-
28 sep. 2018Kl 21:30
Blank Out | En 3D-opera av Michel van der Aa |
Produsent | Trondheim Kammermusikkfestival |
Miah Persson | sopran |
Roderick Williams | baryton (på film) |
Nederlans Kamerkoor | (på film) |
Trondheim Kammermusikkfestival: Skandinavisk premiere på verdens første 3d-opera!
«High tech meets high art in 3D-opera»
«Michel van der Aa is a master – a full-out virtuoso – of mixed media»
– The New York Times, september 2017
Blank Out – virkelighet og virtualitet hånd i hånd i verdens første 3D-opera!
Miah Persson forteller om operaen HER.
En konsert helt utenom det vanlige
Er det film? Er det konsert? Hvor er musikerne? Er det i det hele tatt klassisk musikk? «Blank Out» er annerledes enn alt du har hørt og sett før.
Hvordan ser og høres det ut når én sangsolist, alene på scenen, kun har en 3D-film å spille og synge mot?
3D-opera? Hva i alle dager vil det si? Det er i alle fall en oppsetning utenom det vanlige. Sopransolist Miah Persson er eneste artist fysisk til stede på scenen, all annen musikk er innspilt som lydspor til 3D-filmen som vises underveis.
Librettoen, basert på livet og tekstene til den sør-afrikanske poeten og feministen Ingrid Jonker, forteller historien om en mor og en sønn som konfronteres med et stort, felles traume. Historien spilles etter hvert ut som en dialog mellom dem – mellom Persson på scenen og barytonsolist Roderick Williams på filmen. Gjennom live kamerabruk på scenen, skaper samtidig Persson sine omgivelser.
Årets festivalkomponist under Trondheim kammermusikkfestival er Michel van der Aa, og hele ni av hans verk framføres i løpet av festivalen. Van der Aa er utdannet både lydingeniør, filmregissør og komponist, og i «Blank Out» utnytter han alle sine kreative evner til fulle. Lydbildet er i stor grad elektronisk, ifølge komponisten nærmest «pop-aktig» til tider, og samtidig ifølge ham selv hans mest kaleidoskopiske verk.
- Vi er omgitt av teknologi på alle kanter, det ville vært kunstig å ikke tillate det på scenen, forklarer van der Aa.
Oppsetningen hadde premiere i 2016, og gikk blant annet for fulle hus i New York i 2017. Kritikkene har vært strålende, New York Times mente at «Michel van der Aa is a master – a full-out virtuoso – of mixed media», mens The New Yorker skrev «Rarely have modern techniques and ancient musical virtues coexisted more naturally.»
Solist Miah Persson er blant Sveriges mest sukessrike sopraner. Hun har spilt flere av operahistoriens mest kjente roller i de fremste operahusene, som Metropolitan Opera i New York og La Scala i Milano. Hun har hatt flere opptredender på verdens største klassiske konsertserie, The Proms i Wigmore Hall, London.
«Blank Out» er konserten for deg som ønsker å utfordre dine forestillinger om hva en konsertopplevelse kan være. Den passer for alle med interesse for film, teknologi og lyd i et vidt spekter fra pop til samtidsmusikk - og ikke minst for alle med åpne øyne og ører.
Kammeroperaen fremføres uten orkester
Bill.salg via kamfest.no
Blank Out
Blank Out | En 3D-opera av Michel van der Aa |
Produsent | Trondheim Kammermusikkfestival |
Miah Persson | sopran |
Roderick Williams | baryton (på film) |
Nederlans Kamerkoor | (på film) |
Trondheim Kammermusikkfestival: Skandinavisk premiere på verdens første 3d-opera!
«High tech meets high art in 3D-opera»
«Michel van der Aa is a master – a full-out virtuoso – of mixed media»
– The New York Times, september 2017
Blank Out – virkelighet og virtualitet hånd i hånd i verdens første 3D-opera!
Miah Persson forteller om operaen HER.
En konsert helt utenom det vanlige
Er det film? Er det konsert? Hvor er musikerne? Er det i det hele tatt klassisk musikk? «Blank Out» er annerledes enn alt du har hørt og sett før.
Hvordan ser og høres det ut når én sangsolist, alene på scenen, kun har en 3D-film å spille og synge mot?
3D-opera? Hva i alle dager vil det si? Det er i alle fall en oppsetning utenom det vanlige. Sopransolist Miah Persson er eneste artist fysisk til stede på scenen, all annen musikk er innspilt som lydspor til 3D-filmen som vises underveis.
Librettoen, basert på livet og tekstene til den sør-afrikanske poeten og feministen Ingrid Jonker, forteller historien om en mor og en sønn som konfronteres med et stort, felles traume. Historien spilles etter hvert ut som en dialog mellom dem – mellom Persson på scenen og barytonsolist Roderick Williams på filmen. Gjennom live kamerabruk på scenen, skaper samtidig Persson sine omgivelser.
Årets festivalkomponist under Trondheim kammermusikkfestival er Michel van der Aa, og hele ni av hans verk framføres i løpet av festivalen. Van der Aa er utdannet både lydingeniør, filmregissør og komponist, og i «Blank Out» utnytter han alle sine kreative evner til fulle. Lydbildet er i stor grad elektronisk, ifølge komponisten nærmest «pop-aktig» til tider, og samtidig ifølge ham selv hans mest kaleidoskopiske verk.
- Vi er omgitt av teknologi på alle kanter, det ville vært kunstig å ikke tillate det på scenen, forklarer van der Aa.
Oppsetningen hadde premiere i 2016, og gikk blant annet for fulle hus i New York i 2017. Kritikkene har vært strålende, New York Times mente at «Michel van der Aa is a master – a full-out virtuoso – of mixed media», mens The New Yorker skrev «Rarely have modern techniques and ancient musical virtues coexisted more naturally.»
Solist Miah Persson er blant Sveriges mest sukessrike sopraner. Hun har spilt flere av operahistoriens mest kjente roller i de fremste operahusene, som Metropolitan Opera i New York og La Scala i Milano. Hun har hatt flere opptredender på verdens største klassiske konsertserie, The Proms i Wigmore Hall, London.
«Blank Out» er konserten for deg som ønsker å utfordre dine forestillinger om hva en konsertopplevelse kan være. Den passer for alle med interesse for film, teknologi og lyd i et vidt spekter fra pop til samtidsmusikk - og ikke minst for alle med åpne øyne og ører.
Kammeroperaen fremføres uten orkester
Bill.salg via kamfest.no