Kamfest & Mozart

Kjøp billetter

Med forbehold om endringer! Konserttid og program kan bli endret!

Program
Mark Simpson Geysir
W.A. Mozart Serenade for blåsere, Gran Partita, sats 1,3,6 og 7
Spillende leder, festivalkomponist Mark Simpson, klarinett
Vivaldi Konsert for gitar og strykere
etter Sonate for lutt, 2. fioliner og continuo
Malcolm Arnold Serenade for gitar og strykere
Solist Sean Shibe Gitar
Et avslutningsverk
Spillende leder, konsertmester Emily Davis
I samarbeid med Trondheim Kammermusikkfestival

Sean Shibe 
Den skotske gitaristen Sean Shibe gjorde stor suksess med TSO i 2018 da hans spilte Concerto de Aranjuez. Han er født i Edinburgh i 1992. Han har holdt så vel solokonserter som solistopptredener med orkestre i England, Holland og Tyskland. Shibe samarbeider ofte med samtidskomponister, og har hittil urfremført syv nye gitarkomposisjoner. Hans plate med musikk av renessansekomponisten John Dowland ble kåret til Editor’s Choice i magasinet Gramophone så vel som i BBC Music Magazine.

Mark Simpson
Festivalkomponist er den engelske komponisten og klarinettisten Mark Simpson. Han er født i Liverpool i 1988, og var den første vinneren noensinne av både BBC Young Musician of the Year og BBC Proms / Guardian Young Composer of the Year-konkurransene i 2006, bare 18 år gammel. Fra 2015 var han såkalt huskomponist i BBC Philharmonic for en periode på fire år. I tillegg til å være en produktiv komponist opptrer Simpson bredt som klarinettsolist og kammermusiker. 
Stykket Geysir er skrevet som en kommentar til Mozarts Grand partita med samme besetning, 12 blåsere og en kontrabass.

Mozart
Mozart har til alle tider gått rett hjem hos publikum. Ikke minst hans Blåseserenade Gran Partita, som hører med til Mozarts ypperste instrumentalverker. Den veksler mellom solo i de ulike instrumentene og briljant samspill med et overskudd av inspirerte melodiske innfall. Eller som komponisten Salieri sier det i en uforglemmelig scene i Mozart-filmen Amadeus der han nettopp har hørt den langsomme tredjesatsen fra Blåseserenaden: ‘’Det var musikk som jeg aldri hadde hørt det før, fylt med så mye lengsel. Det var Guds stemme jeg hørte’’.

Antonio Vivaldi
D-durkonserten for lutt (eller gitar) to fioliner og continuo er skrevet i Böhmen på 1730-tallet. Her utforsker Vivaldi instrumentets klangfarge og mulighet til å spille arpeggio med en forbausende effekt.

Malcolm Arnold
Denne fem minutter korte melodiske serenaden ble skrevet til og tilegnet datidens store engelske gitarist Julian Bream i 1955. Den er full av delikate harmonier slik det sømmer seg en serenade. Bream var jo kjent for sin kjærlighet til serenadens fornemste instrument, lutten; et populært instrument i middelalderen og renessansen, som han ga en fornyet interesse for.

Utfyllende programomtaler vil bli lagt ut her