Kjøp billett
En konsert om guddommelig kjærlighet
  • 05 mar. 2023
    Kl 14:00
Korsang
Varer ca. 1 time og 15 minutter, uten pause
Sted:
Molde domkirke
En konsert om guddommelig kjærlighet
  • Dirigent

    Karen Haugom Olsen

  • Medvirkende

    Nidaros Strykekvartett

Program

  • Henry Purcell
    (1659 - 1695)
    Funeral Sentences
    - Man that is born of a woman
    - In the midst of life we are in death
    - Thou knowest, Lord, the secrets
  • Joseph Haydn
    (1732 - 1809)
    Strykekvartett i C-dur, op. 20 nr. 2
    - Moderato
    - Capriccio. Adagio
    - Menuet. Allegretto
    - Fuga a 4 soggetti. Allegro
  • Joseph Haydn
    Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Vår frelsers siste syv ord på korset)
    Hob. XX/2 – oratorie (1796)
    - Introduzione
    - Vater, vergib ihnen, denn sie wissen nicht, was sie tun
    - Fürwahr, ich sag es dir: Heute wirst du bei mir im Paradise sein
    - Frau, hier siehe deinen Sohn, und du, siehe meine Mutter!
    - Mein Gott, mein Gott, warum hast du mich verlassen?
    - Jesus rufet: Ach, mich dürstet
    - Vater, in deine hände empfehle ich meinen Geist
    - Terremoto, Er ist nicht mehr

Om konserten

Konsertens tema kan virke alvorlig; Purcells sanger om menneskets forgjengelighet og Haydns verk om Jesu siste ord på korset.

Mens Purcells musikk er transparent og tekstnær, langsom og full av spenning, er Haydns musikk varm og uttrykksfull, tekstene er fylt med håp og takknemlighet. Hver Haydn-sats har sin egen karakter, og musikken er alltid vakker og melodiøs. Verket er opprinnelig skrevet for kor og orkester, men vi fremfører her en kammerversjon med strykekvartett og åtte sangere, som veksler mellom å være korsangere og solister. Dette gir en helt spesiell nærhet, både mellom utøverne, og ikke minst mellom utøverne og publikum.

Mellom de to alvorstyngede verkene får vi et intermezzo med Haydns strykekvartett. Selv om kvartetten er i C-dur domineres den av den unisone åpningen i kvartettens 2. sats i a-moll. Satsen er i en nesten improvisatorisk stil mellom den dramatiske parallelltonearten og et canzonetta-tema i dur. Er det kampen mellom det gode og det onde, livet og døden eller alvor og lettsinn vi hører? Så er det kanskje det som binder sammen de vakre verkene i denne konserten, det som trumfer alle verdslige problem: guddommelig kjærlighet.

Purcells Funeral sentences består av musikk han komponerte i 1677, antakelig til begravelsen til hans lærer Matthew Locke, og musikken han skrev i 1694 til begravelsen til dronning Mary II. Teksten er en del av begravelsesliturgien, som inkluderer syv 'setninger': tre lest i begynnelsen av gudstjenesten, tre ved graven, og den siste etter begravelsen. Purcell, tonesatte uvanlig nok bare setningene ved graven – nesten helt sikkert for å komplementere en komposisjon av de resterende fire av en annen komponist.

Joseph Haydn blir kalt «strykekvartettens far», og i hans opus 20 Sol-kvartettene når han nye høyder i utviklingen av dette formatet. Kvartett nr. 2 i C-dur blir beskrevet som en diamant blant dyre juveler. Foruten den dramatiske andresatsen har man en åpningssats hvor celloen presenterer hovedtema, et revolusjonerende grep i sin samtid, en trio inspirert av folkemusikk og til slutt en hviskende fuge som ender opp i unison jubel i C-dur.

Vår Frelsers syv siste ord på korset er et orkesterverk av Haydn, bestilt i 1786 til langfredagsgudstjenesten ved Oratorio de la Santa Cueva i Cádiz, Spania. De syv meditative hoveddelene er basert på syv uttalelser som ble tilskrevet Jesus under hans korsfestelse. De syv seksjonene er merket "sonater" og er alle langsomme. De er innrammet av en langsom introduksjon og en rask "jordskjelv"-avslutning.


- Foto: Nidarosdomen

Karen Haugom Olsen

Karen Haugom Olsen er utdannet kantor ved Norges Musikkhøgskole. Hun fullførte mastergrad i solistisk orgelspill hos Jon Laukvik ved Musikhochschule Stuttgart i 2005. Fra 2005 til 2014 var hun ansatt som kantor i Nordstrand kirke i Oslo der hun hadde ansvaret for hele den musikalske virksomheten.

Høsten 2014 fullførte Karen Haugom Olsen masterstudiet i direksjon ved Norges Musikkhøgskole, med professor Grete Pedersen. Fra 2012-2014 var hun også Pedersens assistent i Det Norske Solistkor. I 2014-2015 var hun ansatt som lektor i direksjon ved universitetet i Erfurt, med hovedansvar for kammerkoret og direksjonsundervisningen.

Karen Haugom Olsen tiltrådte stillingen som domkantor i Nidarosdomen i 2016.

- Foto: Ole Wuttudal

Trondheim Vokalemsemble

Trondheim Vokalensemble (TVE) består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirke og Vår Frue menighet (NDVF) og Trondheim Symfoniorkester & Opera. TVE har funnet sin plass blant profesjonelle musikkensembler både i Trøndelag og Norge. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi.

Trondheim Vokalensemble består av Tonje Eero Hove og Irene Snuruås (sopran), Maria Moen Nohr og Oda Fredriksen (alt), James Botcher og William Wallace Morgan (tenor) og Morten Kvaal og Iver Bogen (bass).

- Foto: John Lerli

Nidaros Strykekvartett

Nidaros Strykekvartett ble grunnlagt i 2003 og er med det inne i sitt tyvende år som ensemble. Etter endt kammermusikkdiplom ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, har kvartetten deltatt på en rekke festivaler som Festspillene i Bergen, Trondheim Kammermusikkfestival, Vinterfestspill i Bergstaden og Olavsfestdagene, samt kammermusikkfestivaler i København, Stockholm, Umeå, Covarrubias, Bilbao og Valencia.
De utforsker gjerne nye genre og har bak seg samarbeid med blant andre Heidi Skjerve, Herborg Kråkevik, Odd Nordstoga og Sissel Kyrkjebø. Kvartetten har vært med på flere plateinnspillinger, hvorav deres samarbeid med kammerkoret Ensemble 96 resulterte i en nominasjon til amerikanske Grammy.

Nidaros strykekvartett består av Ola Lindseth (fiolin), MarianneThorsen (fiolin), Ragnhild Torp (bratsj) og Synnøve Reite Volden (cello).

Om konserten

Konsertens tema kan virke alvorlig; Purcells sanger om menneskets forgjengelighet og Haydns verk om Jesu siste ord på korset.

Mens Purcells musikk er transparent og tekstnær, langsom og full av spenning, er Haydns musikk varm og uttrykksfull, tekstene er fylt med håp og takknemlighet. Hver Haydn-sats har sin egen karakter, og musikken er alltid vakker og melodiøs. Verket er opprinnelig skrevet for kor og orkester, men vi fremfører her en kammerversjon med strykekvartett og åtte sangere, som veksler mellom å være korsangere og solister. Dette gir en helt spesiell nærhet, både mellom utøverne, og ikke minst mellom utøverne og publikum.

Mellom de to alvorstyngede verkene får vi et intermezzo med Haydns strykekvartett. Selv om kvartetten er i C-dur domineres den av den unisone åpningen i kvartettens 2. sats i a-moll. Satsen er i en nesten improvisatorisk stil mellom den dramatiske parallelltonearten og et canzonetta-tema i dur. Er det kampen mellom det gode og det onde, livet og døden eller alvor og lettsinn vi hører? Så er det kanskje det som binder sammen de vakre verkene i denne konserten, det som trumfer alle verdslige problem: guddommelig kjærlighet.

Purcells Funeral sentences består av musikk han komponerte i 1677, antakelig til begravelsen til hans lærer Matthew Locke, og musikken han skrev i 1694 til begravelsen til dronning Mary II. Teksten er en del av begravelsesliturgien, som inkluderer syv 'setninger': tre lest i begynnelsen av gudstjenesten, tre ved graven, og den siste etter begravelsen. Purcell, tonesatte uvanlig nok bare setningene ved graven – nesten helt sikkert for å komplementere en komposisjon av de resterende fire av en annen komponist.

Joseph Haydn blir kalt «strykekvartettens far», og i hans opus 20 Sol-kvartettene når han nye høyder i utviklingen av dette formatet. Kvartett nr. 2 i C-dur blir beskrevet som en diamant blant dyre juveler. Foruten den dramatiske andresatsen har man en åpningssats hvor celloen presenterer hovedtema, et revolusjonerende grep i sin samtid, en trio inspirert av folkemusikk og til slutt en hviskende fuge som ender opp i unison jubel i C-dur.

Vår Frelsers syv siste ord på korset er et orkesterverk av Haydn, bestilt i 1786 til langfredagsgudstjenesten ved Oratorio de la Santa Cueva i Cádiz, Spania. De syv meditative hoveddelene er basert på syv uttalelser som ble tilskrevet Jesus under hans korsfestelse. De syv seksjonene er merket "sonater" og er alle langsomme. De er innrammet av en langsom introduksjon og en rask "jordskjelv"-avslutning.


- Foto: Nidarosdomen

Karen Haugom Olsen

Karen Haugom Olsen er utdannet kantor ved Norges Musikkhøgskole. Hun fullførte mastergrad i solistisk orgelspill hos Jon Laukvik ved Musikhochschule Stuttgart i 2005. Fra 2005 til 2014 var hun ansatt som kantor i Nordstrand kirke i Oslo der hun hadde ansvaret for hele den musikalske virksomheten.

Høsten 2014 fullførte Karen Haugom Olsen masterstudiet i direksjon ved Norges Musikkhøgskole, med professor Grete Pedersen. Fra 2012-2014 var hun også Pedersens assistent i Det Norske Solistkor. I 2014-2015 var hun ansatt som lektor i direksjon ved universitetet i Erfurt, med hovedansvar for kammerkoret og direksjonsundervisningen.

Karen Haugom Olsen tiltrådte stillingen som domkantor i Nidarosdomen i 2016.

- Foto: Ole Wuttudal

Trondheim Vokalemsemble

Trondheim Vokalensemble (TVE) består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirke og Vår Frue menighet (NDVF) og Trondheim Symfoniorkester & Opera. TVE har funnet sin plass blant profesjonelle musikkensembler både i Trøndelag og Norge. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi.

Trondheim Vokalensemble består av Tonje Eero Hove og Irene Snuruås (sopran), Maria Moen Nohr og Oda Fredriksen (alt), James Botcher og William Wallace Morgan (tenor) og Morten Kvaal og Iver Bogen (bass).

- Foto: John Lerli

Nidaros Strykekvartett

Nidaros Strykekvartett ble grunnlagt i 2003 og er med det inne i sitt tyvende år som ensemble. Etter endt kammermusikkdiplom ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, har kvartetten deltatt på en rekke festivaler som Festspillene i Bergen, Trondheim Kammermusikkfestival, Vinterfestspill i Bergstaden og Olavsfestdagene, samt kammermusikkfestivaler i København, Stockholm, Umeå, Covarrubias, Bilbao og Valencia.
De utforsker gjerne nye genre og har bak seg samarbeid med blant andre Heidi Skjerve, Herborg Kråkevik, Odd Nordstoga og Sissel Kyrkjebø. Kvartetten har vært med på flere plateinnspillinger, hvorav deres samarbeid med kammerkoret Ensemble 96 resulterte i en nominasjon til amerikanske Grammy.

Nidaros strykekvartett består av Ola Lindseth (fiolin), MarianneThorsen (fiolin), Ragnhild Torp (bratsj) og Synnøve Reite Volden (cello).

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.