisk leder for Verbier Festival Junior Orchestra i Sveits. James Gaffigan er en ekstraordinær orkesterbygger. Han er genuint opptatt av å utvikle musikk av høy kvalitet som beriker og berører både de som spiller musikken og de som hører på. Gaffigan tilbringer mye tid i Norge med sin norske kone, Camilla Kjøll, og deres sønn. Camilla er fiolinist og har ofte vært konsertmester i TSO. Før pandemien var James Gaffigans timeplan fylt opp med orkester- og operaengasjementer i de store konsert- og operahusene i Europa og USA.

Siciliansk Vesper er skrevet på bestilling av operaen i Paris i 1855. Den er ikke av Verdis mest kjente og spilte, men ouverturen har stått seg godt på konsertprogrammene. Som operaen starter ouverturen fredfullt om kvelden i Palermo, der byens befolkning har avtalt at når klokkene ringer til aftensmesse (vesper), så er det signalet til det opprøret som skal sette den franske okkupasjonsmakten på porten.
Verdi var stadig på jakt etter virkningsfulle emner, og det fant han i Shakespeares mørke og dramatiske Macbeth og det blodige begjæret etter den skotske kronen. For at en tekst skulle begeistre Verdi, krevde han store lidenskaper, skarpt tegnede karakterer og dramatiske situasjoner. Ballabili er en ren instrumental dansescene fra operaen.
Operaen Maskeballet henter sin handling fra mordet på Gustav III i operaen i Stockholm i 1792. Operaen var beregnet på oppføring i Napoli, men ble stoppet av sensuren. I Amelias resitativ og arie 'Ma dall’arido stelo divula' synger hun på galgebakken utenfor byen mens hun leter etter den urten som skal kurere hennes utroskap med guvernøren.
Don Carlos, uroppført i Paris i 1867, er basert på Friedrich von Schillers drama. Den gordiske knute knyttes allerede i operaens første akt. Den franske prinsesse Elisabeth forelsker seg i den spanske kronprinsen Don Carlos, men må gifte seg med hans far, kong Filip. Carlos er på vei til Flandern. Han vil befri Nederlandene fra farens tyranni og tar en trist avskjed med Elisabeth som synger sin arie ‘’Tu che le vanita’’ .

Beethovens tredje forsøk på en ouverture til operaen Fidelio, Leonoreouverture, lever sitt eget liv som et flott konsertstykke på orkestrenes repertoar. Fidelio-ouverturen derimot spilles sjelden uavhengig av operaen. I Leonores store og vakre resitativ og arie i første akt, ’Abscheulicher! wo eilst du hin’, ber hun om at håpet ikke må slukke slik at hun får sin elskede Florestan ut fra den onde guvernør Pizzaros fengsel.

Operaen Tannhäuser og sangerkrigen på Wartburg, til Wagners egen libretto, er fra 1845. Det er hans mest selvbiografiske, og tittelfiguren, som har gitt operaen dens navn, er litt av et selvportrett. Tannhäuser vender tilbake i slottet Wartburg tidsnok til å delta i den store sangerkonkurransen. Sangernes oppgave er å skildre den rene kjærlighetens vesen. I glad forventning om å høre Tannhäuser synge trer Elisabeth inn i hallen med sin store ‘’Dich, teure Halle, grüss’ ich wieder’’ og bekjenner at hun elsker ham.
Waldweben, Skogens sus, er et orkesterstykke fra tredje avsnitt i Wagners syklus Nibelungenringen, operaen Siegfried. Det er et magisk øyeblikk og et meget stemningsfullt stykke, ja, blant de vakreste i hele Ringen. Ved siden av det mye oppførte Valkyrierittet er Waldweben et populært konsertutdragene fra operasyklusen.

DIGITAL KONSERT

På tross av pandemi og sosial nedstenging, her kommer en gledelig nyhet! Konserten med Lise Davidsen og TSO vil bli sendt digitalt på adressa.no torsdag 25. mars kl. 19:30.

Klikk her for å se konserten!

Nå er vi inne i en ny periode med krafttak mot korona. TSO støtter opp om dette ved å ikke ha publikum i salen, og istedenfor gjøre konserten tilgjengelig for alle digitalt. Nå får hele Norge mulighet til å høre denne fantastiske konserten med vår internasjonale sopranstjerne. Konserten blir dirigert av vår 1.gjestedirigent James Gaffigan.

VIPPS
Konserten er tilgjengelig for alle. Om du ønsker å gi en gave til TSOs program for barn og unge kan du VIPPSE til 605304. Takk for støtten.

Vi ønsker deg en riktig god fornøyelse!

Dirigent James Gaffigan
Solist Lise Davidsen, sopran
Program
Giuseppe Verdi Ouverturen til Siciliansk vesper
Verdi ‘’Ma dall’arido stelo divulsa’’, Amelias arie i 2.akt fra Maskeballet
Verdi Ballabili, dansescene i tredje akt fra Macbeth
Verdi ‘’Tu che le vanita’’, Elisabeths arie i 5.akt fra Don Carlo
L.v. Beethoven Leonore ouverture nr. 3
Beethoven ‘’Abscheulicher! wo eilst du hin’’, Leonores arie i 1.akt fra Fidelio
Wagner Waldweben, orkesterstykke fra Siegfried
Richard Wagner ‘’Dich, teure Halle’’, Elisabeths arie i 2.akt fra Tannhäuser

Lise DavidsenHun er en lyrisk dramatisk sopran fra Stokke i Vestfold, som omtales som ‘’en ny Kirsten Flagstad’’ og ‘’århundrets stemme’’.Hun er utdannet i klassisk sang ved Griegakademiet i Bergen i 2010, og fra det Det kgl. Danske Musikkakademi i 2014. The Times var rause med lovordene etter Lise Davidsens debut ved The Metropolitan Opera i New York i høsten 2019, i rollen som Lisa i Tsjaikovskijs Spar dame: ‘’Davidsens stemme har en silkemyk tekstur, og med et sølvskimmer som gir den en gjennomtrengende søyle'’’. Hun har signert for fem nye roller over tre sesonger med The Met. Lise Davidsen slo igjennom internasjonalt sommeren 2015, da hun vant både Plácido Domingos sangkonkurranse Operalia i London, Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse, samt publikumsprisen, medieprisen og 2.pris i Belvedere-konkurransen i Amsterdam. Hun har siden den gang gjestet anerkjente operahus som Wiener Staatsoper, Bayerische Staatsoper og Royal Opera House, Covent Garden.

James Gaffigan
James Gaffigan har nylig takket ja til å bli Trondheim Symfoniorkester & Operas første gjestedirigent. Han er også sjefsdirigent for Luzerner Sinfonieorchester og første gjestedirigent i Nederland Radio Philharmonic Orchestra. Han ble nylig utnevnt som kunstnerisk leder for Verbier Festival Junior Orchestra i Sveits. James Gaffigan er en ekstraordinær orkesterbygger. Han er genuint opptatt av å utvikle musikk av høy kvalitet som beriker og berører både de som spiller musikken og de som hører på. Gaffigan tilbringer mye tid i Norge med sin norske kone, Camilla Kjøll, og deres sønn. Camilla er fiolinist og har ofte vært konsertmester i TSO. Før pandemien var James Gaffigans timeplan fylt opp med orkester- og operaengasjementer i de store konsert- og operahusene i Europa og USA.

Siciliansk Vesper er skrevet på bestilling av operaen i Paris i 1855. Den er ikke av Verdis mest kjente og spilte, men ouverturen har stått seg godt på konsertprogrammene. Som operaen starter ouverturen fredfullt om kvelden i Palermo, der byens befolkning har avtalt at når klokkene ringer til aftensmesse (vesper), så er det signalet til det opprøret som skal sette den franske okkupasjonsmakten på porten.
Verdi var stadig på jakt etter virkningsfulle emner, og det fant han i Shakespeares mørke og dramatiske Macbeth og det blodige begjæret etter den skotske kronen. For at en tekst skulle begeistre Verdi, krevde han store lidenskaper, skarpt tegnede karakterer og dramatiske situasjoner. Ballabili er en ren instrumental dansescene fra operaen.
Operaen Maskeballet henter sin handling fra mordet på Gustav III i operaen i Stockholm i 1792. Operaen var beregnet på oppføring i Napoli, men ble stoppet av sensuren. I Amelias resitativ og arie 'Ma dall’arido stelo divula' synger hun på galgebakken utenfor byen mens hun leter etter den urten som skal kurere hennes utroskap med guvernøren.
Don Carlos, uroppført i Paris i 1867, er basert på Friedrich von Schillers drama. Den gordiske knute knyttes allerede i operaens første akt. Den franske prinsesse Elisabeth forelsker seg i den spanske kronprinsen Don Carlos, men må gifte seg med hans far, kong Filip. Carlos er på vei til Flandern. Han vil befri Nederlandene fra farens tyranni og tar en trist avskjed med Elisabeth som synger sin arie ‘’Tu che le vanita’’ .

Beethovens tredje forsøk på en ouverture til operaen Fidelio, Leonoreouverture, lever sitt eget liv som et flott konsertstykke på orkestrenes repertoar. Fidelio-ouverturen derimot spilles sjelden uavhengig av operaen. I Leonores store og vakre resitativ og arie i første akt, ’Abscheulicher! wo eilst du hin’, ber hun om at håpet ikke må slukke slik at hun får sin elskede Florestan ut fra den onde guvernør Pizzaros fengsel.

Operaen Tannhäuser og sangerkrigen på Wartburg, til Wagners egen libretto, er fra 1845. Det er hans mest selvbiografiske, og tittelfiguren, som har gitt operaen dens navn, er litt av et selvportrett. Tannhäuser vender tilbake i slottet Wartburg tidsnok til å delta i den store sangerkonkurransen. Sangernes oppgave er å skildre den rene kjærlighetens vesen. I glad forventning om å høre Tannhäuser synge trer Elisabeth inn i hallen med sin store ‘’Dich, teure Halle, grüss’ ich wieder’’ og bekjenner at hun elsker ham.
Waldweben, Skogens sus, er et orkesterstykke fra tredje avsnitt i Wagners syklus Nibelungenringen, operaen Siegfried. Det er et magisk øyeblikk og et meget stemningsfullt stykke, ja, blant de vakreste i hele Ringen. Ved siden av det mye oppførte Valkyrierittet er Waldweben et populært konsertutdragene fra operasyklusen.