I salg fra 1. desember
Kvelden for de store følelsene
  • 10 feb. 2022
    Kl 19:30
Klassisk symfoni
Konserten inngår i
  • Gullrekka
  • Bronsedryss
  • Plukk & miks
Kvelden for de store følelsene
  • Dirigent

    Anja Bihlmaier

  • Solist, klaver

    Alexander Melnikov

Program

  • Unsuk Chin
    (1961- )
    Subito con forza (2020)
  • Johannes Brahms
    (1833-97)
    Klaverkonsert nr. 1 i d-moll, Op. 15 (1859)
    - Maestoso - Poco più moderato
    - Adagio
    - Rondo (Allegro non troppo)

    PAUSE
  • Robert Schumann
    (1810-56)
    Symfoni nr. 1 i B-dur, Op. 38 (1841)
    - Andante un poco maestoso – Allegro molto vivace
    - Larghetto
    - Scherzo: Molto vivace
    - Allegro animato e grazioso

Kveldens konsert byr på et kjært gjensyn med Anja Bihlmaier, dirigenten fra "Faust" i 2019, og pianist Alexander Melnikov som er på gjenvisitt fra Polen etter å ha stiftet bekjentskap med orkesteret under Chopinfestivalen i Warsawa for noen år siden. De tar oss med på en virvelvind av følelser med verk av to av romantikkens mestere, men konserten åpner med et stykke av sørkoreanske Unsuk Chin fra 2020, "subito con sforza". Chins stykke inneholder musikalske referanser til Beethovens musikk og er skrevet til 250-årsjubileet for hans fødselsdag. "subito con sforza" er sterkt inspirert av hans skissebøker.

Beethoven står som en ruvende skygge over romantikkens komponister; en inspirasjonskilde, men også en fryktinngytende skikkelse å skulle etterfølge. Brahms første klaverkonsert er ansett som tronarvingen til Beethovens "Keiserkonsert" og den romantiske konserttradisjonen, og han setter en ny standard for sjangeren med dette monumentale verket. Schumanns første symfoni står med begge føttene godt plantet i romantikkens æra. Hans rike orkestrering og fargelegging, hans utstrakte bruk av brassinstrumenter og kromatiske krumspring vitner om en komponist som makter å tilføre noe nytt til klassisismens etablerte symfoniform.

Kveldens konsert byr på et kjært gjensyn med Anja Bihlmaier, dirigenten fra "Faust" i 2019, og pianist Alexander Melnikov som er på gjenvisitt fra Polen etter å ha stiftet bekjentskap med orkesteret under Chopinfestivalen i Warsawa for noen år siden. De tar oss med på en virvelvind av følelser med verk av to av romantikkens mestere, men konserten åpner med et stykke av sørkoreanske Unsuk Chin fra 2020, "subito con sforza". Chins stykke inneholder musikalske referanser til Beethovens musikk og er skrevet til 250-årsjubileet for hans fødselsdag. "subito con sforza" er sterkt inspirert av hans skissebøker.

Beethoven står som en ruvende skygge over romantikkens komponister; en inspirasjonskilde, men også en fryktinngytende skikkelse å skulle etterfølge. Brahms første klaverkonsert er ansett som tronarvingen til Beethovens "Keiserkonsert" og den romantiske konserttradisjonen, og han setter en ny standard for sjangeren med dette monumentale verket. Schumanns første symfoni står med begge føttene godt plantet i romantikkens æra. Hans rike orkestrering og fargelegging, hans utstrakte bruk av brassinstrumenter og kromatiske krumspring vitner om en komponist som makter å tilføre noe nytt til klassisismens etablerte symfoniform.