-
18 jan. 2018Kl 20:30
Dirigent | Han-Na Chang |
Solist | Benjamin Beilman, fiolin |
Strauss | Don Juan |
Mozart | Fiolinkonsert nr. 5, den tyrkiske |
Beethoven | Symfoni nr. 5, skjebnesymfonien |
Opptakt kl. 18.45 ved Sigurd Imsen, foajeen i tredje etasje. Gratis adgang! | |
– Han-Na Chang
Våren 2017 ba Morgenbladet i samarbeid med NRK leserne og lytterne velge hvilke orkesterverker alle burde høre. Den komponisten som fikk desidert flest stemmer var Beethoven. Foruten symfoni nr. 9 på topp kom symfoni nr. 3 og 5 inn på listens topp ti, altså en trippel trumf. For Beethovens femte er symfonien man ikke kommer utenom. Vi tør påstå at alle kjenner hovedtemaet fra Skjebnesymfonien (dadada-daaa, dadada-daaa!): «Det banker på døren. Det er skjebnen som avlegger et besøk. Jeg vil gripe den i strupen. Den skal ikke makte å knekke meg», skrev Beethoven. Det er de store følelser som settes ut for orkester i symfonienes symfoni med sin overveldende skildring av temaet fra kamp til seier.
Mozarts femte fiolinkonsert er den bredest anlagte av hans fiolinkonserter. Den gir en fornemmelse av at konserten er en opera i konsertforkledning med den uttrykksfulle fiolinens syngende solo i lange følsomme linjer. Konserten rommer et flott soloparti i åpningen, en lyrisk, litt melankolsk andre sats hvor man kan drømme seg vekk i skjønne fiolinklanger og en yndig menuett med en alla turca der komponisten har moret seg med å legge inn et avsnitt i datidens populære forestilling om den eksotiske, østlige musikken. Derav tilnavnet den tyrkiske.
Don Juan er et flott, men krevende verk, uansett hvor i orkesteret du spiller. Ikke uten grunn er det ofte et auditionstykke for musikere når de prøvespiller for jobb i et orkester. Richard Strauss satte sin ære i å kunne fortelle en hvilken som helst historie i musikk, og å skildre den minste detalj ved hjelp av et virtuost utnyttet orkester. ”Jeg kan komponere et middagsbord så man kan skjelne knivene fra gaflene og kjenne smaken av øl”, skal han ha sagt. Tonediktet om kvinnejegeren Don Juan er elegant og forførerisk musikk med en flott orkesterklang.
Beethovens femte
Dirigent | Han-Na Chang |
Solist | Benjamin Beilman, fiolin |
Strauss | Don Juan |
Mozart | Fiolinkonsert nr. 5, den tyrkiske |
Beethoven | Symfoni nr. 5, skjebnesymfonien |
Opptakt kl. 18.45 ved Sigurd Imsen, foajeen i tredje etasje. Gratis adgang! | |
– Han-Na Chang
Våren 2017 ba Morgenbladet i samarbeid med NRK leserne og lytterne velge hvilke orkesterverker alle burde høre. Den komponisten som fikk desidert flest stemmer var Beethoven. Foruten symfoni nr. 9 på topp kom symfoni nr. 3 og 5 inn på listens topp ti, altså en trippel trumf. For Beethovens femte er symfonien man ikke kommer utenom. Vi tør påstå at alle kjenner hovedtemaet fra Skjebnesymfonien (dadada-daaa, dadada-daaa!): «Det banker på døren. Det er skjebnen som avlegger et besøk. Jeg vil gripe den i strupen. Den skal ikke makte å knekke meg», skrev Beethoven. Det er de store følelser som settes ut for orkester i symfonienes symfoni med sin overveldende skildring av temaet fra kamp til seier.
Mozarts femte fiolinkonsert er den bredest anlagte av hans fiolinkonserter. Den gir en fornemmelse av at konserten er en opera i konsertforkledning med den uttrykksfulle fiolinens syngende solo i lange følsomme linjer. Konserten rommer et flott soloparti i åpningen, en lyrisk, litt melankolsk andre sats hvor man kan drømme seg vekk i skjønne fiolinklanger og en yndig menuett med en alla turca der komponisten har moret seg med å legge inn et avsnitt i datidens populære forestilling om den eksotiske, østlige musikken. Derav tilnavnet den tyrkiske.
Don Juan er et flott, men krevende verk, uansett hvor i orkesteret du spiller. Ikke uten grunn er det ofte et auditionstykke for musikere når de prøvespiller for jobb i et orkester. Richard Strauss satte sin ære i å kunne fortelle en hvilken som helst historie i musikk, og å skildre den minste detalj ved hjelp av et virtuost utnyttet orkester. ”Jeg kan komponere et middagsbord så man kan skjelne knivene fra gaflene og kjenne smaken av øl”, skal han ha sagt. Tonediktet om kvinnejegeren Don Juan er elegant og forførerisk musikk med en flott orkesterklang.
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:
Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.