Hent gratisbilletter her!
Fly me to the moon - eller i alle fall noe som ligner. Velkommen til en komisk opera som bobler over av fantasi.
  • 16 jun. 2022
    Kl 19:00
  • 17 jun. 2022
    Kl 19:00
Opera
Varer 2,5 time, inkl. pause
Sted:
Rosendal teater
Fly me to the moon - eller i alle fall noe som ligner. Velkommen til en komisk opera som bobler over av fantasi.
  • Dirigent

    Jan Willem de Vriend

  • Regissør

    Eva Buchmann

  • Scenograf og kostymedesigner

    Zuzanna Markiewicz

  • Lysdesigner

    Katarzyna Łuszczyk

  • Flaminia
    Susanna Wolff (16.) / Elena Simopolou (17.)
  • Clarice
    Simona El-Sayed (16.) / Sofia Nesje Enger (17.)
  • Lisetta
    Karen Mathilde Heier Hovd (16.) / Julia Anuszewska (17.)
  • Bonafede
    Wojciech Dzwonkowski (16.) / Wojciech Sztyk (17.)
  • Ernesto
    Anne Birgitte B. Røkke (16.) / Magdalena Deptuła (17.)
  • Cecco
    Krzysztof Lachman (16.) / Gastón Efficace (17.)
  • Ecclitico
    Paweł Żak
  • Konsertmester
    Daniel Turcina

Program

  • Joseph Haydn
    (1732 - 1809)
    Il mondo della luna (1777)
    Opera buffa i tre akter med libretto av Carlo Goldoni.

Et internasjonalt operaprosjekt

Operafremføringen er en del av det internasjonale prosjektet Nye stemmer, gjenoppdagede operaer og er et samarbeid mellom det polske musikkakademiet Grażyna & Kiejstut Bacewicz i Łódź og Trondheim Symfoniorkester & Opera. På rollelisten finner vi unge operasangere fra både Polen og Norge, og forestillingen er en del av TSOs talentsatsing. Til sammen er det planlagt fire forestillinger i Łódź og to i Trondheim. Forestillingen vil også bli utgitt på DVD.

Prosjektet er finansiert med EØS-tilskudd og tilskudd fra Kulturrådet. Vi jobber sammen for et Europa som bidrar til sosial og konkurransedyktig integrering.

Om operaen

Haydns Il mondo della luna er en morsom opera buffa med fantasifull regi og scenografi hvor karakterene gjenskaper et helt månelandskap med fastboende månemennesker - såkalte lunatics - med sitt eget fremmede språk.

Astrolog og svindler Ecclitico er dypt forelsket i Clarice, men faren hennes, Bonafede, er veldig beskyttende overfor døtrene sine og ønsker å sikre gode ekteskap for dem. Når Ecclitico får vite at Bonafede er interessert i astrologi, legger han en plan for å overtale Bonafede til å la ham gifte seg med Clarice. Med hjelp fra vennen Ernesto, som er forelsket i Bonafedes eldste datter Flaminia, og tjeneren Cecco, som er forelsket i Bonafedes hushjelp, Lisetta, får Ecclitico Bonafede til å tro at det er en verden på månen. Han narrer Bonafede til å tro at de må dra og møte månens keiser, og gir ham en sovemedisin, som han sier er en trylledrikk som vil gjøre ham lett nok til å sveve til månen.

Når han våkner i Eccliticos hage, er Bonafede overbevist om at han har reist til månen. Ecclitico har fylt hagen med maskineri og rekvisitter for å overbevise ham om sceneskiftet. Cecco forkler seg som keiseren, og Ernesto utgir seg for å være en av keiserens respekterte riddere. Men klarer de å overbevise Bonafede om at skikkene på månen krever at hans døtre og hushjelp gifter seg med disse mystiske mennene, akkurat her på månen, eller vil Bonafede innse at alt er et triks?

Jan Willem De Vriend

Nederlandske Jan Willem De Vriend er spesialist på fremføring av tidlig og klassisistisk musikk. I 1982 grunnla han tidligmusikkensemblet Combattimento Consort Amsterdam, og var musikalsk leder og førstefiolinist frem til 2015. I denne perioden iscenesatte han mange glemte eller sjeldent fremførte operaer, inkludert Händels Agrippina, Antonio Salieris Prima la musica e poi le parole, Mozarts Der Stein der Weisen, Heinrich Ignaz Franz Bibers Arminio, Georg Philipp Telemanns Pimpinone, og sceneopptredener av Bachs Jakdkantate og Kaffekantate. Han har også dirigert mer kjente operaer, som W. A. Mozarts Figaros bryllup, Don Giovanni og Der Schauspieldirektor, G. Rossinis La gazzetta og Haydn's Lo speziale.

I løpet av sin kunstneriske karriere har han vært musikalsk leder for Nederland Symfoniorkester (Het Orkest van het Ooste) i Enschede og Residentie Orkest Den Haag, 1. gjestedirigent for Orquestra Simfonica de Barcelona, Orchestre National de Lille, og Stuttgarter Philharmoniker. Han har i tillegg jevnlige oppdrag for Royal Concertgebouw Orchestra i Amsterdam, Tonhalle Orchester i Zürich, Konzerhausorchester i Berlin, Rotterdam Philharmonic, Stavanger symfoniorkester og Bergen Filharmoniske Orkester.

Eva Buchmann

Sveitsiske Eva Buchmanns produksjoner er scenisk gjennomtenkte, glir godt musikalsk, og fokuserer samtidig på de mellommenneskelige relasjoner mellom karakterene. Oppsetningene hennes er en del av trenden med moderne musikkteater, hvor musikalske og skuespillet sidestilles. Buchmann involverer også ofte medlemmer av orkesteret og publikum i handlingen.

Eva Buchmann debuterte som regissør i 2001 med Flaggermusen av J. Strauss på Concertgebouw i Amsterdam. I løpet av sin regikarriere har hun blant annet regissert G. F. Händels Alcina ved Nikikai Opera Tokyo, G. Rossinis La gazzetta ved Opera Basel, G. Ph. Telemanns Pimpinone på Moskvas Kunstneriske Akademiske Teater og Händels Agrippin med deltagelse av Combattimento Consort Amsterdam ved Grand Theatre - National Opera i Warszawa. Av fremtidige prosjekter planlegges blant annet en oppsetning av Mozarts Der Schauspieldirektor med Bergen Filharmoniske Orkester og Figaros bryllup i Rijeka.

Hun studerte cello ved Hochschule für Musik i Winterthur og musikkterapi og psykologi i Nederland. Siden 2015 har hun vært kunstnerisk leder for Punto Arte Foundation.

Zuzanna Markiewicz

Zuzanna Markiewicz er kostymedesigner, scenograf, klesdesigner og doktor i filosofi. Hun har designet kostymer til teater, film, opera og ballett, historiske rekonstruksjoner og moderne stiliseringer. Hun har blant annet designet kostymer for Teatr Wielki i Łódź (Rigoletto, Viva la mamma, Zorba, Cosi fan tutte, og Chopin), Teatr Nowy i Łódź (Many Demons, All About Women, Let's get on with sex!, og Vi betaler ikke, vi betaler ikke), og Musikkteateret i Łódź (Les ​​Miserables, Storhertuginnen av Gerolstein). Hun har også designet kostymer til flere filmer (Return to Grace: Luther's Life and Legacy av D. Batty, P. Wendorffs Nie ten czlowiek og Recreational Activities, T. Szafrańskis Rock & Roll Eddie, og kortfilmen Beneath av J. Satanowska). Hun har jobbet på Teatro dell'Opera di Roma, på en rekke TV-programmer, musikkvideoer, reklamefilmer og moteshow. Siden 2009 har hun designet kostymer og scenografi for Badów Theatre Association for forestillinger regissert av P. Bikont.

Susanna Wolff

Susanna Wolff er en norsk sopran med base i Madrid. Hun har studert sang ved Barratt Due musikkinstitutt og ved The Guildhall School of Music and Drama i London. Som student spilte hun tittelrollen i Sāvitri av Holst, Fiordiligi i Così fan tutte av Mozart og Mrs. Grose the Turn of the Screw av Britten. Hun vant førstepris i den prestisjetunge konkurransen CONCORSO COMMUNITÀ EUROPEA PER GIOVANI CANTANTI LIRICI i Spoleto, med påfølgende debut som Sofia i La furba e lo sciocco (Domenico Sarri), Fe-An-Nich-Ton i Ba-Ta-Clan (Jaques Offenbach), Trujamán i El retablo de maese Pedro (Manuel de Falla) og Rosina i Barberen i Sevilla (Gioachino Rossini) i Teatro Lirico Sperimentale. I 2019 debuterte hun på Teatro San Carlo (Napoli) som Daisy Parke i Lady, be good! av Gershwin og i 2020 på festivalen Rossini i Wildbad som Costanza i Garcias L'isola disabitata. I 2021 sang hun med Orquesta de la Comunidad de Madrid som sopransolist i Haydns Stabat mater ved Auditorio Nacional, Madrid.

Susanna er en svært uttrykksfull og allsidig utøver og musiker. Hun har opptrådt i Den Norske Opera og Grieghallen og sunget argentinsk tango med Norges største musikere innen stilen, og under Händelfestspiele Göttingen i 2021 sang hun et program som kombinerer tango og Händel-arier. Hun har også fremført og spilt inn zarzuelamusikk med orkester dirigert av Víctor Pablo Pérez og spilt inn Solveig Sørbøs nye sangsyklus Five songs of the bodied. Høydepunkter i 2022 inkluderer denne oppsetningen og Adalgisa i Norma på Folkoperan, Stockholm.

Elena Simopolou

Bio kommer

Simona El-Sayed

Simona El-Sayed opprinnelig pianist, og har vunnet flere pianokonkurranser, for eksempel den internasjonale konkurransen for unge pianister "Nad Kamienna" i Skarżysko-Kamienna og Rybnik-festivalen for unge talenter

I 2017 begynte hun å lære klassisk sang. For tiden er hun fjerdeårsstudent Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Łodz. I november 2021 debuterte hun i operaen Platée av Jean Philippe Rameau, og hun har deltatt på et vokalkurs med prof. Ulrike Sonntag og i mesterklasser ledet av Raffaeli Cortesi og prof. dr hab. Artur Stefanowicz. Han deltar aktivt i konserter og akademiske prosjekter.

Sofia Nesje Enger

Sofia Nesje Enger er en koloratursopran fra Nøtterøy i Vestfold. Hun fullførte sin bachelor i klassisk sang ved Barratt Due Musikkinstitutt våren 2021under sanglærer Liv Kjersti Sandve. Sofia har tidligere studert ved Stockholm Operastudio og Romerike folkehøyskole. Høsten 2021 startet hun årsstudium ved Operahøyskolen i Oslo og vil fortsette på operahøyskolen med masterstudier høsten 2022 med sanglærer Toril Carlsen.

Ved siden av bachelorstudier har Sofia sunget fast i Oslo Kammerkor, og har vært solist ved flere anledninger. Hun har gjort roller som Første dame i Tryllefløyten, Frau Fluth i De lystige koner i Windsor og vært solist med Barratt Dues kammerfilharmoni i rollen som Ilia under en konsert med utdrag fra Idomeneo. Sofia har hatt en egen konsert i Dextra musicas digitale lunsjkonsertserie og har de siste årene holdt flere sommerkonserter i Vestfold og omegn. Sofia har mottatt stipend fra Nøtterøy kommune og Tom Wilhelmsen stiftelse.

Karen Mathilde Heier Hovd

Karen Mathilde Heier Hovd er en norsk sopran basert i Oslo, hvor hun studerer under Marita Sølberg ved Kunsthøgskolens Operahøgskole. I løpet av de siste par årene har Karen sunget med orkestre som Trondheim Symfoniorkester og Opera (TSO), Kringkastingsorkesteret (KORK) og Minsk Kammerorkester, og har jobbet med dirigenter som Olof Bomann, Gregor Bühl og Romolo Gessi.

I en tidligere produksjon med TSO gjorde Karen rollen Amor i Glucks Orfeo ed Euridice. Hun har også vært solist på åpningen av tidligmusikkfestivalen Bachfest i Leipzig, og i vår var hun å høre som Dido i en produksjon av Purcells Dido og Aeneas, akkompagnert av Barokksolistene og iscenesatt av Stefan Herheim. I tillegg til diverse operaprosjekter gjør Karen også mye moderne musikk, og var i 2019 på nasjonal turné med Luciano Berios verk A Ronne for åtte solostemmer. Dette stykket var hun forøvrig også med på en videoinnspilling av i det gamle biblioteket i Oslo våren 2021.

Julia Anuszewska

Mezzosopranen Julia Anuszewska er utdannet ved Frédéric Chopin State Music School Complex i Warszawa, og studerer nå ved Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Hun var første vinner av vokalkonkurransen Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny ​​Jamroz i Kielce i 2018.

Hun har opptrådt med European Foundation for the Promotion of Vocal Art, inkludert en forestilling inspirert av operaen Krakowiacy i Górale av Jan Stefani, i rollen som Dorota. Hun har flere ganger deltatt på festivalen og vokalkurset Viva il Cantare. I år har hun sammen med Trio Vox Tribus og Kazimierz Waliczek, gitt ut albumet "Vox Tribus I".

Wojciech Dzwonkowski

Barytonen Wojciech Dzwonkowski er student ved Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Han har spilt i oppsetningen ved Grand Theatre i Lodz og Musical Theatre i Lodz, blant annet som Dr. Cajus i operaen De lystige koner i Windsor, Jakub i operaen Flis av Moniuszko, general Bum i operetten La Grande-Duchesse de Gerolstein av Offenbach.

Han vant tredjepris og spesiell anerkjennelse ved den 6. internasjonale vokalkonkurransen G. Perotti i Ueckermunde, andreplass i den 1. internasjonale Bel Canto-konkurransen, samt priser ved den internasjonale operette- og musikalkonkurransen Iwona Borowicka i Krakow.

Wojciech er også musikalsk leder og medregissør for konsertene From opera to Broadway, From opera to Hollywood, og From opera to Vision. Han er multiinstrumentalist, og opptrer på konserter over hele Polen

Wojciech Sztyk

Wojciech Sztyk er skuespiller innenfor musikkteater og regissør, og studerer ved Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Han er født i Warszawa, og er knyttet til byens scener: Polsk nasjonalopera, Warszawa Cameral Opera og Dramatic Theatre of Warszawa. I 2021 har han har spilt i to polske operapremierer: Platee (University of Music i Lodz) og Castor et Pollux (Warszawa Cameral Opera). Han har også sunget med Warszawa-filharmonien, Lodz-filharmonien og Kielce-filharmonien.

Wojciech var finalist i VI International Giulio Perotti Singing Competition i Ueckermünde.

Han er også en av grunnleggerne av det kunstneriske kollektivet Soul Sound, hvor han som medregissør og sanger skapte konsertene From opera to Broadway, From opera to Hollywood, og From opera to Vision.

Anne Birgitte Bouwhuis Røkke

Mezzosopranen Anne Birgitte Bouwhuis Røkke er født og oppvokst i Trøndelag. Hun har tidligere studert ved NTNU Institutt for musikk samt på operahøgskolen i Oslo (Khio). Våren 2023 fullfører hun sine masterstudier i opera ved Högskolan för scen och musik i Gøteborg.

Høsten 2019 gjorde hun tittelrollen i Carmen på turné med Arktisk filharmoni i samarbeid med KhiO og som en del av eksamensarbeidet på samme skole sang hun Ottone i Poppeas kroning av Monteverdi. Sommeren 2022 gjør Anne Birgitte Donna Elvira i Opera Warbergs produksjon av Mozarts Don Giovanni og til høsten synger hun Hans i Humperdincks Hansel und Gretel, dirigert av Henrik Schaefer og regissert av Mira Bartov, som en avsluttende del av sine studier.

Anne Birgitte har mottatt flere priser og stipender, bl.a fra Tom Wilhelmsens stiftelse, Anders Sveaas allmennyttige fond, Sine Butenschøns fond og Birgitta Cleve och Einar Björkanders stipendier.

Magdalena Deptuła

Mezzosopranen Magdalena Deptuła begynte sin musikalske utvikling på barneskolen med kormusikk. I tenårene vendte interessen seg imidlertid mot teater – hovedsakelig musikkteater. Hun prøvde solosang for første gang på videregående, men ser ikke på dette møtet som en suksess. Motløs etter forsøket på å lære å synge, valgte hun å studere matematikk ved Warszawa teknologiske universitet. Hun forlot ikke musikken helt, men ble med i universitetskoret ledet av prof. Dariusz Zimnicki.

Hun sang også i tre år i det polske nasjonale ungdomskoret, ledet av prof. Agnieszka Franków-Żelazny. Det var her hun møtte sin nåværende sanglærer – prof. Urszula Kryger. Nå studerer hun ved Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz, og i november 2021 tolket hun rollen som Thespis i studentoppsetningen av den komiske operaballetten Platée av Jean-Philippe Rameau, regissert av Natalia Kozłowska.

Krzysztof Lachman

Tenoren Krzysztof Lachman kommer fra Krakow, og studerer ved Grazyna and Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Hans musikalske vei startet for 12 år siden, da han begynte å spille på trombone og piano.

Han debuterte i Grand Theatre i Lodz i september 2020, som Mengone i Joseph Haydns opera Lo Speziale under ledelse av Eva Buchman. De siste tre årene har han jobbet med Artur Rubinstein ved Lodz Philharmonic. Han har deltatt på flere mesterklasser, inkludert leksjoner med Jan Villem de Vriend, Raffaele Cortesi fra musikkonservatoriet i Parma, og prof. Artur Stefanowicz fra Frederic Chopin Music University.

Gastón Efficace

Den italiensk-argentinske tenoren Gastón Efficace begynte sine studier i Buenos Aires hvor han ble uteksaminert i komposisjon. Han studerer for tiden for mastergraden i opera ved Grazyna and Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz.

I Argentina har han deltatt i produksjoner av Rigoletto (Borsa), La Traviata (Gastone), Venus og Adonis (Shepherd), Bastien und Bastienne (Bastien), samt oratorier som Missa Brevis og Mozarts Requiem. I Tyskland, La Traviata (Gastone), Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Tempo) og Mozarts Requiem.

Han ble også invitert til Lotte Lehmanns Vocal Scholarship i Perleberg (Tyskland). Han deltok der i mesterklasser med Janet Williams, Karan Armstrong, og Mary Mills. Under dette oppholdet deltok han i en operagalla regissert av den anerkjente Anthony Pilavachi.

Paweł Żak

Tenoren Paweł Żak er student ved Grazyna and Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Han er en ettertraktet solist, og har fremført Leć głosie po rosie av Krzysztof Grzeszczak, utgitt på Viva la musica (2018). Han deltok i konsertserien Bachs 200 kantater til 200-årsjubileet for universitetet i Warszawa og 5. Bach Marathon in Lodz, og sunget Bachs kantater BWV 8 og BWV 140. I desember 2021, under den sjette utgaven av festivalen TRZY-CZTE-RY. Kontekster. Kontraster. Konfrontasjoner. deltok han på premieren på den konsertante versjonen av miniatyroperaen Report on the state of the planet av Ryszard Alzin.

Han hadde sin operadebut våren 2019 i studentpremieren på Stanisław Moniuszkos opera Flis, i rollen som Franek. I 2020 deltok han i Joseph Haydns opera Lo speziale på Grand Theatre i Lodz, i rollen som Mengone. Han har jobbet med dirigenter som Jan Willem de Vriend, Paweł Przytocki, Marcin Wolniewski, Michał Kocimski, Grzegorz Wierus, Zbigniew Pilch, Lilianna Krych.

Joseph Haydn

Joseph Haydn var en østerriksk komponist. Han var wienerklassisismens første store mester og regnes som et av de største navnene i europeisk musikkhistorie.

Haydn var fra 1761 ansatt hos den musikkelskende fyrstefamilien Esterházy, noe som ga ham et enestående grunnlag til å utfolde seg som komponist. Han skrev over hundre symfonier, rundt åtti strykekvartetter, en rekke konserter for forskjellige instrumenter, klaversonater med mer. Il mondo della luna ble skrevet som underholdning i bryllupet til grev Nikolaus Esterházy, den yngre sønnen til Haydn's velgjører, prins Nikolaus Esterházy, og grevinne Maria Anna Wissenwolf. Den ble fremført første gang på slottet Eszterháza i Ungarn, 3. august 1777.

Joseph Haydn er et av de største navnene i europeisk musikkhistorie, særlig innen instrumentalmusikken. Han kan langt på vei sies å ha funnet opp strykekvartetten, og i utviklingen av symfonien som den mest prestisjetunge genren i kunstmusikken er han det viktigste navnet før Ludwig van Beethoven. Haydn har gjerne blitt sett på som grunnleggeren av den wienerklassiske skolen, som også omfatter Wolfgang Amadeus Mozart og Beethoven. Dette har med urette gjort at han ofte har blitt sett på som en foregangsfigur heller enn en fullendt mester.

(Kilde: snl.no)

Handlingen i Goldonis libretto ligner Molières komedier og henter håndfuller fra tradisjonen med den italienske farsen. Den utmerkede intrigen i komedien harmonerer med den humoristiske musikken til Haydn, der komponisten får frem den magiske stemningen med gjennomtenkt instrumentering. Verket, til tross for at det tilhører sjangeren commedia dell'arte, berører også et alvorlig tema. bruken av det som nå kalles gaslighting i handlingen. Det er en form for psykisk overgrep, en manipulering av virkeligheten som i verste fall kan forårsake sinnslidelser hos den som blir utsatt for det. Det er også interessant å plassere en handling på månen, hvor herskeren kan bli tjener, og tjeneren hersker. På denne måten kommenterte Goldoni på ulikheter mellom sosiale klasser.

Et internasjonalt operaprosjekt

Operafremføringen er en del av det internasjonale prosjektet Nye stemmer, gjenoppdagede operaer og er et samarbeid mellom det polske musikkakademiet Grażyna & Kiejstut Bacewicz i Łódź og Trondheim Symfoniorkester & Opera. På rollelisten finner vi unge operasangere fra både Polen og Norge, og forestillingen er en del av TSOs talentsatsing. Til sammen er det planlagt fire forestillinger i Łódź og to i Trondheim. Forestillingen vil også bli utgitt på DVD.

Prosjektet er finansiert med EØS-tilskudd og tilskudd fra Kulturrådet. Vi jobber sammen for et Europa som bidrar til sosial og konkurransedyktig integrering.

Om operaen

Haydns Il mondo della luna er en morsom opera buffa med fantasifull regi og scenografi hvor karakterene gjenskaper et helt månelandskap med fastboende månemennesker - såkalte lunatics - med sitt eget fremmede språk.

Astrolog og svindler Ecclitico er dypt forelsket i Clarice, men faren hennes, Bonafede, er veldig beskyttende overfor døtrene sine og ønsker å sikre gode ekteskap for dem. Når Ecclitico får vite at Bonafede er interessert i astrologi, legger han en plan for å overtale Bonafede til å la ham gifte seg med Clarice. Med hjelp fra vennen Ernesto, som er forelsket i Bonafedes eldste datter Flaminia, og tjeneren Cecco, som er forelsket i Bonafedes hushjelp, Lisetta, får Ecclitico Bonafede til å tro at det er en verden på månen. Han narrer Bonafede til å tro at de må dra og møte månens keiser, og gir ham en sovemedisin, som han sier er en trylledrikk som vil gjøre ham lett nok til å sveve til månen.

Når han våkner i Eccliticos hage, er Bonafede overbevist om at han har reist til månen. Ecclitico har fylt hagen med maskineri og rekvisitter for å overbevise ham om sceneskiftet. Cecco forkler seg som keiseren, og Ernesto utgir seg for å være en av keiserens respekterte riddere. Men klarer de å overbevise Bonafede om at skikkene på månen krever at hans døtre og hushjelp gifter seg med disse mystiske mennene, akkurat her på månen, eller vil Bonafede innse at alt er et triks?

Jan Willem De Vriend

Nederlandske Jan Willem De Vriend er spesialist på fremføring av tidlig og klassisistisk musikk. I 1982 grunnla han tidligmusikkensemblet Combattimento Consort Amsterdam, og var musikalsk leder og førstefiolinist frem til 2015. I denne perioden iscenesatte han mange glemte eller sjeldent fremførte operaer, inkludert Händels Agrippina, Antonio Salieris Prima la musica e poi le parole, Mozarts Der Stein der Weisen, Heinrich Ignaz Franz Bibers Arminio, Georg Philipp Telemanns Pimpinone, og sceneopptredener av Bachs Jakdkantate og Kaffekantate. Han har også dirigert mer kjente operaer, som W. A. Mozarts Figaros bryllup, Don Giovanni og Der Schauspieldirektor, G. Rossinis La gazzetta og Haydn's Lo speziale.

I løpet av sin kunstneriske karriere har han vært musikalsk leder for Nederland Symfoniorkester (Het Orkest van het Ooste) i Enschede og Residentie Orkest Den Haag, 1. gjestedirigent for Orquestra Simfonica de Barcelona, Orchestre National de Lille, og Stuttgarter Philharmoniker. Han har i tillegg jevnlige oppdrag for Royal Concertgebouw Orchestra i Amsterdam, Tonhalle Orchester i Zürich, Konzerhausorchester i Berlin, Rotterdam Philharmonic, Stavanger symfoniorkester og Bergen Filharmoniske Orkester.

Eva Buchmann

Sveitsiske Eva Buchmanns produksjoner er scenisk gjennomtenkte, glir godt musikalsk, og fokuserer samtidig på de mellommenneskelige relasjoner mellom karakterene. Oppsetningene hennes er en del av trenden med moderne musikkteater, hvor musikalske og skuespillet sidestilles. Buchmann involverer også ofte medlemmer av orkesteret og publikum i handlingen.

Eva Buchmann debuterte som regissør i 2001 med Flaggermusen av J. Strauss på Concertgebouw i Amsterdam. I løpet av sin regikarriere har hun blant annet regissert G. F. Händels Alcina ved Nikikai Opera Tokyo, G. Rossinis La gazzetta ved Opera Basel, G. Ph. Telemanns Pimpinone på Moskvas Kunstneriske Akademiske Teater og Händels Agrippin med deltagelse av Combattimento Consort Amsterdam ved Grand Theatre - National Opera i Warszawa. Av fremtidige prosjekter planlegges blant annet en oppsetning av Mozarts Der Schauspieldirektor med Bergen Filharmoniske Orkester og Figaros bryllup i Rijeka.

Hun studerte cello ved Hochschule für Musik i Winterthur og musikkterapi og psykologi i Nederland. Siden 2015 har hun vært kunstnerisk leder for Punto Arte Foundation.

Zuzanna Markiewicz

Zuzanna Markiewicz er kostymedesigner, scenograf, klesdesigner og doktor i filosofi. Hun har designet kostymer til teater, film, opera og ballett, historiske rekonstruksjoner og moderne stiliseringer. Hun har blant annet designet kostymer for Teatr Wielki i Łódź (Rigoletto, Viva la mamma, Zorba, Cosi fan tutte, og Chopin), Teatr Nowy i Łódź (Many Demons, All About Women, Let's get on with sex!, og Vi betaler ikke, vi betaler ikke), og Musikkteateret i Łódź (Les ​​Miserables, Storhertuginnen av Gerolstein). Hun har også designet kostymer til flere filmer (Return to Grace: Luther's Life and Legacy av D. Batty, P. Wendorffs Nie ten czlowiek og Recreational Activities, T. Szafrańskis Rock & Roll Eddie, og kortfilmen Beneath av J. Satanowska). Hun har jobbet på Teatro dell'Opera di Roma, på en rekke TV-programmer, musikkvideoer, reklamefilmer og moteshow. Siden 2009 har hun designet kostymer og scenografi for Badów Theatre Association for forestillinger regissert av P. Bikont.

Susanna Wolff

Susanna Wolff er en norsk sopran med base i Madrid. Hun har studert sang ved Barratt Due musikkinstitutt og ved The Guildhall School of Music and Drama i London. Som student spilte hun tittelrollen i Sāvitri av Holst, Fiordiligi i Così fan tutte av Mozart og Mrs. Grose the Turn of the Screw av Britten. Hun vant førstepris i den prestisjetunge konkurransen CONCORSO COMMUNITÀ EUROPEA PER GIOVANI CANTANTI LIRICI i Spoleto, med påfølgende debut som Sofia i La furba e lo sciocco (Domenico Sarri), Fe-An-Nich-Ton i Ba-Ta-Clan (Jaques Offenbach), Trujamán i El retablo de maese Pedro (Manuel de Falla) og Rosina i Barberen i Sevilla (Gioachino Rossini) i Teatro Lirico Sperimentale. I 2019 debuterte hun på Teatro San Carlo (Napoli) som Daisy Parke i Lady, be good! av Gershwin og i 2020 på festivalen Rossini i Wildbad som Costanza i Garcias L'isola disabitata. I 2021 sang hun med Orquesta de la Comunidad de Madrid som sopransolist i Haydns Stabat mater ved Auditorio Nacional, Madrid.

Susanna er en svært uttrykksfull og allsidig utøver og musiker. Hun har opptrådt i Den Norske Opera og Grieghallen og sunget argentinsk tango med Norges største musikere innen stilen, og under Händelfestspiele Göttingen i 2021 sang hun et program som kombinerer tango og Händel-arier. Hun har også fremført og spilt inn zarzuelamusikk med orkester dirigert av Víctor Pablo Pérez og spilt inn Solveig Sørbøs nye sangsyklus Five songs of the bodied. Høydepunkter i 2022 inkluderer denne oppsetningen og Adalgisa i Norma på Folkoperan, Stockholm.

Elena Simopolou

Bio kommer

Simona El-Sayed

Simona El-Sayed opprinnelig pianist, og har vunnet flere pianokonkurranser, for eksempel den internasjonale konkurransen for unge pianister "Nad Kamienna" i Skarżysko-Kamienna og Rybnik-festivalen for unge talenter

I 2017 begynte hun å lære klassisk sang. For tiden er hun fjerdeårsstudent Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Łodz. I november 2021 debuterte hun i operaen Platée av Jean Philippe Rameau, og hun har deltatt på et vokalkurs med prof. Ulrike Sonntag og i mesterklasser ledet av Raffaeli Cortesi og prof. dr hab. Artur Stefanowicz. Han deltar aktivt i konserter og akademiske prosjekter.

Sofia Nesje Enger

Sofia Nesje Enger er en koloratursopran fra Nøtterøy i Vestfold. Hun fullførte sin bachelor i klassisk sang ved Barratt Due Musikkinstitutt våren 2021under sanglærer Liv Kjersti Sandve. Sofia har tidligere studert ved Stockholm Operastudio og Romerike folkehøyskole. Høsten 2021 startet hun årsstudium ved Operahøyskolen i Oslo og vil fortsette på operahøyskolen med masterstudier høsten 2022 med sanglærer Toril Carlsen.

Ved siden av bachelorstudier har Sofia sunget fast i Oslo Kammerkor, og har vært solist ved flere anledninger. Hun har gjort roller som Første dame i Tryllefløyten, Frau Fluth i De lystige koner i Windsor og vært solist med Barratt Dues kammerfilharmoni i rollen som Ilia under en konsert med utdrag fra Idomeneo. Sofia har hatt en egen konsert i Dextra musicas digitale lunsjkonsertserie og har de siste årene holdt flere sommerkonserter i Vestfold og omegn. Sofia har mottatt stipend fra Nøtterøy kommune og Tom Wilhelmsen stiftelse.

Karen Mathilde Heier Hovd

Karen Mathilde Heier Hovd er en norsk sopran basert i Oslo, hvor hun studerer under Marita Sølberg ved Kunsthøgskolens Operahøgskole. I løpet av de siste par årene har Karen sunget med orkestre som Trondheim Symfoniorkester og Opera (TSO), Kringkastingsorkesteret (KORK) og Minsk Kammerorkester, og har jobbet med dirigenter som Olof Bomann, Gregor Bühl og Romolo Gessi.

I en tidligere produksjon med TSO gjorde Karen rollen Amor i Glucks Orfeo ed Euridice. Hun har også vært solist på åpningen av tidligmusikkfestivalen Bachfest i Leipzig, og i vår var hun å høre som Dido i en produksjon av Purcells Dido og Aeneas, akkompagnert av Barokksolistene og iscenesatt av Stefan Herheim. I tillegg til diverse operaprosjekter gjør Karen også mye moderne musikk, og var i 2019 på nasjonal turné med Luciano Berios verk A Ronne for åtte solostemmer. Dette stykket var hun forøvrig også med på en videoinnspilling av i det gamle biblioteket i Oslo våren 2021.

Julia Anuszewska

Mezzosopranen Julia Anuszewska er utdannet ved Frédéric Chopin State Music School Complex i Warszawa, og studerer nå ved Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Hun var første vinner av vokalkonkurransen Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny ​​Jamroz i Kielce i 2018.

Hun har opptrådt med European Foundation for the Promotion of Vocal Art, inkludert en forestilling inspirert av operaen Krakowiacy i Górale av Jan Stefani, i rollen som Dorota. Hun har flere ganger deltatt på festivalen og vokalkurset Viva il Cantare. I år har hun sammen med Trio Vox Tribus og Kazimierz Waliczek, gitt ut albumet "Vox Tribus I".

Wojciech Dzwonkowski

Barytonen Wojciech Dzwonkowski er student ved Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Han har spilt i oppsetningen ved Grand Theatre i Lodz og Musical Theatre i Lodz, blant annet som Dr. Cajus i operaen De lystige koner i Windsor, Jakub i operaen Flis av Moniuszko, general Bum i operetten La Grande-Duchesse de Gerolstein av Offenbach.

Han vant tredjepris og spesiell anerkjennelse ved den 6. internasjonale vokalkonkurransen G. Perotti i Ueckermunde, andreplass i den 1. internasjonale Bel Canto-konkurransen, samt priser ved den internasjonale operette- og musikalkonkurransen Iwona Borowicka i Krakow.

Wojciech er også musikalsk leder og medregissør for konsertene From opera to Broadway, From opera to Hollywood, og From opera to Vision. Han er multiinstrumentalist, og opptrer på konserter over hele Polen

Wojciech Sztyk

Wojciech Sztyk er skuespiller innenfor musikkteater og regissør, og studerer ved Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Han er født i Warszawa, og er knyttet til byens scener: Polsk nasjonalopera, Warszawa Cameral Opera og Dramatic Theatre of Warszawa. I 2021 har han har spilt i to polske operapremierer: Platee (University of Music i Lodz) og Castor et Pollux (Warszawa Cameral Opera). Han har også sunget med Warszawa-filharmonien, Lodz-filharmonien og Kielce-filharmonien.

Wojciech var finalist i VI International Giulio Perotti Singing Competition i Ueckermünde.

Han er også en av grunnleggerne av det kunstneriske kollektivet Soul Sound, hvor han som medregissør og sanger skapte konsertene From opera to Broadway, From opera to Hollywood, og From opera to Vision.

Anne Birgitte Bouwhuis Røkke

Mezzosopranen Anne Birgitte Bouwhuis Røkke er født og oppvokst i Trøndelag. Hun har tidligere studert ved NTNU Institutt for musikk samt på operahøgskolen i Oslo (Khio). Våren 2023 fullfører hun sine masterstudier i opera ved Högskolan för scen och musik i Gøteborg.

Høsten 2019 gjorde hun tittelrollen i Carmen på turné med Arktisk filharmoni i samarbeid med KhiO og som en del av eksamensarbeidet på samme skole sang hun Ottone i Poppeas kroning av Monteverdi. Sommeren 2022 gjør Anne Birgitte Donna Elvira i Opera Warbergs produksjon av Mozarts Don Giovanni og til høsten synger hun Hans i Humperdincks Hansel und Gretel, dirigert av Henrik Schaefer og regissert av Mira Bartov, som en avsluttende del av sine studier.

Anne Birgitte har mottatt flere priser og stipender, bl.a fra Tom Wilhelmsens stiftelse, Anders Sveaas allmennyttige fond, Sine Butenschøns fond og Birgitta Cleve och Einar Björkanders stipendier.

Magdalena Deptuła

Mezzosopranen Magdalena Deptuła begynte sin musikalske utvikling på barneskolen med kormusikk. I tenårene vendte interessen seg imidlertid mot teater – hovedsakelig musikkteater. Hun prøvde solosang for første gang på videregående, men ser ikke på dette møtet som en suksess. Motløs etter forsøket på å lære å synge, valgte hun å studere matematikk ved Warszawa teknologiske universitet. Hun forlot ikke musikken helt, men ble med i universitetskoret ledet av prof. Dariusz Zimnicki.

Hun sang også i tre år i det polske nasjonale ungdomskoret, ledet av prof. Agnieszka Franków-Żelazny. Det var her hun møtte sin nåværende sanglærer – prof. Urszula Kryger. Nå studerer hun ved Grazyna og Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz, og i november 2021 tolket hun rollen som Thespis i studentoppsetningen av den komiske operaballetten Platée av Jean-Philippe Rameau, regissert av Natalia Kozłowska.

Krzysztof Lachman

Tenoren Krzysztof Lachman kommer fra Krakow, og studerer ved Grazyna and Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Hans musikalske vei startet for 12 år siden, da han begynte å spille på trombone og piano.

Han debuterte i Grand Theatre i Lodz i september 2020, som Mengone i Joseph Haydns opera Lo Speziale under ledelse av Eva Buchman. De siste tre årene har han jobbet med Artur Rubinstein ved Lodz Philharmonic. Han har deltatt på flere mesterklasser, inkludert leksjoner med Jan Villem de Vriend, Raffaele Cortesi fra musikkonservatoriet i Parma, og prof. Artur Stefanowicz fra Frederic Chopin Music University.

Gastón Efficace

Den italiensk-argentinske tenoren Gastón Efficace begynte sine studier i Buenos Aires hvor han ble uteksaminert i komposisjon. Han studerer for tiden for mastergraden i opera ved Grazyna and Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz.

I Argentina har han deltatt i produksjoner av Rigoletto (Borsa), La Traviata (Gastone), Venus og Adonis (Shepherd), Bastien und Bastienne (Bastien), samt oratorier som Missa Brevis og Mozarts Requiem. I Tyskland, La Traviata (Gastone), Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Tempo) og Mozarts Requiem.

Han ble også invitert til Lotte Lehmanns Vocal Scholarship i Perleberg (Tyskland). Han deltok der i mesterklasser med Janet Williams, Karan Armstrong, og Mary Mills. Under dette oppholdet deltok han i en operagalla regissert av den anerkjente Anthony Pilavachi.

Paweł Żak

Tenoren Paweł Żak er student ved Grazyna and Kiejstut Bacewicz University of Music i Lodz. Han er en ettertraktet solist, og har fremført Leć głosie po rosie av Krzysztof Grzeszczak, utgitt på Viva la musica (2018). Han deltok i konsertserien Bachs 200 kantater til 200-årsjubileet for universitetet i Warszawa og 5. Bach Marathon in Lodz, og sunget Bachs kantater BWV 8 og BWV 140. I desember 2021, under den sjette utgaven av festivalen TRZY-CZTE-RY. Kontekster. Kontraster. Konfrontasjoner. deltok han på premieren på den konsertante versjonen av miniatyroperaen Report on the state of the planet av Ryszard Alzin.

Han hadde sin operadebut våren 2019 i studentpremieren på Stanisław Moniuszkos opera Flis, i rollen som Franek. I 2020 deltok han i Joseph Haydns opera Lo speziale på Grand Theatre i Lodz, i rollen som Mengone. Han har jobbet med dirigenter som Jan Willem de Vriend, Paweł Przytocki, Marcin Wolniewski, Michał Kocimski, Grzegorz Wierus, Zbigniew Pilch, Lilianna Krych.

Joseph Haydn

Joseph Haydn var en østerriksk komponist. Han var wienerklassisismens første store mester og regnes som et av de største navnene i europeisk musikkhistorie.

Haydn var fra 1761 ansatt hos den musikkelskende fyrstefamilien Esterházy, noe som ga ham et enestående grunnlag til å utfolde seg som komponist. Han skrev over hundre symfonier, rundt åtti strykekvartetter, en rekke konserter for forskjellige instrumenter, klaversonater med mer. Il mondo della luna ble skrevet som underholdning i bryllupet til grev Nikolaus Esterházy, den yngre sønnen til Haydn's velgjører, prins Nikolaus Esterházy, og grevinne Maria Anna Wissenwolf. Den ble fremført første gang på slottet Eszterháza i Ungarn, 3. august 1777.

Joseph Haydn er et av de største navnene i europeisk musikkhistorie, særlig innen instrumentalmusikken. Han kan langt på vei sies å ha funnet opp strykekvartetten, og i utviklingen av symfonien som den mest prestisjetunge genren i kunstmusikken er han det viktigste navnet før Ludwig van Beethoven. Haydn har gjerne blitt sett på som grunnleggeren av den wienerklassiske skolen, som også omfatter Wolfgang Amadeus Mozart og Beethoven. Dette har med urette gjort at han ofte har blitt sett på som en foregangsfigur heller enn en fullendt mester.

(Kilde: snl.no)

Handlingen i Goldonis libretto ligner Molières komedier og henter håndfuller fra tradisjonen med den italienske farsen. Den utmerkede intrigen i komedien harmonerer med den humoristiske musikken til Haydn, der komponisten får frem den magiske stemningen med gjennomtenkt instrumentering. Verket, til tross for at det tilhører sjangeren commedia dell'arte, berører også et alvorlig tema. bruken av det som nå kalles gaslighting i handlingen. Det er en form for psykisk overgrep, en manipulering av virkeligheten som i verste fall kan forårsake sinnslidelser hos den som blir utsatt for det. Det er også interessant å plassere en handling på månen, hvor herskeren kan bli tjener, og tjeneren hersker. På denne måten kommenterte Goldoni på ulikheter mellom sosiale klasser.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.