I salg fra 1. desember
Lyden av Paris
  • 17 feb. 2022
    Kl 19:30
Klassisk symfoni
Konserten inngår i
  • Gullrekka
  • Sølvsuper
  • Plukk & miks
Lyden av Paris
  • Dirigent

    Marc Soustrot

  • Solist, mezzosopran

    Astrid Nordstad

  • Konsertmester
  • kor
    TSO-koret
  • Kormester
    Ursa Lah

Program

  • Lili Boulanger
    (1893-1918)
    D'un matin de printemps (1918)
  • Maurice Ravel
    (1875-1937)
    Shéhérazade (1903)
    I Asie
    II La Flûte enchantée
    III L'Indifférent
  • Gabriel Fauré
    (1845-1924)
    Prélude de Pénélope (1913)

    PAUSE
  • Albert Roussel
    (1869-1937)
    Symfoni nr. 3 i g-moll, op. 42 (1930)
    1. Allegro vivo
    2. Adagio
    3. Vivace
    4. Allegro con spirito

Verkene på kveldens konsert er alle fra begynnelsen av 1900-tallet og gir oss et tidsvindu til en verdensmetropol som nærmest bugnet over av impulser og kunstnere. Fauré og Ravel er godt kjente komponistnavn, mens Boulanger og Roussel er sjeldnere framført i konsertsalene.

Vidunderbarnet Lili Boulanger kom fra en meget musikalsk familie som var omgangsvenner med Gabriel Fauré, og hun ble i 1913 den første kvinnen som vant den prestisjefulle komposisjonsprisen Prix de Rome. D'un matin de printemps, et energisk og på samme tid elegant verk, var noe av det siste hun skrev, fullført bare et par måneder før hun døde i 1918. Gabriel Faurés to operaer fant aldri sin plass i operarepertoaret og Pénélope er kun satt opp et titalls ganger siden premieren i 1913. Ouverturen, eller Prélude de Pénélope, er bedre kjent og her presenteres ledemotivene for de to hovedrollene, Pénélope og Ulysses. Albert Roussels Symfoni nr. 3 er hans mest kjente verk, ofte framholdt som hans mesterverk, og beskrevet som "dissonant, men tonal; massiv, men klar - en perfekt konstruksjon".

I Ravels sangsyklus Shéhérazade får vi høre Trondheimskvinnen Astrid Nordstads mørke, varme mezzo. Nordstad var Talent Trondheim-profil i 2020 og sang rollen som Flora i TSOs La Traviata i 2018.

Verkene på kveldens konsert er alle fra begynnelsen av 1900-tallet og gir oss et tidsvindu til en verdensmetropol som nærmest bugnet over av impulser og kunstnere. Fauré og Ravel er godt kjente komponistnavn, mens Boulanger og Roussel er sjeldnere framført i konsertsalene.

Vidunderbarnet Lili Boulanger kom fra en meget musikalsk familie som var omgangsvenner med Gabriel Fauré, og hun ble i 1913 den første kvinnen som vant den prestisjefulle komposisjonsprisen Prix de Rome. D'un matin de printemps, et energisk og på samme tid elegant verk, var noe av det siste hun skrev, fullført bare et par måneder før hun døde i 1918. Gabriel Faurés to operaer fant aldri sin plass i operarepertoaret og Pénélope er kun satt opp et titalls ganger siden premieren i 1913. Ouverturen, eller Prélude de Pénélope, er bedre kjent og her presenteres ledemotivene for de to hovedrollene, Pénélope og Ulysses. Albert Roussels Symfoni nr. 3 er hans mest kjente verk, ofte framholdt som hans mesterverk, og beskrevet som "dissonant, men tonal; massiv, men klar - en perfekt konstruksjon".

I Ravels sangsyklus Shéhérazade får vi høre Trondheimskvinnen Astrid Nordstads mørke, varme mezzo. Nordstad var Talent Trondheim-profil i 2020 og sang rollen som Flora i TSOs La Traviata i 2018.