Sjostakovitsj & Beethoven

Kjøp billetter

Dirigent Peter Szilvay
Aaron Copland Quiet City
Solister fra orkesteret Odd-Bjørn Øslebø Lund, trompet og Philip Riordan, engelsk horn
Dmitrij Sjostakovitsj Kammersymfoni op 110a (arr. av Strykekvartett nr. 8)
L.v.Beethoven Symfoni nr. 2
Med forbehold om endringer!

I anledning 250-årsjubileet for Ludwig van Beethovens fødsel var tanken at Han-Na Chang og TSO denne høsten skulle gå i nærkamp med hans ni ruvende symfonier. Slik blir det ikke! Vi vil likevel markere jubilanten med tre av hans symfonier på våre tre påfølgende konserter i november.

Peter Szilvay
Szilvay han har arbeidet med en rekke orkestre, både St. Petersburg-filharmonien, Orchestre Philharmonique de Radio France, Danmark Radios Symfoniorkester Göteborgs Symfoniker og andre større skandinaviske og  norske orkestre. Han har markert seg sterkt innenfor samtidsmusikken med flere av våre ledende samtidsmusikkensembler, har gjort flere innspillinger og han har vist seg som en solid støttespiller for en rekke solister. Szilvays allsidighet har også gitt rom for flere typer opera og musikkteater, og en rekke forskjellige ballettprosjekter for Den Norske Opera.

Copland
Quiet City fra 1939 er opprinnelig scenemusikken til et skuespill av Irwin Shaw.
I sin originale form er den skrevet for klarinett, saksofon, trompet og klaver. I teaterstykket er en av rollene en musiker som vandrer rundt i New York i håp om å bli en trompeter som sitt forbilde, jazzlegenden Bix Beiderbecke. Tre år senere samlet Copland musikkinnslagene i stykket til et orkesterverk for engelsk horn, trompet og strykere. Denne versjonen ble urfremført i New York i 1942, og har siden forblitt på repertoaret.

Sjostakovitsj 
Sjostakovitsj kammersymfoni fra 1960 er et arrangement av hans mest kjente og dramatiske strykekvartett nr. 8, som også er en tragisk selvbekjennelse i toner. Verket er skrevet etter et besøk i det utbombede Dresden, og har tittelen ‘’Til minne om ofrene for fascismen”. Men om Sjostakovitsj var sjokkert og bedrøvet over ødeleggelsene, er ‘’offeret” her kanskje like mye ham selv. Noen ser kvartetten som ett musikalsk og selvbiografisk selvmordsnotat. 

Beethoven
Året 1802 da han skrev sin andre symfoni, er uløselig knyttet til Heiligenstadt-testamentet, som var stilet til hans brødre, men kom til å tale til hele menneskeheten, og som ble funnet blant hans eiendeler etter hans død. Dette gripende dokumentet veksler mellom dystre tanke og viljen til å fullføre sin kunstneriske gjerning. Beethovens andre symfoni har aldri hatt det lett, og omtalt som ‘’duer og krokodiller lukket inne i samme bur.’’ Den rommer så mye opprør og energi, at den alene ville skrevet ham inn i musikkhistorien. Her er vi med Beethoven inn i det musikalske laboratoriet hvor det foregår saker og ting som hos ingen andre komponister så langt. 

Utfyllende programomtaler vil bli lagt ut her