TSO | Grieg & Sibelius - digital konsert

  • 12 feb. 2021
    Kl 20:30
Klassisk symfoni
På grunn av en feil med direktesendingen av selve konserten, vil den bli vist på nytt fredag på adressa.no kl. 19:30. Konserten kommer til å være synlig på forsiden av adressa.no en stund før konsertstart klokken 19.30 fredag, og den er gratis for seerne.

Klikk her for å se konserten på adressa.no

Den digitale konserten er tilgjengelig for alle. Om du ønsker å gi en gave til TSOs program for barn og unge kan du VIPPSE til 605304. Takk for støtten.

Vi ønsker deg en riktig god fornøyelse!

Dirigent Eivind Aadland
Solist Eirik Baardsen Haaland, horn
Program
Grieg To lyriske stykker
Glière Hornkonsert, 1. sats
Sibelius Symfoni nr. 1
Konserten spilles uten pause

Eivind Aadland
Han var sjefdirigent for Trondheim Symfoniorkester i syv sesonger fra 2003 til 2010. I sin sjefstid gjennomførte han bl.a. samtlige av Mahlers og Beethovens symfonier, og ledet i sin siste sesong TSO på den store turneen til Kina.

Eirik Baardsen Haaland
Eirik ble ansatt som solohornist i Trondheim Symfoniorkester & Opera i 2015, 22 år gammel. Han har også vikariert i de fleste norske orkestrene. Eirik har etablert seg som en av de fremste hornistene i Norge, både som orkestermusiker og solist.
I fjor vinter var han solist på turné med London Symphony Orchestra og Simon Rattle, Han har også vikariert i blant annet BBC Philharmonic, Konzerthausorchester Berlin, Melbourne Symphony og Göteborg Symfoniker.

Grieg
De to lyriske stykkene Aften på høyfjellet og Bådnlåt ble opprinnelig skrevet for klaver i 1898 som nr. 4 og 5 i Griegs niende hefte med Lyriske Stykker, op 68. Det første stykke Aften på Høyfjellet er vár naturskildring etter en tur i Jotunheim i 1887 da Grieg ble bergtatt av en seterjente som tryllet frem naturens egne toner på bukkehorn. Et lite stykke ekte norsk stemningsbilde møter vi også i Bådnlåt, som er for strykeorkester. Aften på Høyfjellet er for obo og horn i tillegg til strykeorkesteret.

Glière
Reinhold Glières liv som komponist fulgte i den russiske revolusjonens spor, fra tsarveldets fall til noen år etter Stalins død. Han var aktiv innenfor sitt hjemlands musikkliv, og skrev for film, ballett, symfonier, opera, kammermusikk; alt svært lite spilt i Vesten.
Hans musikk forble trofast mot den sosialrealistiske stilen, kritisk til modernismen. Idealet var funksjonell og lettfattelig musikk i en lett folkloristisk og anakronistisk stil (‘’altmodische’’ tone). Det hører vi i den romantiske og virtuose hornkonserten fra 1950. Det er en av de mest omfangsrike på hornistene repertoar.

Sibelius
I april 1898 påbegynte Jean Sibelius sin første symfoni i Berlin. I juni dro han tilbake til hjemlandet der trykket fra det russiske tsardømmet var hardnet betydelig. Tsaren hadde innsatt en ny guvernør: landet skulle russifiseres. Det pustet til den nasjonale flamme. Kampviljen var sterk og Sibelius nasjonalsinnet. I februar 1899 var den første symfonien på det nærmeste ferdig. Men så skjedde det noe på det politiske plan som krevde handling av Sibelius. Da utstedte den russiskinnsatte guvernøren det såkalte februar-manifestet hvor de ennå relativt uavhengige finske forhold med et pennestrøk ble slettet. Det brakte Finland på randen av opprør, og Sibelius’ bidrag var Finlandia. I april 1899 kunne han imidlertid selv dirigere førsteoppførelsen av den første symfonien.

Sibelius var først og fremst en målbærer for den finske selvstendighetsbevegelsen. Men det er tydelig at han også var sterkt inspirert av de undertrykkende russernes egen store symfoniker, Tsjaikovskij. Sibelius musikk utviklet seg imidlertid til noe helt eget, stadig mer personlig, i skjæringspunktet mellom det melodiøst romantiske og det nakne, asketiske og mørke som preget ham modne år.

Du kan lytte til verkene på kveldens program her:
https://open.spotify.com/playl...

På grunn av en feil med direktesendingen av selve konserten, vil den bli vist på nytt fredag på adressa.no kl. 19:30. Konserten kommer til å være synlig på forsiden av adressa.no en stund før konsertstart klokken 19.30 fredag, og den er gratis for seerne.

Klikk her for å se konserten på adressa.no

Den digitale konserten er tilgjengelig for alle. Om du ønsker å gi en gave til TSOs program for barn og unge kan du VIPPSE til 605304. Takk for støtten.

Vi ønsker deg en riktig god fornøyelse!

Dirigent Eivind Aadland
Solist Eirik Baardsen Haaland, horn
Program
Grieg To lyriske stykker
Glière Hornkonsert, 1. sats
Sibelius Symfoni nr. 1
Konserten spilles uten pause

Eivind Aadland
Han var sjefdirigent for Trondheim Symfoniorkester i syv sesonger fra 2003 til 2010. I sin sjefstid gjennomførte han bl.a. samtlige av Mahlers og Beethovens symfonier, og ledet i sin siste sesong TSO på den store turneen til Kina.

Eirik Baardsen Haaland
Eirik ble ansatt som solohornist i Trondheim Symfoniorkester & Opera i 2015, 22 år gammel. Han har også vikariert i de fleste norske orkestrene. Eirik har etablert seg som en av de fremste hornistene i Norge, både som orkestermusiker og solist.
I fjor vinter var han solist på turné med London Symphony Orchestra og Simon Rattle, Han har også vikariert i blant annet BBC Philharmonic, Konzerthausorchester Berlin, Melbourne Symphony og Göteborg Symfoniker.

Grieg
De to lyriske stykkene Aften på høyfjellet og Bådnlåt ble opprinnelig skrevet for klaver i 1898 som nr. 4 og 5 i Griegs niende hefte med Lyriske Stykker, op 68. Det første stykke Aften på Høyfjellet er vár naturskildring etter en tur i Jotunheim i 1887 da Grieg ble bergtatt av en seterjente som tryllet frem naturens egne toner på bukkehorn. Et lite stykke ekte norsk stemningsbilde møter vi også i Bådnlåt, som er for strykeorkester. Aften på Høyfjellet er for obo og horn i tillegg til strykeorkesteret.

Glière
Reinhold Glières liv som komponist fulgte i den russiske revolusjonens spor, fra tsarveldets fall til noen år etter Stalins død. Han var aktiv innenfor sitt hjemlands musikkliv, og skrev for film, ballett, symfonier, opera, kammermusikk; alt svært lite spilt i Vesten.
Hans musikk forble trofast mot den sosialrealistiske stilen, kritisk til modernismen. Idealet var funksjonell og lettfattelig musikk i en lett folkloristisk og anakronistisk stil (‘’altmodische’’ tone). Det hører vi i den romantiske og virtuose hornkonserten fra 1950. Det er en av de mest omfangsrike på hornistene repertoar.

Sibelius
I april 1898 påbegynte Jean Sibelius sin første symfoni i Berlin. I juni dro han tilbake til hjemlandet der trykket fra det russiske tsardømmet var hardnet betydelig. Tsaren hadde innsatt en ny guvernør: landet skulle russifiseres. Det pustet til den nasjonale flamme. Kampviljen var sterk og Sibelius nasjonalsinnet. I februar 1899 var den første symfonien på det nærmeste ferdig. Men så skjedde det noe på det politiske plan som krevde handling av Sibelius. Da utstedte den russiskinnsatte guvernøren det såkalte februar-manifestet hvor de ennå relativt uavhengige finske forhold med et pennestrøk ble slettet. Det brakte Finland på randen av opprør, og Sibelius’ bidrag var Finlandia. I april 1899 kunne han imidlertid selv dirigere førsteoppførelsen av den første symfonien.

Sibelius var først og fremst en målbærer for den finske selvstendighetsbevegelsen. Men det er tydelig at han også var sterkt inspirert av de undertrykkende russernes egen store symfoniker, Tsjaikovskij. Sibelius musikk utviklet seg imidlertid til noe helt eget, stadig mer personlig, i skjæringspunktet mellom det melodiøst romantiske og det nakne, asketiske og mørke som preget ham modne år.

Du kan lytte til verkene på kveldens program her:
https://open.spotify.com/playl...