Få billett
- om kjærlighet og svik
  • 24 mar. 2023
    Kl 19:00
  • 25 mar. 2023
    Kl 19:00
Opera
Operaen varer ca. 75 minutter uten pause
Sted:
Lademoen kirke
- om kjærlighet og svik
  • Dirigent

    Alexander Humala

  • Regissør

    Beata Redo-Dobber

  • Bathsheba
    Marlena Rygiel (24.) / Maia Reppe (25.)
  • David
    Eirik Krokfjord / Michał Słowikowski
  • Joab
    Jostein Fahre / Patryk Wnuk
  • Nathan
    Johannes Nikolai Aas / Kamil Gruszczyński
  • Uriah
    Endre Aaberge Dahl / Wiktor Sobkowiak
  • Kor
    Trondheim Vokalensemble

Program

  • Ståle Kleiberg
    (1958 - )
    David & Bathsheba (2008)
    Operaoratorium i to akter.
    Libretto av Jessica Gordon.

Om forestillingen

Trondheimskomponisten Ståle Kleibergs stort anlagte operaoratorium fra 2008 er framført i flere land. Historien om Kong David og Bathsheba er en fortelling om hvordan valgene vi tar gir konsekvenser. Det er en fortelling om lengsel og begjær, men også om svik, sorg og anger.

Innspillingen med TSO ble nominert til Grammy i klassen Best Opera Recording i 2013.

Nå blir operaen fremført som scenisk opera i Lademoen kirke, med unge solister fra Norge og Polen.

David & Bathsheba

Den bibelske historien om David og Batseba har mye relevans i dag. I denne historien samhandler individuelle følelser med politiske handlinger og deres konsekvenser. Det reises dermed grunnleggende etiske spørsmål, både på makro- og mikronivå. Og ikke minst illustrerer historien hvordan disse to nivåene kan henge sammen.

Fra åpningstaktene etablerer Kleibergs musikk en helt spesiell orkestral og harmonisk farge, hvorav en effekt er å ’plassere’ begivenhetene utenfor vår rekkevidde. Det ville være trivielt å beskrive denne distanseringen av handlingen som en slags eksotisme, men det er likevel en eim av øst over tonen i verket, som setter stemningen for datidentiden og et fjernt sted. Dette er alt annet enn en retrett inn i en eller annen fantasiverden, fjernet fra vår virkelighet. Snarere gjør omgivelsenes distanse, sammen med Kleibergs ikke-naturalistiske tilnærming til dramaet, at verket ligner litt på en myte. Dette gjør David & Bathsheba i stand til å snakke til oss slik alle myter gjør, om dypere sannheter.

En kveld kong David vandrer søvnløs rundt i palasset sitt, ser han på et tak i byen nedenfor Bathsheba ta sitt kveldsbad. David blir betatt av hennes skjønnhet. Han kaller henne til seg og ligger med henne, og hun blir gravid. For å skjule at hun er blitt med barn mens mannen er i krigen, kaller David hennes ektemann, offiseren Uriah til seg i Jerusalem og forsøker å få ham til å gå hjem og ligge med sin kone.

Av solidaritet til sine medsoldater går han imidlertid ikke hjem. David bestemmer seg da for at Uria må dø, og han ber hærføreren Joab sette Uriah på en utsatt post i krigen, hvor han så faller. Dette er opphavet til uttrykket «uriaspost». Deretter tar kong David Bathsheba som en av sine koner.

Profeten Nathan refser David for hans urett mot Uria, og forkynner at Davids og Bathshebas barn skal dø på grunn av Davids synd. Og riktig nok, Batsebas første barn dør av sykdom.

Om prosjektet

Operafremføringen er en del av det internasjonale prosjektet Nye stemmer, gjenoppdagede operaer og er et samarbeid mellom det polske musikkakademiet Grażyna & Kiejstut Bacewicz i Łódź og Trondheim Symfoniorkester & Opera. På rollelisten finner vi unge operasangere fra både Polen og Norge, og forestillingen er en del av TSOs talentsatsing. Det blir forestillinger bådei Łódź og i Trondheim.

Prosjektet er finansiert med EØS-tilskudd og tilskudd fra Kulturrådet. Vi jobber sammen for et Europa som bidrar til sosial og konkurransedyktig integrering.

Om forestillingen

Trondheimskomponisten Ståle Kleibergs stort anlagte operaoratorium fra 2008 er framført i flere land. Historien om Kong David og Bathsheba er en fortelling om hvordan valgene vi tar gir konsekvenser. Det er en fortelling om lengsel og begjær, men også om svik, sorg og anger.

Innspillingen med TSO ble nominert til Grammy i klassen Best Opera Recording i 2013.

Nå blir operaen fremført som scenisk opera i Lademoen kirke, med unge solister fra Norge og Polen.

David & Bathsheba

Den bibelske historien om David og Batseba har mye relevans i dag. I denne historien samhandler individuelle følelser med politiske handlinger og deres konsekvenser. Det reises dermed grunnleggende etiske spørsmål, både på makro- og mikronivå. Og ikke minst illustrerer historien hvordan disse to nivåene kan henge sammen.

Fra åpningstaktene etablerer Kleibergs musikk en helt spesiell orkestral og harmonisk farge, hvorav en effekt er å ’plassere’ begivenhetene utenfor vår rekkevidde. Det ville være trivielt å beskrive denne distanseringen av handlingen som en slags eksotisme, men det er likevel en eim av øst over tonen i verket, som setter stemningen for datidentiden og et fjernt sted. Dette er alt annet enn en retrett inn i en eller annen fantasiverden, fjernet fra vår virkelighet. Snarere gjør omgivelsenes distanse, sammen med Kleibergs ikke-naturalistiske tilnærming til dramaet, at verket ligner litt på en myte. Dette gjør David & Bathsheba i stand til å snakke til oss slik alle myter gjør, om dypere sannheter.

En kveld kong David vandrer søvnløs rundt i palasset sitt, ser han på et tak i byen nedenfor Bathsheba ta sitt kveldsbad. David blir betatt av hennes skjønnhet. Han kaller henne til seg og ligger med henne, og hun blir gravid. For å skjule at hun er blitt med barn mens mannen er i krigen, kaller David hennes ektemann, offiseren Uriah til seg i Jerusalem og forsøker å få ham til å gå hjem og ligge med sin kone.

Av solidaritet til sine medsoldater går han imidlertid ikke hjem. David bestemmer seg da for at Uria må dø, og han ber hærføreren Joab sette Uriah på en utsatt post i krigen, hvor han så faller. Dette er opphavet til uttrykket «uriaspost». Deretter tar kong David Bathsheba som en av sine koner.

Profeten Nathan refser David for hans urett mot Uria, og forkynner at Davids og Bathshebas barn skal dø på grunn av Davids synd. Og riktig nok, Batsebas første barn dør av sykdom.

Om prosjektet

Operafremføringen er en del av det internasjonale prosjektet Nye stemmer, gjenoppdagede operaer og er et samarbeid mellom det polske musikkakademiet Grażyna & Kiejstut Bacewicz i Łódź og Trondheim Symfoniorkester & Opera. På rollelisten finner vi unge operasangere fra både Polen og Norge, og forestillingen er en del av TSOs talentsatsing. Det blir forestillinger bådei Łódź og i Trondheim.

Prosjektet er finansiert med EØS-tilskudd og tilskudd fra Kulturrådet. Vi jobber sammen for et Europa som bidrar til sosial og konkurransedyktig integrering.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.