-
08 feb. 2018Kl 20:30
Dirigent | Eivind Aadland |
Solist | Mayumi Kanagawa, fiolin |
Mozart | Ouvertyre til Figaros bryllup |
Britten | Fiolinkonsert |
Tsjaikovskij | Symfoni nr. 5 |
I fjor høst vant den 22 år gamle japansk-amerikanske fiolinisten Mayumi Kanagawa Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris. Hun er født i Japan, men flyttet i unge år til New York. Mayumi Kanagawa overbeviste med sitt fabelaktige spill rett fra hjertet i Tsjaikovskijs fiolinkonsert. I tillegg til solistoppgave med Trondheim Symfoniorkester, spiller hun en kammerkonsert i Griegs Troldsalen i Bergen i samarbeid med Edvard Grieg Internasjonale Pianokonkurranse. Denne konserten finner sted førstkommende søndag 11. februar.
Eivind Aadland var sjefdirigent for Trondheim Symfoniorkester i syv sesonger fra 2003 til 2010. I sin sjefstid gjennomførte han blant annet samtlige av Mahlers og Beethovens symfonier. I sin siste sesong ledet han også TSO på den store turneen til Kina. Aadland leder det nye dirigentprogrammet på Barratt Due Musikkinstitutt, for å sikre bedre rekruttering av unge til dirigentfaget.
Benjamin Britten er et forholdsvis tidlig verk i hans produksjon, og som årene gikk ble den overskygget av hans senere verker. Da Britten som dirigent i 1970 spilte inn sin fiolinkonsert var den et ukjent verk for de fleste. De siste 20 år har den igjen kommet i fokus, og mange fiolinister plasserer nå hans gripende og dramatiske fiolinkonsert på det internasjonale standardrepertoaret. Ved utbruddet av andre verdenskrig reiste den 26 år gamle Benjamin Britten til USA, på vei bort fra det urolige Europa. Det var der han skrev sin dramatiske fiolinkonsert i september 1939. Den kan sikkert lyttes til som en reaksjon på krigen, både den spanske borgerkrigen og fascismens seier som rystet komponisten sterkt og den nye som seilte opp, og hvis omfang da var ukjent.
Når vi lytter til skjønnheten og frodigheten i den femte symfonien fra 1888, er det vanskelig å forstå Tsjaikovskijs egen utilfredshet. Men etter hvert som den gjorde lykke, skulle også komponisten se med mildere øyne på den. For dette flotte verket med skjebnemotivet som dukker opp i alle satsene, er tross alt et sant mesterverk og en gripende personlig bekjennelse. Noen har sagt at Tsjaikovskijs musikalske ideer ikke er frø som kan gro til en hel skog, men fullt utsprungne blomster, bundet i en artistisk bukett.
Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris i samarbeid med
Britten og Tsjaikovskij
Dirigent | Eivind Aadland |
Solist | Mayumi Kanagawa, fiolin |
Mozart | Ouvertyre til Figaros bryllup |
Britten | Fiolinkonsert |
Tsjaikovskij | Symfoni nr. 5 |
I fjor høst vant den 22 år gamle japansk-amerikanske fiolinisten Mayumi Kanagawa Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris. Hun er født i Japan, men flyttet i unge år til New York. Mayumi Kanagawa overbeviste med sitt fabelaktige spill rett fra hjertet i Tsjaikovskijs fiolinkonsert. I tillegg til solistoppgave med Trondheim Symfoniorkester, spiller hun en kammerkonsert i Griegs Troldsalen i Bergen i samarbeid med Edvard Grieg Internasjonale Pianokonkurranse. Denne konserten finner sted førstkommende søndag 11. februar.
Eivind Aadland var sjefdirigent for Trondheim Symfoniorkester i syv sesonger fra 2003 til 2010. I sin sjefstid gjennomførte han blant annet samtlige av Mahlers og Beethovens symfonier. I sin siste sesong ledet han også TSO på den store turneen til Kina. Aadland leder det nye dirigentprogrammet på Barratt Due Musikkinstitutt, for å sikre bedre rekruttering av unge til dirigentfaget.
Benjamin Britten er et forholdsvis tidlig verk i hans produksjon, og som årene gikk ble den overskygget av hans senere verker. Da Britten som dirigent i 1970 spilte inn sin fiolinkonsert var den et ukjent verk for de fleste. De siste 20 år har den igjen kommet i fokus, og mange fiolinister plasserer nå hans gripende og dramatiske fiolinkonsert på det internasjonale standardrepertoaret. Ved utbruddet av andre verdenskrig reiste den 26 år gamle Benjamin Britten til USA, på vei bort fra det urolige Europa. Det var der han skrev sin dramatiske fiolinkonsert i september 1939. Den kan sikkert lyttes til som en reaksjon på krigen, både den spanske borgerkrigen og fascismens seier som rystet komponisten sterkt og den nye som seilte opp, og hvis omfang da var ukjent.
Når vi lytter til skjønnheten og frodigheten i den femte symfonien fra 1888, er det vanskelig å forstå Tsjaikovskijs egen utilfredshet. Men etter hvert som den gjorde lykke, skulle også komponisten se med mildere øyne på den. For dette flotte verket med skjebnemotivet som dukker opp i alle satsene, er tross alt et sant mesterverk og en gripende personlig bekjennelse. Noen har sagt at Tsjaikovskijs musikalske ideer ikke er frø som kan gro til en hel skog, men fullt utsprungne blomster, bundet i en artistisk bukett.
Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris i samarbeid med