-
03 mar. 2013Kl 19:00
Don Juan, den evige forfører
Med Håvard Stensvold som Don Giovanni og Kari Postma som den forsmådde Donna Elvira
«… hør disse lette dansende Violintoner, hør Glædens vink, hør Lystens jubel, Nydelsens Salighed, hør Lidenskabens tøilesløse Begjæring, hør Elskovens Susen, hør Fristelsens Hvisken, hør Forførelsens Hvirvel, hør Øyeblikkets Stilhed, hør, hør, hør Mozarts Don Juan.»
Søren Kierkegaard
Operaen tar utgangspunkt i den sagnomsuste kvinnebedåreren Don Juan, og forteller om de siste 24 timene av hans liv.
Den historiske Don Juan levde i Spania på 1600-tallet. Adskillige skuespill og operaer er blitt skrevet om denne provoserende mannen. Han har alltid lokket mennesker til teatret. Mozarts opera er skrevet i 1787 og er et produkt av opplysningstiden. Den har ingen ting med spansk 1600-tall å gjøre. Det er ikke barokkmennesker Mozart beskriver, men levende mennesker fra sin samtid. Han siterer humoristisk moderne populære melodier og egne operaer. Alle sosiale klasser er representert. Don Giovanni er den siste aristokrat og den første rebell i en og samme person. Han utfordrer sine omgivelser, men finner bare småborgerlighet og moralisme.
I denne produksjonen har regissøren latt seg inspirere av Federico Fellini, Italias store filmregissør. I 1963 kom Fellinis film 8 1/2, et mesterverk som omtales som «filmhistoriens beste film om det å lage film.» Fellini hadde en kunstnerisk krise, og i 8 1/2 møter vi den frustrerte regissøren, hans drømmer og hans fortvilte forhold til kunsten og selvfølgelig til kvinner. Parallellen til Don Giovanni er tydelig, og i denne oppsetningen drives Mozarts mesterverk fram i en fellinisk verden både visuelt og innholdsmessig. Som en ganske svart komedie ender den med total fortapelse. Men hvem synes synd på en Don Juan?
Produksjonen er et samarbeid med Krakow Opera. Kontakten med Krakow Opera ble etablert samtidig som Trondheim og Krakow ble vennskapsbyer i februar 2012, og Don Giovanni er første prosjekt innenfor et planlagt langsiktig samarbeid.
Forestillingen varer i 3 timer + 20 minutters pause mellom operaens to akter
Mozart | Don Giovanni |
Tekst | Lorenzo da Ponte |
Don Giovanni | Håvard Stensvold, baryton |
Leporello | Krzysztof Szumanski, bass |
Kommandanten | Remigiusz Lukomski, bass |
Donna Anna | Katarzyna Oles-Blacha, sopran |
Don Ottavio | Adam Sobierajski, tenor |
Donna Elvira | Kari Postma, sopran |
Masetto | Przemyslaw Rezner, baryton |
Zerlina | Agnieszka Czastka, mezzosopran |
Regi, scenografi og kostymer | Michal Znaniecki |
Lysdesign | Bogumil Palewicz |
Koreograf | Katarzyna Aleksander-Kmieć |
Korinstruktør | Marek Kluza |
Don Giovanni
Don Juan, den evige forfører
Med Håvard Stensvold som Don Giovanni og Kari Postma som den forsmådde Donna Elvira
«… hør disse lette dansende Violintoner, hør Glædens vink, hør Lystens jubel, Nydelsens Salighed, hør Lidenskabens tøilesløse Begjæring, hør Elskovens Susen, hør Fristelsens Hvisken, hør Forførelsens Hvirvel, hør Øyeblikkets Stilhed, hør, hør, hør Mozarts Don Juan.»
Søren Kierkegaard
Operaen tar utgangspunkt i den sagnomsuste kvinnebedåreren Don Juan, og forteller om de siste 24 timene av hans liv.
Den historiske Don Juan levde i Spania på 1600-tallet. Adskillige skuespill og operaer er blitt skrevet om denne provoserende mannen. Han har alltid lokket mennesker til teatret. Mozarts opera er skrevet i 1787 og er et produkt av opplysningstiden. Den har ingen ting med spansk 1600-tall å gjøre. Det er ikke barokkmennesker Mozart beskriver, men levende mennesker fra sin samtid. Han siterer humoristisk moderne populære melodier og egne operaer. Alle sosiale klasser er representert. Don Giovanni er den siste aristokrat og den første rebell i en og samme person. Han utfordrer sine omgivelser, men finner bare småborgerlighet og moralisme.
I denne produksjonen har regissøren latt seg inspirere av Federico Fellini, Italias store filmregissør. I 1963 kom Fellinis film 8 1/2, et mesterverk som omtales som «filmhistoriens beste film om det å lage film.» Fellini hadde en kunstnerisk krise, og i 8 1/2 møter vi den frustrerte regissøren, hans drømmer og hans fortvilte forhold til kunsten og selvfølgelig til kvinner. Parallellen til Don Giovanni er tydelig, og i denne oppsetningen drives Mozarts mesterverk fram i en fellinisk verden både visuelt og innholdsmessig. Som en ganske svart komedie ender den med total fortapelse. Men hvem synes synd på en Don Juan?
Produksjonen er et samarbeid med Krakow Opera. Kontakten med Krakow Opera ble etablert samtidig som Trondheim og Krakow ble vennskapsbyer i februar 2012, og Don Giovanni er første prosjekt innenfor et planlagt langsiktig samarbeid.
Forestillingen varer i 3 timer + 20 minutters pause mellom operaens to akter
Mozart | Don Giovanni |
Tekst | Lorenzo da Ponte |
Don Giovanni | Håvard Stensvold, baryton |
Leporello | Krzysztof Szumanski, bass |
Kommandanten | Remigiusz Lukomski, bass |
Donna Anna | Katarzyna Oles-Blacha, sopran |
Don Ottavio | Adam Sobierajski, tenor |
Donna Elvira | Kari Postma, sopran |
Masetto | Przemyslaw Rezner, baryton |
Zerlina | Agnieszka Czastka, mezzosopran |
Regi, scenografi og kostymer | Michal Znaniecki |
Lysdesign | Bogumil Palewicz |
Koreograf | Katarzyna Aleksander-Kmieć |
Korinstruktør | Marek Kluza |