• 03 des. 2015
    Kl 20:30
Klassisk symfoni

Heroisk sang, som opprinnelig hadde tittelen En helts liv, før det ble utgitt i 1899, gir oss mange eksempler på Dvorák som en fullblods melodiker. Det skulle også bli hans siste orkesterverk.

Sjostakovitsj' eiendommelige Klaverkonsert nr.1 fra 1933 er et av Sjostakovitsj mest utadvendte og morsomme verk. Urbanski har invitert med seg sin faste følgesvenn Dejan Lazic og TSOs solotrompeter Hans Petter Stangnes. "Om publikum ler høyt og åpenlyst når de hører denne konserten, gir det meg en stor glede", sa komponisten. For konserten skjuler dårlig en åpenbar trang til å drive pek med et stivt og konservativt etablissement.

"Mine ører suser dag og natt. Jeg føler meg så ynkelig, og unngår selskaper. Med den oppgaven jeg har valgt, musikken, er dette skrekkelig". Denne uroen har ennå ikke funnet veien til hans ubekymrede første symfoni, som snart ble meget populært hos publikum. Og en kritiker i Wiens innflytelsesrike Allgemeine Musikalische Zeitung sparte ikke på lovordene: "Dette herlige, klare, harmoniske mesterverket av Beethoven, i den nyeste, store instrumentalkomposisjonens sjanger, ble spilt med energi og smak. Hvor flott det første allegroet bølget hit og i alle følelsenes og alle affektenes stormer. Hvor kledelig andanten da roet de urolige sinnene. Så uovertruffent vakkert blåserne utførte sangstemmen i menuetten".

Dirigent Krzysztof Urbański
Solister Dejan Lazic, <i>klaver</i>
Hans Petter Stangnes, <i>trompet</i>
Dvořák Heroisk sang for orkester
Sjostakovitsj Klaverkonsert nr. 1
Beethoven Symfoni nr. 1
Førsnakk i TSOs kantine kl. 18.30

Heroisk sang, som opprinnelig hadde tittelen En helts liv, før det ble utgitt i 1899, gir oss mange eksempler på Dvorák som en fullblods melodiker. Det skulle også bli hans siste orkesterverk.

Sjostakovitsj' eiendommelige Klaverkonsert nr.1 fra 1933 er et av Sjostakovitsj mest utadvendte og morsomme verk. Urbanski har invitert med seg sin faste følgesvenn Dejan Lazic og TSOs solotrompeter Hans Petter Stangnes. "Om publikum ler høyt og åpenlyst når de hører denne konserten, gir det meg en stor glede", sa komponisten. For konserten skjuler dårlig en åpenbar trang til å drive pek med et stivt og konservativt etablissement.

"Mine ører suser dag og natt. Jeg føler meg så ynkelig, og unngår selskaper. Med den oppgaven jeg har valgt, musikken, er dette skrekkelig". Denne uroen har ennå ikke funnet veien til hans ubekymrede første symfoni, som snart ble meget populært hos publikum. Og en kritiker i Wiens innflytelsesrike Allgemeine Musikalische Zeitung sparte ikke på lovordene: "Dette herlige, klare, harmoniske mesterverket av Beethoven, i den nyeste, store instrumentalkomposisjonens sjanger, ble spilt med energi og smak. Hvor flott det første allegroet bølget hit og i alle følelsenes og alle affektenes stormer. Hvor kledelig andanten da roet de urolige sinnene. Så uovertruffent vakkert blåserne utførte sangstemmen i menuetten".

Dirigent Krzysztof Urbański
Solister Dejan Lazic, <i>klaver</i>
Hans Petter Stangnes, <i>trompet</i>
Dvořák Heroisk sang for orkester
Sjostakovitsj Klaverkonsert nr. 1
Beethoven Symfoni nr. 1
Førsnakk i TSOs kantine kl. 18.30