TSO | Don Giovanni

  • 03 mar. 2013
    Kl 19:00
Opera
Endelig er det klart for Mozarts Don Giovanni i Trondheim. Denne operaen har alt en kan ønske seg fra et Mozart-mesterverk: store arier, enkle sanger, tersetter og kor, ­elskov og død, komedie og tragedie. Don Giovanni hadde premiere i Praha i oktober 1787, og ble møtt med stor begeistring fra publikum. Deler av musikken har blitt tilnærmet allemannseie, og Mozarts hustru Constanze fortalte like før sin død at Don Giovanni var den operaen Mozart selv satte aller høyest.

Don Juan, den evige forfører

Med Håvard Stensvold som Don Giovanni og Kari Postma som den forsmådde Donna Elvira


«… hør disse lette dansende Violintoner, hør Glædens vink, hør Lystens jubel, Nydelsens Salighed, hør Lidenskabens tøilesløse Begjæring, hør Elskovens Susen, hør Fristelsens Hvisken, hør Forførelsens Hvirvel, hør Øyeblikkets Stilhed, hør, hør, hør Mozarts Don Juan.»

Søren Kierkegaard


Operaen tar utgangspunkt i den sagnomsuste kvinne­bedåreren Don Juan, og forteller om de siste 24 timene av hans liv.
Den historiske Don Juan levde i Spania på 1600-tallet. Adskillige skuespill og operaer er blitt skrevet om denne provoserende mannen. Han har alltid lokket mennesker til teatret. Mozarts opera er skrevet i 1787 og er et produkt av opplysningstiden. Den har ingen ting med spansk 1600-tall å gjøre. Det er ikke barokkmennesker Mozart beskriver, men levende mennesker fra sin samtid. Han siterer humoristisk moderne populære melodier og egne operaer. Alle sosiale klasser er representert. Don Giovanni er den siste aristokrat og den første rebell i en og samme person. Han utfordrer sine omgivelser, men finner bare småborgerlighet og moralisme.

I denne produksjonen har regissøren latt seg inspirere av Federico Fellini, Italias store filmregissør. I 1963 kom Fellinis film 8 1/2, et mesterverk som omtales som «film­historiens beste film om det å lage film.» Fellini hadde en kunstnerisk krise, og i 8 1/2 møter vi den frustrerte regissøren, hans drømmer og hans fortvilte forhold til kunsten og selvfølgelig til kvinner. Parallellen til Don Giovanni er tydelig, og i denne oppsetningen drives Mozarts mesterverk fram i en fellinisk verden både visuelt og innholds­messig. Som en ganske svart komedie ender den med total fortapelse. Men hvem synes synd på en Don Juan?

Produksjonen er et samarbeid med Krakow Opera. Kontakten med Krakow Opera ble etablert samtidig som Trondheim og Krakow ble vennskapsbyer i februar 2012, og Don Giovanni er første prosjekt innenfor et planlagt langsiktig samarbeid.

Forestillingen varer i 3 timer + 20 minutters pause mellom operaens to akter


Mozart Don Giovanni
Tekst Lorenzo da Ponte
Don Giovanni Håvard Stensvold, baryton
Leporello Krzysztof Szumanski, bass
Kommandanten Remigiusz Lukomski, bass
Donna Anna Katarzyna Oles-Blacha, sopran
Don Ottavio Adam Sobierajski, tenor
Donna Elvira Kari Postma, sopran
Masetto Przemyslaw Rezner, baryton
Zerlina Agnieszka Czastka, mezzosopran
Regi, scenografi og kostymer Michal Znaniecki
Lysdesign Bogumil Palewicz
Koreograf Katarzyna Aleksander-Kmieć
Korinstruktør Marek Kluza
Endelig er det klart for Mozarts Don Giovanni i Trondheim. Denne operaen har alt en kan ønske seg fra et Mozart-mesterverk: store arier, enkle sanger, tersetter og kor, ­elskov og død, komedie og tragedie. Don Giovanni hadde premiere i Praha i oktober 1787, og ble møtt med stor begeistring fra publikum. Deler av musikken har blitt tilnærmet allemannseie, og Mozarts hustru Constanze fortalte like før sin død at Don Giovanni var den operaen Mozart selv satte aller høyest.

Don Juan, den evige forfører

Med Håvard Stensvold som Don Giovanni og Kari Postma som den forsmådde Donna Elvira


«… hør disse lette dansende Violintoner, hør Glædens vink, hør Lystens jubel, Nydelsens Salighed, hør Lidenskabens tøilesløse Begjæring, hør Elskovens Susen, hør Fristelsens Hvisken, hør Forførelsens Hvirvel, hør Øyeblikkets Stilhed, hør, hør, hør Mozarts Don Juan.»

Søren Kierkegaard


Operaen tar utgangspunkt i den sagnomsuste kvinne­bedåreren Don Juan, og forteller om de siste 24 timene av hans liv.
Den historiske Don Juan levde i Spania på 1600-tallet. Adskillige skuespill og operaer er blitt skrevet om denne provoserende mannen. Han har alltid lokket mennesker til teatret. Mozarts opera er skrevet i 1787 og er et produkt av opplysningstiden. Den har ingen ting med spansk 1600-tall å gjøre. Det er ikke barokkmennesker Mozart beskriver, men levende mennesker fra sin samtid. Han siterer humoristisk moderne populære melodier og egne operaer. Alle sosiale klasser er representert. Don Giovanni er den siste aristokrat og den første rebell i en og samme person. Han utfordrer sine omgivelser, men finner bare småborgerlighet og moralisme.

I denne produksjonen har regissøren latt seg inspirere av Federico Fellini, Italias store filmregissør. I 1963 kom Fellinis film 8 1/2, et mesterverk som omtales som «film­historiens beste film om det å lage film.» Fellini hadde en kunstnerisk krise, og i 8 1/2 møter vi den frustrerte regissøren, hans drømmer og hans fortvilte forhold til kunsten og selvfølgelig til kvinner. Parallellen til Don Giovanni er tydelig, og i denne oppsetningen drives Mozarts mesterverk fram i en fellinisk verden både visuelt og innholds­messig. Som en ganske svart komedie ender den med total fortapelse. Men hvem synes synd på en Don Juan?

Produksjonen er et samarbeid med Krakow Opera. Kontakten med Krakow Opera ble etablert samtidig som Trondheim og Krakow ble vennskapsbyer i februar 2012, og Don Giovanni er første prosjekt innenfor et planlagt langsiktig samarbeid.

Forestillingen varer i 3 timer + 20 minutters pause mellom operaens to akter


Mozart Don Giovanni
Tekst Lorenzo da Ponte
Don Giovanni Håvard Stensvold, baryton
Leporello Krzysztof Szumanski, bass
Kommandanten Remigiusz Lukomski, bass
Donna Anna Katarzyna Oles-Blacha, sopran
Don Ottavio Adam Sobierajski, tenor
Donna Elvira Kari Postma, sopran
Masetto Przemyslaw Rezner, baryton
Zerlina Agnieszka Czastka, mezzosopran
Regi, scenografi og kostymer Michal Znaniecki
Lysdesign Bogumil Palewicz
Koreograf Katarzyna Aleksander-Kmieć
Korinstruktør Marek Kluza