-
09 mai 2018Kl 21:30
Sesongavslutning
Dirigent | Duncan Ward |
Solist | Guy Braunstein, fiolin |
Edgar Moreau, cello | |
Poulenc | Suite fra balletten Les Biches |
Tsjaikovskij | Klavertrio, arr. for fiolin, cello og orkester |
Debussy | La mer |
Tsjaikovskijs flotte Klavertrio i a-moll får vi her som en dobbeltkonsert for fiolin og cello, med klaverstemmen arrangert for orkester av Ohad Ben-Ari. Dette er premiere på en sambestilling med Hamburger Symphoniker og Ulster Orchestra. Arrangementet har den berlinbaserte komponisten Ben-Ari gitt undertittelen Konsert til minne om en stor kunstner for fiolin, cello og orkester. Det er i utgangspunktet et verk med store dimensjoner med røtter i russisk folkemusikk, og disse finner vi igjen som vakre, utbygde temaer og variasjoner.
Debussys La mer maler havets flo og ebbe i tre musikalske skisser: havet fra morgengry til skumring, bølgenes lek og samtalen mellom vinden og havet. Debussys bruk av orkesteret er dypt originalt. Et ubestridelig mesterverk!
Francis Poulenc lot seg inspirere av Watteaus maleri Le parc aux biches, da han skrev sin ballett til ensemblet Den russiske ballett i Paris. Lederen Djagilev falt pladask for musikken, og balletten Les Biches hadde premiere i januar 1924. Musikken er inspirert av både eldre og samtidige komponister, så vel som samtidens populærmusikk. Her finner vi referanser til tarantella og brasiliansk musikk, ragtime og masurka.
Debussy La mer
Sesongavslutning
Dirigent | Duncan Ward |
Solist | Guy Braunstein, fiolin |
Edgar Moreau, cello | |
Poulenc | Suite fra balletten Les Biches |
Tsjaikovskij | Klavertrio, arr. for fiolin, cello og orkester |
Debussy | La mer |
Tsjaikovskijs flotte Klavertrio i a-moll får vi her som en dobbeltkonsert for fiolin og cello, med klaverstemmen arrangert for orkester av Ohad Ben-Ari. Dette er premiere på en sambestilling med Hamburger Symphoniker og Ulster Orchestra. Arrangementet har den berlinbaserte komponisten Ben-Ari gitt undertittelen Konsert til minne om en stor kunstner for fiolin, cello og orkester. Det er i utgangspunktet et verk med store dimensjoner med røtter i russisk folkemusikk, og disse finner vi igjen som vakre, utbygde temaer og variasjoner.
Debussys La mer maler havets flo og ebbe i tre musikalske skisser: havet fra morgengry til skumring, bølgenes lek og samtalen mellom vinden og havet. Debussys bruk av orkesteret er dypt originalt. Et ubestridelig mesterverk!
Francis Poulenc lot seg inspirere av Watteaus maleri Le parc aux biches, da han skrev sin ballett til ensemblet Den russiske ballett i Paris. Lederen Djagilev falt pladask for musikken, og balletten Les Biches hadde premiere i januar 1924. Musikken er inspirert av både eldre og samtidige komponister, så vel som samtidens populærmusikk. Her finner vi referanser til tarantella og brasiliansk musikk, ragtime og masurka.