• 28 aug. 2014
    Kl 23:30
Klassisk symfoni

SESONGÅPNING

Ingen forlater en fremføring av Sjostakovitsj dramatiske syvende symfoni uberørt. Mindre enn tre måneder etter at Tyskland angrep Sovjetunionen den 22. juni 1941 sto fienden foran Leningrads porter. Men da Heeresgruppe Nord ikke klarte å trenge inn i Russlands gamle hovedstad, og ingen av partene mønstret styrke nok til å slå motstanderen, besluttet Hitler at byens innbyggere skulle sultes ut og fjernes fra jordens overflate. Slik begynte «de 900 dagene».

Komponisten skrev de tre første satsene før han i oktober ble forflyttet til byen Kujbysjev hvor symfonien ble fullført og fremført av det evakuerte Bolsjoj-teatrets orkester 5. februar 1942. En mikrofilm av partituret ble smuglet til Vesten, og bare i konsertsesongen 1942/43 ble symfonien oppført mer enn 60 ganger i USA.
Premieren i den beleirede byen Leningrad må ha vært en tildragelse ulikt alt annet i musikkhistorien. De eneste profesjonelle musikerne som fantes i byen var en gruppe medlemmer av byens radioorkester. Med hjelp av amatørmusikere og militærkommandoen som ga permisjon til musikere ute i felten, fikk man skrapt sammen nok folk til fremføre symfonien 9. august 1942 i radioens Store studio. De som hadde en fungerende radio kunne høre den, men fremfor alt hadde man dradd ledninger og satt opp høyttalere på en rekke sentrale steder rundt om i byen. Der sto mennesker i klynger og lyttet til den musikken som handlet om dem; symfonien som Sjostakovitsj hadde tilegnet "Leningrads heltemodige forsvar".

Den berømte "marsjen" i første sats knyttet til den tyske invasjonen tar opp i seg en populær melodi fra Franz Lehars Den glade enke, som var Hitlers favoritt. Symfonien ble Sovjetstatens og også Vestens fremste symbol på kampen mot aksemakten.

Musikken har også et annet tema; et rekviem som uttrykker den tanken at kunst, litteratur og vitenskap må utvikle seg til tross for krigen. Man kan faktisk si at symfonien er en polemikk mot utsagnet: Når kanonene buldrer, tier musene.

Leningradsymfonien varer i ca 70 minutter

Journalist Per Egil Hegge vil holde en innledning fra scenen (ca 20 minutter)

Sjostakovitsj Symfoni nr. 7, <i>Leningradsymfonien</i>
DIRIGENT Krzysztof Urbański
<i>I samarbeid med <br>Luftforsvarets Musikkorps</i>
Innledning Per Egil Hegge

SESONGÅPNING

Ingen forlater en fremføring av Sjostakovitsj dramatiske syvende symfoni uberørt. Mindre enn tre måneder etter at Tyskland angrep Sovjetunionen den 22. juni 1941 sto fienden foran Leningrads porter. Men da Heeresgruppe Nord ikke klarte å trenge inn i Russlands gamle hovedstad, og ingen av partene mønstret styrke nok til å slå motstanderen, besluttet Hitler at byens innbyggere skulle sultes ut og fjernes fra jordens overflate. Slik begynte «de 900 dagene».

Komponisten skrev de tre første satsene før han i oktober ble forflyttet til byen Kujbysjev hvor symfonien ble fullført og fremført av det evakuerte Bolsjoj-teatrets orkester 5. februar 1942. En mikrofilm av partituret ble smuglet til Vesten, og bare i konsertsesongen 1942/43 ble symfonien oppført mer enn 60 ganger i USA.
Premieren i den beleirede byen Leningrad må ha vært en tildragelse ulikt alt annet i musikkhistorien. De eneste profesjonelle musikerne som fantes i byen var en gruppe medlemmer av byens radioorkester. Med hjelp av amatørmusikere og militærkommandoen som ga permisjon til musikere ute i felten, fikk man skrapt sammen nok folk til fremføre symfonien 9. august 1942 i radioens Store studio. De som hadde en fungerende radio kunne høre den, men fremfor alt hadde man dradd ledninger og satt opp høyttalere på en rekke sentrale steder rundt om i byen. Der sto mennesker i klynger og lyttet til den musikken som handlet om dem; symfonien som Sjostakovitsj hadde tilegnet "Leningrads heltemodige forsvar".

Den berømte "marsjen" i første sats knyttet til den tyske invasjonen tar opp i seg en populær melodi fra Franz Lehars Den glade enke, som var Hitlers favoritt. Symfonien ble Sovjetstatens og også Vestens fremste symbol på kampen mot aksemakten.

Musikken har også et annet tema; et rekviem som uttrykker den tanken at kunst, litteratur og vitenskap må utvikle seg til tross for krigen. Man kan faktisk si at symfonien er en polemikk mot utsagnet: Når kanonene buldrer, tier musene.

Leningradsymfonien varer i ca 70 minutter

Journalist Per Egil Hegge vil holde en innledning fra scenen (ca 20 minutter)

Sjostakovitsj Symfoni nr. 7, <i>Leningradsymfonien</i>
DIRIGENT Krzysztof Urbański
<i>I samarbeid med <br>Luftforsvarets Musikkorps</i>
Innledning Per Egil Hegge

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.