TSO | Kammeropera: Terminus

Kjøp billett
Ny norsk opera av Therese Ulvo og Marit Eikemo!
  • 05 jun. 2025
    Kl 19:00
  • 07 jun. 2025
    Kl 19:00
Opera
Varer i 1,5 time
Sted:
Rosendal teater
Ny norsk opera av Therese Ulvo og Marit Eikemo!
  • Regi

    Maren Bjørseth

  • Musikalsk ledelse

    Magnus Loddgard

  • Scenografi/kostyme

    Olav Myrtved

  • Lysdesign

    Norunn Standal

  • ...

  • Lola

    Eli Kristin Hansveen

  • Politikaren / Dei tilsette

    Tone Kummervold

  • Legen

    Sakarias Fredriksen Tranvåg

  • Dei tilsette

    Magne Fremmerlid

  • Direktøren

    Magnus Staveland

  • Demonstrantar

    Trondheim Vokalensemble

Program

  • Therese Ulvo / Marit Eikemo
    Terminus

Om operaen

En middelaldrende, utrangla kvinne ligger i en hotellseng og sover. På nattbordet står en flaske sjampanje og noen glass. Lola våkner brått og reiser seg opp i senga med et brøl...

Hva har skjedd? Hvordan har den slitne Lola havnet i den lekre hotellsenga? Er hun rusa, igjen, eller er hun død og har havna i himmelen?

Ja, for hun var jo syk – både hun og alle vennene på gata. En pandemi hadde brutt ut blant byens uteliggere, og folk fryktet dem mer enn noen gang.

Men nå er sårene stelt, lakenet er rent og vinen er kald. Lola befinner seg på et «Superior comfort room» på Hotell Terminus – med egen konto, Lovely Lola, i sosiale media.

Med skråblikk på vår tid

Som en Holbergs Jeppe i vår tid, narres Lola inn i et drama med henne selv i hovedrollen. De hotellansatte vil spille henne et puss, og pussbelagte sår blir til fjerne minner fra i går, når Lola møter luksus og popularitet.

Utenfor rom 314 høres demonstranter, kommentatorer og politikere. Og inni Lola roper noe kjent: en sorg over å bli forlatt, ikke bli hørt, sett og hjulpet da det virkelig gjaldt.

Hvilket ansvar har vi for hverandre – og hva innebærer det i vår tid? Hva er egentlig sykt, og hva er friskt? Hva er ekte, og hva er iscenesatt? Slike spørsmål stiller Terminus, uten å komme med entydige svar.

Spennende norske kunstnere står bak

Bak denne helt nye operaen står Therese Birkelund Ulvo, en av landets ledende komponister. Hun har tidligere skrevet verker for blant andre Oslo Filharmonien (In the Cage, 2019), Kringkastingsorkestret (Please don’t Hesitate, 2017) og Oslo Quartet Series (Dusk Shimmer, 2022). Librettist er Marit Eikemo, kjent for sin tydelige, samfunnskritiske og underholdende penn, i romaner som Team Tuva og i essaysamlingen Samtidsruinar.

Regissør er Maren E. Bjørseth fra Stjørdal, som blant annet sto bak Lehman-trilogien og Romeo og Julie på Det Norske Teatret, Et juleeventyr og Alle mine sønner på Nationaltheatret, samt Anna Karenina ved Oslo Nye Teater. Maren skal også regissere Rent på Trøndelag Teater kommende sesong.

Hør premieresamtale

Komponist Therese Ulvo, tekstforfatter Marit Eikemo og regissør Maren Bjørseth i samtale med dramaturg Hedda Høgåsen-Hallesby, i regi av Den Norske Opera & Ballett

Et nyskapende operasamarbeid

For at norsk operakunst skal leve og utvikle seg er det viktig å skape nye relevante historier og musikk. Derfor har vi engasjert tre librettister og tre komponister for å lage tre verk som skal spilles i Norges tre største byer.

Samarbeidet ble innledet allerede for fire år siden, da Eivind Gullberg Jensen lanserte ideen for Randi Stene. Han var nytilsatt operasjef i Bergen og hun jobbet som operasjef her hos oss. De ble enige om å få med seg Den Norske Opera i samarbeidet.

- Opera er en kostbar kunstform. Derfor er terskelen høy for å la nye stemmer slippe til og lage produksjoner for hovedscenen. Samtidig er det å skape ny musikkdramatikk vesentlig for utviklingen av operakunst i Norge.

Det skulle vise seg at det ikke var vanskelig å få med seg Oslo i samarbeidet, ikke minst på grunn av at Randi Stene ble nytilsatt operasjef i hovedstaden i 2020. Da tok Anne Kathrine Slungård over stafettpinnen for TSO og sammen skaper vi operahistorie.

Det utviklet seg noen uskrevne grunnprinsipper for samarbeidet. De skulle engasjere forfattere som ikke har skrevet for opera tidligere. Deretter skulle de finne en egnet komponist, og formatet skulle være kammeropera.
Ofte blir et nyskrevet verk kun spilt én gang på ett sted. Nå vil alle disse verkene fremføres i Norges tre største byer, i et format som gjør at det også kan tas med på turné rundt om i hele Norge.

Det er første gang tre norske operaselskaper går sammen om en seriebestilling av nye verk. Dette vil føre til at vi får flere forfattere som har erfaring med å skrive for opera, noe som er viktig for å holde liv i og utvikle operakunsten i Norge. Gjennom å skape historier som er relevante for publikum i dag, bidrar også dette til å fornye operakunsten både fra innsiden og utsiden. Nye verk vitaliserer ikke bare publikum, men også de som er ansvarlige for å skape operakunst i Norge.

Magnus Loddgard

Magnus ble født i 1979 i Trondheim. Han begynte å lære fiolin som femåring – både folkemusikk og klassisk musikk. Da han var ti år gammel, begynte han å spille piano. Akkordenes og harmonienes verden fascinerte ham så mye at pianoet etter hvert ble hans hovedinstrument. Etter musikklinjen på videregående studerte han piano med Sigurd Slåttebrekk ved Norges musikkhøgskole, og senere orkesterdireksjon med professor Ole Kristian Ruud. Under mastergraden i Oslo hadde han et utvekslingssemester ved Universität der Künste i Berlin med professor Lutz Köhler.

I Berlin forelsket han seg i opera som kunstform, og begynte å jobbe som repetitør og assisterende dirigent ved Den Norske Opera & Ballett. Etter sju år i teateret ønsket han å dirigere selv og tilegne seg ytterligere kunnskap om musikkens verden. Tiden i Berlin satte dype spor, og i dag bor og jobber han der.

Som frilanser har han fortsatt å dirigere mye opera og en rekke konserter. Repertoaret hans er svært variert, og han liker å dirigere crossover-prosjekter og barnekonserter like mye som klassiske symfonier. Han er spesielt interessert i ny musikk. Å høre noe for aller første gang er alltid en helt spesiell opplevelse for ham – enten det er en stor opera eller et kort konsertstykke.

Fra 2017 til 2020 fikk han også muligheten til å få innblikk bak kulissene som studieleder ved Komische Oper Berlin, og videreutviklet sin kjærlighet til teateret.

- Foto: Astrid Waller

Eli Kristin Hanssveen

Sopranen Eli Kristin Hanssveen debuterte ved Nasjonaloperaen i 2002 og ble fast solist fra 2007. Her har hun gjort seg bemerket med sterke kvinneroller som Gilda i Rigoletto, Norina i Don Pasquale, Zerbinetta i Ariadne auf Naxos, Musetta i La bohème, Pamina, Nattens dronning og Første dame i Tryllefløyten, Evrydike i Orfeus og Evrydike(Gluck), Violetta i La traviata, Liù i Turandot, Kvinnen i Rolf Wallins opera Elysium og Sylva Varescu i Czardasfyrstinnen.

De siste årene har hun sunget rollene Sylva Varescu i Czardasfyrstinnen, Anna i De syv dødssynder og Despina i Così fan tutte.

Rollen som Violetta i La traviata har hun også sunget med Nasjonaloperaen på turné i Stavanger, Bodø og Tromsø. Hun har gjort Cio-Cio-San i Madama Butterfly på Oscarsborgoperaen og gitt liv til Solveig i Peer Gynt i Kina og på Peer Gynt-spelet på Gålå. Innen musikkteater har hun imponert som Aldonza/Dulcinea i mannen frå La Mancha og Fionula i Jorden rundt på 80 dager. Hun var første sanger til å motta Tom Wilhelmsens opera-og ballettpris i 2009.

Eli Kristin Hanssveen har stor musikalsk appetitt og holder høy aktivitet med konserter, turneer og festivaler innenfor både opera og andre genre. Hun har også gjort seg bemerket med TV-opptredener på både Stjernekamp og Melodi Grand Prix. I 2018 etablerte hun i tillegg sin egen festival Operafest Røykenvik. Hun har gitt ut flere CD-er, deriblant solo-CD-en Sempre libera med opera-arier.

Tekst: Den Norske Opera & Ballett

- Foto: Jörg Wiesner

Tone Kummervold

Tone Kummervold debuterte ved Den Norske Opera & Ballett i 2009 og ble fra sesongen 2012/2013 fast medlem av solistensemblet. Her har hun sunget tittelrollene i Carmen og La Cenerentola, og en rekke andre store roller som bl.a. Suzuki i Madama Butterfly, Olga i Eugen Onegin, Mary i Den flyvende hollender, Flora i La traviata, Varvara i Katja Kabanova, Sonetka i Lady Macbeth fra Mtsensk, Clothilde i Norma, Abbedissen i Suor Angelica og Mor i Hans og Grete. Blant hennes nyeste roller kan nevnes Maddalena i Rigoletto og Angela i Missy Mazzolis nyskrevne verk The Listeners, urfremført høsten 2022.

Hun har også utmerket seg i andre nyere verker, som Le grand macabre, Knut Vaages opera Khairos, Kaija Saariahos L'amour de loin – og Synne Skouens opera Ballerina.

Kummervold sang i Nasjonaloperaens konsertante versjon av Irgens-Jensens Heimferd, var sangsolist med Operaorkestret i Mahlers 3. symfoni og i DNO&B og Oslo-Filharmoniens samarbeid om Mahlers 8. symfoni.

Hun har gjort flere andre operaroller i inn- og utland, og sommeren 2021 var hun Tredje dame i Tryllefløyten ved Glyndebourne Festival i England. Hennes varme, unike klang har også ført henne til konsertengasjement med Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkestret og Filarmonica Romana i Italia.

Våren 2024 tolket hun Moder Marie i Karmelittsøstrene (Dialogues des Carmélites) av Poulenc ved Den Norske Opera & Ballett, og i mai og juni var hun The Old Lady i Candide av Leonard Bernstein samme sted.

Høsten 2024 var hun den skjeggete damen Baba i The Rake’s Progress av Stravinsky på Den Norske Opera & Ballett. Deretter gjestet hun Bergen Nasjonale Opera i rollen som Brigitta i De dødes by (Die tote Stadt), regissert av Calixto Bieito.

I november samme år ga hun ut albumet "Unravel Tradition" på Simax, sammen med Vertavo-kvartetten og pianisten Knut Erik Jensen, med musikk av bl.a. Missy Mazzoli, Eva Holm Foosnæs og Kurt Weill.

Denne sommeren (2025) skal Tone Kummervold rolledebutere som Mérope i Enescus opera Oedipe på Bregenzer Festspiele i Østerrike.

Hovedkilde: Den Norske Opera & Ballett

- Foto: DNO & B

Sakarias Fredriksen Tranvåg

Sakarias Fredriksen Tranvåg har sin utdanning fra Barratt Due Musikkinstitutt og Operaakademiet i København.

I sesongen 21/22 gjorde han sin debut ved Den Kongelige Opera i København i rollen som Kristian i Maskeballet av Verdi. Der sang han også Sciarrone i Puccinis Tosca samme sesong.

Sakarias var ansatt som solistpraktikant ved Den Norske Opera & Ballett i sesongene 22/23 og 23/24. Der debuterte han i rollen som Robert Baker i Wonderful Town. Senere har han gjort roller som Fiorello i Barberen i Sevilla, Feri von Kerekes i Czardasfyrstinnen, Barone Douphol i La traviata, Un Chirurgo i La forza del destino, John Styx i Orfeus i underverdenen, Yamadori i Madama Butterfly og Bror i De syv dødssyndene ved Den Norske Opera & Ballett. Han gjorde også rollen som Schaunard i La bohème ved Opera Østfold i våren 24.

Sakarias er også en aktiv konsert- og oratoriesanger med verker som Dichterliebe av Schumann, Vinjesangene av Grieg, Messias av Händel og Ein deutsches Requiem av Brahms.

Tekst: Den Norske Opera & Ballett

- Foto: DNO & B

Magne Fremmerlid

I perioden 1997 til 2016 var bassen Magne Fremmerlid fast tilknyttet solistensemblet ved Nasjonaloperaen. På hans mangfoldige repertoar står roller som Scarpia i Tosca, Sarastro i Tryllefløyten, Colline i La bohème, Kommandanten i Don Giovanni, Fafner i Rhingullet, Hagen i Götterdämmerung, Vannånden i Rusalka, Kong Marke i Tristan og Isolde, Heinrich i Lohengrin, Hermann i Tannhäuser, Stuart i Jorden rundt på 80 dager og Tempo/Nettuno i Ulysses vender hjem.

Han har også bemerket seg i roller som Dikoj i Katja Kabanova, prest i Tryllefløyten og Daland i Den flyvende hollender – i tillegg til Boris i Lady Macbeth fra Mtsensk.

Fremmerlids sjangermessige spenn er bredt og inkluderer både tørrfiskoperaen Querini på Røst og jazzoperaen Storkaren under festivalen Fjord Cadenza. I tillegg er han en etterspurt konsert- og oratoriesanger og har vært solist en rekke ganger med Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester og Stavanger Symfoniorkester.

Våren 2016 medvirket Fremmerlid, sammen med Hege Høisæter, i «Ringen på 80 minutter». Dette var deres avskjedsforestilling som solister ved Nasjonaloperaen. Som nåværende frilanser har Fremmerlid vært engasjert ved Den Norske Opera & Ballett som Bonzo i Madama Butterfly, Sarastro i Tryllefløyten, og i Absalon Pedersøn Beyer i Anne Pedersdotter.

Fremmerlid er en hyppig gjest på norske distriktsoperascener, som Opera Nordfjord, Operaen i Kristiansund og Opera Østfold, og sommeren 2019 sang han Ramphis i Aida på Oscarsborgoperaen.

Hovedkilde: Den Norske Opera og Ballett

- Foto: Eirik Berg

Magnus Staveland

Magnus Staveland ble høsten 2021 engasjert som fast solist i Den Norske Opera & Balletts solistensemble. Der har han gjort roller som blant annet Orfeus i Orfeus i underverdenen, Gastone i La traviata, Aigistos i Elektra og Far i Weills De syv dødssynder. Sesongen 23/24 sang han Guido Bardi i Blåskjeggs borg, kapellanen i Karmelittsøstrene og Guvernør/ Vanderdendur/ Ratgotski i Bernsteins Candide.

På reportoaret hans finner vi ellers roller som Don Ottavio i Don Giovanni, Tamino i Tryllefløyten, Ferrando i Così fan tutte, Medoro i Orlando Paladino, Aret i Haydns Philemon og Bauchis, Evandre i Glucks Alceste, Ati i Glucks Ariesto, Giova i Glucks Bauci e Filemone, Clotarco i Rossinis Armida, og Anfinomo i Il ritorno d'Ulisse in Patri og Nerone i Poppeas kroning av Monteverdi. I tillegg kommer en rekke roller i verker av komponister som Händel, Cavalli og Scarlatti.

Staveland har gjort internasjonal karriere som konsertsanger, operasanger og på CD-innspillinger. Han har vært engasjert ved Teatro alla Scala i Milano, La Fenice i Venezia, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino i Firenze, Teatro Real Madrid, Staatsoper Berlin, Theater an der Wien, Opéra Garnier Paris, Théâtre de La Monnaie i Brussel, Opera Vlaanderen i Antwerpen, Perm State Opera, Ho Chi Minh Opera House, Kungliga Operan i Stockholm, Det Kongelige Teater i København, Festival d'Aix-en-Provence, Händel-festivalen i Halle, Nationaltheater Mannheim, Opera de Rouen Normandie, Musikfest Bremen og Drottningholmfestivalen i Stockholm.

De siste årene har han beveget seg mer inn i det romantiske repertoaret og bl.a. debutert som Erik i Wagners Den flyvende hollender, Max i Webers Der Freischütz, Aegisth i Elektra av Strauss og Guido Bardi i Zemlinskys En florentinsk tragedie.

Staveland er en etterspurt konsertsanger innenfor barokkrepertoaret. Våren 2015 høstet han strålende anmeldelser for Vivaldis L'oracolo in Messina på The Barbican i London, senere har han sunget i Bragherona i Gasmans L'opera seria ved La Monnaie i Brussel; videre i Bachs Johannespasjonen i Brüssel med B'Rock Baroque Orchestra Ghent, på BBC Proms i Royal Albert Hall med Vespers av Monteverdi, i Bachs Matteuspasjonen i Bergen og i Beethovens Missa Solemnis og Bachs Juleoratorium med Trondheim Symfoniorkester.

Han har samarbeidet med en rekke av verdens ledende dirigenter: Rinaldo Alessandrini, Fabio Biondi, Ivor Bolton, Alessandro de Marchi, Rafael Frühbeck de Burgos, Philippe Herreweghe, René Jacobs, Andrew Manze, Andrew Parrot, George Petrou, Jukka-Pekka Saraste, Marc Soustrot, Karl-Heinz Steffens, Jörg Straube, Peter Szilvay, Eivind Gullberg Jensen, Ottaviano Tenerani, Lars-Erik ter Jung og Tim Weiss.

Tekst: Den Norske Opera & Ballett

Trondheim Vokalensemble

Sopran: Tonje Eero Hove, Ranveig Helen Lægreid

Alt: Maria Moen Nohr, Oda Fredriksen

Tenor: Sigmund Lahn, Arnstein Morken

Bass: Morten Kvaal, Iver Bogen

Musikere

Konsertmester: Cam Kjøll

Fløyte: Sophie Berggren

Klarinett: Rik De Geyter

Slagverk: Helgi Thorleiksson

Fiolin: Mathieu Roussel, Caroline Simon, Hilde Kjøll

Bratsj: Julia Neher, Verona Rapp, Kristin Jæger

Cello: Joakim Munkner, Live Sunniva Smidt

Kontrabass: Håkan Henriksen

Stab

Studieleder: Boris Schäfer

Kormester: Håkon Matti Skrede

Musikalsk innstudering: Tuomas Taneli Juutilainen

Assisterende regissør: Heidi Bruun Nedregaard

Produsent: Anne Kathrine Fallmyr

Inspisient: Johan Henrik Neergaard

Dramaturg: Hedda Høgåsen-Hallesby

Repetitør: Knut Erik Jensen

Om operaen

En middelaldrende, utrangla kvinne ligger i en hotellseng og sover. På nattbordet står en flaske sjampanje og noen glass. Lola våkner brått og reiser seg opp i senga med et brøl...

Hva har skjedd? Hvordan har den slitne Lola havnet i den lekre hotellsenga? Er hun rusa, igjen, eller er hun død og har havna i himmelen?

Ja, for hun var jo syk – både hun og alle vennene på gata. En pandemi hadde brutt ut blant byens uteliggere, og folk fryktet dem mer enn noen gang.

Men nå er sårene stelt, lakenet er rent og vinen er kald. Lola befinner seg på et «Superior comfort room» på Hotell Terminus – med egen konto, Lovely Lola, i sosiale media.

Med skråblikk på vår tid

Som en Holbergs Jeppe i vår tid, narres Lola inn i et drama med henne selv i hovedrollen. De hotellansatte vil spille henne et puss, og pussbelagte sår blir til fjerne minner fra i går, når Lola møter luksus og popularitet.

Utenfor rom 314 høres demonstranter, kommentatorer og politikere. Og inni Lola roper noe kjent: en sorg over å bli forlatt, ikke bli hørt, sett og hjulpet da det virkelig gjaldt.

Hvilket ansvar har vi for hverandre – og hva innebærer det i vår tid? Hva er egentlig sykt, og hva er friskt? Hva er ekte, og hva er iscenesatt? Slike spørsmål stiller Terminus, uten å komme med entydige svar.

Spennende norske kunstnere står bak

Bak denne helt nye operaen står Therese Birkelund Ulvo, en av landets ledende komponister. Hun har tidligere skrevet verker for blant andre Oslo Filharmonien (In the Cage, 2019), Kringkastingsorkestret (Please don’t Hesitate, 2017) og Oslo Quartet Series (Dusk Shimmer, 2022). Librettist er Marit Eikemo, kjent for sin tydelige, samfunnskritiske og underholdende penn, i romaner som Team Tuva og i essaysamlingen Samtidsruinar.

Regissør er Maren E. Bjørseth fra Stjørdal, som blant annet sto bak Lehman-trilogien og Romeo og Julie på Det Norske Teatret, Et juleeventyr og Alle mine sønner på Nationaltheatret, samt Anna Karenina ved Oslo Nye Teater. Maren skal også regissere Rent på Trøndelag Teater kommende sesong.

Hør premieresamtale

Komponist Therese Ulvo, tekstforfatter Marit Eikemo og regissør Maren Bjørseth i samtale med dramaturg Hedda Høgåsen-Hallesby, i regi av Den Norske Opera & Ballett

Et nyskapende operasamarbeid

For at norsk operakunst skal leve og utvikle seg er det viktig å skape nye relevante historier og musikk. Derfor har vi engasjert tre librettister og tre komponister for å lage tre verk som skal spilles i Norges tre største byer.

Samarbeidet ble innledet allerede for fire år siden, da Eivind Gullberg Jensen lanserte ideen for Randi Stene. Han var nytilsatt operasjef i Bergen og hun jobbet som operasjef her hos oss. De ble enige om å få med seg Den Norske Opera i samarbeidet.

- Opera er en kostbar kunstform. Derfor er terskelen høy for å la nye stemmer slippe til og lage produksjoner for hovedscenen. Samtidig er det å skape ny musikkdramatikk vesentlig for utviklingen av operakunst i Norge.

Det skulle vise seg at det ikke var vanskelig å få med seg Oslo i samarbeidet, ikke minst på grunn av at Randi Stene ble nytilsatt operasjef i hovedstaden i 2020. Da tok Anne Kathrine Slungård over stafettpinnen for TSO og sammen skaper vi operahistorie.

Det utviklet seg noen uskrevne grunnprinsipper for samarbeidet. De skulle engasjere forfattere som ikke har skrevet for opera tidligere. Deretter skulle de finne en egnet komponist, og formatet skulle være kammeropera.
Ofte blir et nyskrevet verk kun spilt én gang på ett sted. Nå vil alle disse verkene fremføres i Norges tre største byer, i et format som gjør at det også kan tas med på turné rundt om i hele Norge.

Det er første gang tre norske operaselskaper går sammen om en seriebestilling av nye verk. Dette vil føre til at vi får flere forfattere som har erfaring med å skrive for opera, noe som er viktig for å holde liv i og utvikle operakunsten i Norge. Gjennom å skape historier som er relevante for publikum i dag, bidrar også dette til å fornye operakunsten både fra innsiden og utsiden. Nye verk vitaliserer ikke bare publikum, men også de som er ansvarlige for å skape operakunst i Norge.

Magnus Loddgard

Magnus ble født i 1979 i Trondheim. Han begynte å lære fiolin som femåring – både folkemusikk og klassisk musikk. Da han var ti år gammel, begynte han å spille piano. Akkordenes og harmonienes verden fascinerte ham så mye at pianoet etter hvert ble hans hovedinstrument. Etter musikklinjen på videregående studerte han piano med Sigurd Slåttebrekk ved Norges musikkhøgskole, og senere orkesterdireksjon med professor Ole Kristian Ruud. Under mastergraden i Oslo hadde han et utvekslingssemester ved Universität der Künste i Berlin med professor Lutz Köhler.

I Berlin forelsket han seg i opera som kunstform, og begynte å jobbe som repetitør og assisterende dirigent ved Den Norske Opera & Ballett. Etter sju år i teateret ønsket han å dirigere selv og tilegne seg ytterligere kunnskap om musikkens verden. Tiden i Berlin satte dype spor, og i dag bor og jobber han der.

Som frilanser har han fortsatt å dirigere mye opera og en rekke konserter. Repertoaret hans er svært variert, og han liker å dirigere crossover-prosjekter og barnekonserter like mye som klassiske symfonier. Han er spesielt interessert i ny musikk. Å høre noe for aller første gang er alltid en helt spesiell opplevelse for ham – enten det er en stor opera eller et kort konsertstykke.

Fra 2017 til 2020 fikk han også muligheten til å få innblikk bak kulissene som studieleder ved Komische Oper Berlin, og videreutviklet sin kjærlighet til teateret.

- Foto: Astrid Waller

Eli Kristin Hanssveen

Sopranen Eli Kristin Hanssveen debuterte ved Nasjonaloperaen i 2002 og ble fast solist fra 2007. Her har hun gjort seg bemerket med sterke kvinneroller som Gilda i Rigoletto, Norina i Don Pasquale, Zerbinetta i Ariadne auf Naxos, Musetta i La bohème, Pamina, Nattens dronning og Første dame i Tryllefløyten, Evrydike i Orfeus og Evrydike(Gluck), Violetta i La traviata, Liù i Turandot, Kvinnen i Rolf Wallins opera Elysium og Sylva Varescu i Czardasfyrstinnen.

De siste årene har hun sunget rollene Sylva Varescu i Czardasfyrstinnen, Anna i De syv dødssynder og Despina i Così fan tutte.

Rollen som Violetta i La traviata har hun også sunget med Nasjonaloperaen på turné i Stavanger, Bodø og Tromsø. Hun har gjort Cio-Cio-San i Madama Butterfly på Oscarsborgoperaen og gitt liv til Solveig i Peer Gynt i Kina og på Peer Gynt-spelet på Gålå. Innen musikkteater har hun imponert som Aldonza/Dulcinea i mannen frå La Mancha og Fionula i Jorden rundt på 80 dager. Hun var første sanger til å motta Tom Wilhelmsens opera-og ballettpris i 2009.

Eli Kristin Hanssveen har stor musikalsk appetitt og holder høy aktivitet med konserter, turneer og festivaler innenfor både opera og andre genre. Hun har også gjort seg bemerket med TV-opptredener på både Stjernekamp og Melodi Grand Prix. I 2018 etablerte hun i tillegg sin egen festival Operafest Røykenvik. Hun har gitt ut flere CD-er, deriblant solo-CD-en Sempre libera med opera-arier.

Tekst: Den Norske Opera & Ballett

- Foto: Jörg Wiesner

Tone Kummervold

Tone Kummervold debuterte ved Den Norske Opera & Ballett i 2009 og ble fra sesongen 2012/2013 fast medlem av solistensemblet. Her har hun sunget tittelrollene i Carmen og La Cenerentola, og en rekke andre store roller som bl.a. Suzuki i Madama Butterfly, Olga i Eugen Onegin, Mary i Den flyvende hollender, Flora i La traviata, Varvara i Katja Kabanova, Sonetka i Lady Macbeth fra Mtsensk, Clothilde i Norma, Abbedissen i Suor Angelica og Mor i Hans og Grete. Blant hennes nyeste roller kan nevnes Maddalena i Rigoletto og Angela i Missy Mazzolis nyskrevne verk The Listeners, urfremført høsten 2022.

Hun har også utmerket seg i andre nyere verker, som Le grand macabre, Knut Vaages opera Khairos, Kaija Saariahos L'amour de loin – og Synne Skouens opera Ballerina.

Kummervold sang i Nasjonaloperaens konsertante versjon av Irgens-Jensens Heimferd, var sangsolist med Operaorkestret i Mahlers 3. symfoni og i DNO&B og Oslo-Filharmoniens samarbeid om Mahlers 8. symfoni.

Hun har gjort flere andre operaroller i inn- og utland, og sommeren 2021 var hun Tredje dame i Tryllefløyten ved Glyndebourne Festival i England. Hennes varme, unike klang har også ført henne til konsertengasjement med Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkestret og Filarmonica Romana i Italia.

Våren 2024 tolket hun Moder Marie i Karmelittsøstrene (Dialogues des Carmélites) av Poulenc ved Den Norske Opera & Ballett, og i mai og juni var hun The Old Lady i Candide av Leonard Bernstein samme sted.

Høsten 2024 var hun den skjeggete damen Baba i The Rake’s Progress av Stravinsky på Den Norske Opera & Ballett. Deretter gjestet hun Bergen Nasjonale Opera i rollen som Brigitta i De dødes by (Die tote Stadt), regissert av Calixto Bieito.

I november samme år ga hun ut albumet "Unravel Tradition" på Simax, sammen med Vertavo-kvartetten og pianisten Knut Erik Jensen, med musikk av bl.a. Missy Mazzoli, Eva Holm Foosnæs og Kurt Weill.

Denne sommeren (2025) skal Tone Kummervold rolledebutere som Mérope i Enescus opera Oedipe på Bregenzer Festspiele i Østerrike.

Hovedkilde: Den Norske Opera & Ballett

- Foto: DNO & B

Sakarias Fredriksen Tranvåg

Sakarias Fredriksen Tranvåg har sin utdanning fra Barratt Due Musikkinstitutt og Operaakademiet i København.

I sesongen 21/22 gjorde han sin debut ved Den Kongelige Opera i København i rollen som Kristian i Maskeballet av Verdi. Der sang han også Sciarrone i Puccinis Tosca samme sesong.

Sakarias var ansatt som solistpraktikant ved Den Norske Opera & Ballett i sesongene 22/23 og 23/24. Der debuterte han i rollen som Robert Baker i Wonderful Town. Senere har han gjort roller som Fiorello i Barberen i Sevilla, Feri von Kerekes i Czardasfyrstinnen, Barone Douphol i La traviata, Un Chirurgo i La forza del destino, John Styx i Orfeus i underverdenen, Yamadori i Madama Butterfly og Bror i De syv dødssyndene ved Den Norske Opera & Ballett. Han gjorde også rollen som Schaunard i La bohème ved Opera Østfold i våren 24.

Sakarias er også en aktiv konsert- og oratoriesanger med verker som Dichterliebe av Schumann, Vinjesangene av Grieg, Messias av Händel og Ein deutsches Requiem av Brahms.

Tekst: Den Norske Opera & Ballett

- Foto: DNO & B

Magne Fremmerlid

I perioden 1997 til 2016 var bassen Magne Fremmerlid fast tilknyttet solistensemblet ved Nasjonaloperaen. På hans mangfoldige repertoar står roller som Scarpia i Tosca, Sarastro i Tryllefløyten, Colline i La bohème, Kommandanten i Don Giovanni, Fafner i Rhingullet, Hagen i Götterdämmerung, Vannånden i Rusalka, Kong Marke i Tristan og Isolde, Heinrich i Lohengrin, Hermann i Tannhäuser, Stuart i Jorden rundt på 80 dager og Tempo/Nettuno i Ulysses vender hjem.

Han har også bemerket seg i roller som Dikoj i Katja Kabanova, prest i Tryllefløyten og Daland i Den flyvende hollender – i tillegg til Boris i Lady Macbeth fra Mtsensk.

Fremmerlids sjangermessige spenn er bredt og inkluderer både tørrfiskoperaen Querini på Røst og jazzoperaen Storkaren under festivalen Fjord Cadenza. I tillegg er han en etterspurt konsert- og oratoriesanger og har vært solist en rekke ganger med Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester og Stavanger Symfoniorkester.

Våren 2016 medvirket Fremmerlid, sammen med Hege Høisæter, i «Ringen på 80 minutter». Dette var deres avskjedsforestilling som solister ved Nasjonaloperaen. Som nåværende frilanser har Fremmerlid vært engasjert ved Den Norske Opera & Ballett som Bonzo i Madama Butterfly, Sarastro i Tryllefløyten, og i Absalon Pedersøn Beyer i Anne Pedersdotter.

Fremmerlid er en hyppig gjest på norske distriktsoperascener, som Opera Nordfjord, Operaen i Kristiansund og Opera Østfold, og sommeren 2019 sang han Ramphis i Aida på Oscarsborgoperaen.

Hovedkilde: Den Norske Opera og Ballett

- Foto: Eirik Berg

Magnus Staveland

Magnus Staveland ble høsten 2021 engasjert som fast solist i Den Norske Opera & Balletts solistensemble. Der har han gjort roller som blant annet Orfeus i Orfeus i underverdenen, Gastone i La traviata, Aigistos i Elektra og Far i Weills De syv dødssynder. Sesongen 23/24 sang han Guido Bardi i Blåskjeggs borg, kapellanen i Karmelittsøstrene og Guvernør/ Vanderdendur/ Ratgotski i Bernsteins Candide.

På reportoaret hans finner vi ellers roller som Don Ottavio i Don Giovanni, Tamino i Tryllefløyten, Ferrando i Così fan tutte, Medoro i Orlando Paladino, Aret i Haydns Philemon og Bauchis, Evandre i Glucks Alceste, Ati i Glucks Ariesto, Giova i Glucks Bauci e Filemone, Clotarco i Rossinis Armida, og Anfinomo i Il ritorno d'Ulisse in Patri og Nerone i Poppeas kroning av Monteverdi. I tillegg kommer en rekke roller i verker av komponister som Händel, Cavalli og Scarlatti.

Staveland har gjort internasjonal karriere som konsertsanger, operasanger og på CD-innspillinger. Han har vært engasjert ved Teatro alla Scala i Milano, La Fenice i Venezia, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino i Firenze, Teatro Real Madrid, Staatsoper Berlin, Theater an der Wien, Opéra Garnier Paris, Théâtre de La Monnaie i Brussel, Opera Vlaanderen i Antwerpen, Perm State Opera, Ho Chi Minh Opera House, Kungliga Operan i Stockholm, Det Kongelige Teater i København, Festival d'Aix-en-Provence, Händel-festivalen i Halle, Nationaltheater Mannheim, Opera de Rouen Normandie, Musikfest Bremen og Drottningholmfestivalen i Stockholm.

De siste årene har han beveget seg mer inn i det romantiske repertoaret og bl.a. debutert som Erik i Wagners Den flyvende hollender, Max i Webers Der Freischütz, Aegisth i Elektra av Strauss og Guido Bardi i Zemlinskys En florentinsk tragedie.

Staveland er en etterspurt konsertsanger innenfor barokkrepertoaret. Våren 2015 høstet han strålende anmeldelser for Vivaldis L'oracolo in Messina på The Barbican i London, senere har han sunget i Bragherona i Gasmans L'opera seria ved La Monnaie i Brussel; videre i Bachs Johannespasjonen i Brüssel med B'Rock Baroque Orchestra Ghent, på BBC Proms i Royal Albert Hall med Vespers av Monteverdi, i Bachs Matteuspasjonen i Bergen og i Beethovens Missa Solemnis og Bachs Juleoratorium med Trondheim Symfoniorkester.

Han har samarbeidet med en rekke av verdens ledende dirigenter: Rinaldo Alessandrini, Fabio Biondi, Ivor Bolton, Alessandro de Marchi, Rafael Frühbeck de Burgos, Philippe Herreweghe, René Jacobs, Andrew Manze, Andrew Parrot, George Petrou, Jukka-Pekka Saraste, Marc Soustrot, Karl-Heinz Steffens, Jörg Straube, Peter Szilvay, Eivind Gullberg Jensen, Ottaviano Tenerani, Lars-Erik ter Jung og Tim Weiss.

Tekst: Den Norske Opera & Ballett

Trondheim Vokalensemble

Sopran: Tonje Eero Hove, Ranveig Helen Lægreid

Alt: Maria Moen Nohr, Oda Fredriksen

Tenor: Sigmund Lahn, Arnstein Morken

Bass: Morten Kvaal, Iver Bogen

Musikere

Konsertmester: Cam Kjøll

Fløyte: Sophie Berggren

Klarinett: Rik De Geyter

Slagverk: Helgi Thorleiksson

Fiolin: Mathieu Roussel, Caroline Simon, Hilde Kjøll

Bratsj: Julia Neher, Verona Rapp, Kristin Jæger

Cello: Joakim Munkner, Live Sunniva Smidt

Kontrabass: Håkan Henriksen

Stab

Studieleder: Boris Schäfer

Kormester: Håkon Matti Skrede

Musikalsk innstudering: Tuomas Taneli Juutilainen

Assisterende regissør: Heidi Bruun Nedregaard

Produsent: Anne Kathrine Fallmyr

Inspisient: Johan Henrik Neergaard

Dramaturg: Hedda Høgåsen-Hallesby

Repetitør: Knut Erik Jensen